וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום רביעי נגד טראמפ: יעמוד לדין על ניסיון להטות את הבחירות בג'ורג'יה

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 11:35

חבר מושבעים בג'ורג'יה הגיש אישומים חמורים נגד הנשיא ו-18 מעורבים נוספים, בהם עורך דינו לשעבר ג'וליאני, הכוללים סחיטה באיומים וזיופים, בשל הניסיון למנוע מביידן את הניצחון במדינה ב-2020. הם תוארו כ"ארגון פשיעה", ונאשמים בעבירות שבהם הורשעו מאפיונרים בכירים

טראמפ הכחיש את האישומים נגדו על הטיית הבחירות: "זו רדיפה"/צילום: רויטרס

חבר המושבעים במדינת ג'ורג'יה הגיש הלילה (שלישי) כתב אישום חמור נגד נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ושותפיו, על ניסיון להטות את הבחירות במדינה ב-2020. הסעיפים שיוחסו לטראמפ, שזהו האישום הרביעי המוגש נגדו בתוך חצי שנה, כללו ניסיון סחיטה, קשירת קשר והצהרות שווא.

בכתב האישום הנרחב, בן 98 העמודים, נמנים מלבד הנשיא לשעבר, עוד 18 מעורבים - המתוארים כ"ארגון פשיעה" - בהם עורך דינו לשעבר רודי ג'וליאני וראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז. הם נאשמים ב-41 סעיפים פליליים, כשעבירת הסחיטה באיומים משמשת את הרשויות בהעמדתם לדין של מאפיונרים מפורסמים, במסגרת החוק המכונה "ריקו"'. העונש המירבי על סחיטה באיומים הוא 20 שנות מאסר.

"טראמפ ושאר הנאשמים בכתב האישום סירבו לקבל את העובדה שטראמפ הפסיד, והם הצטרפו ביודעין ובכוונה לקונספירציה לשנות, שלא כדין, את תוצאות הבחירות לטובת טראמפ", נכתב בכתב האישום שלא נשאר בגבולות ג'ורג'יה - ומעלה אישומים נגד יועצי טראמפ, בהם ג'וליאני ומדוז, שביקשו לשנות את תוצאות הבחירות באמצעות התקשרות עם גורמים רשמיים גם באריזונה, פנסילבניה ובמקומות נוספים.

על הנאשמים הנוספים נמנים היועץ המשפטי לשעבר של הבית הלבן ג'ון איסטמן; בכיר משרד המשפטים ג'פרי קלארק; וסידני פאוול וג'נה אליס, שני עורכי דין של טראמפ שקידמו טענות כזב על זיופי בחירות.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ באירוע קמפיין בדה מוינס, איווה, 12 באוגוסט 2023. רויטרס
עומד לדין בשלוש פרשות נוספות. טראמפ/רויטרס

התובעת, פאני וויליס, אמרה כי היא שואפת שהמשפט יתחיל בתוך חצי שנה. כמו בתיקים הקודמים, טראמפ אמר כי כתב האישום בג'ורג'יה הוא פוליטי. בהצהרה מטעם הקמפיין שלו, התובעת המחוזית תוארה בתור כ"דמות פוליטית קנאית" שהגישה "כתבי אישום מזויפים" כדי לפגוע בסיכוייו של טראמפ בבחירות בשנה הבאה.

"התקיפה המתואמת האחרונה של תובעת מוטה, במחוז שיפוט דמוקרטי ברובו המכריע, לא רק בוגדת באמון העם האמריקני, אלא גם חושפת את המניע האמיתי מאחורי ההאשמות המפוברקות שלהם", נאמר בהצהרה.

עורכי דינם של הנאשמים טרם הגיבו על כתב האישום, המתבסס על שיחת טלפון מ-2 בינואר 2021, שבה דחק טראמפ במזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר, "למצוא" מספיק קולות כדי להפוך את הפער הדחוק של יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן במדינה לטובתו. רפנספרגר, רפובליקני, סירב לעשות זאת.

מוקדם יותר אתמול שרר בלבול כרשימה של אישומים פליליים נגד טראמפ הופיעה באתר אינטרנט של מחוז פולטון, עוד לפני שחבר המושבעים הצביע בעד הגשת כתב האישום. דובר של התובעת המחוזית אמר כי המסמך "פיקטיבי", אך לא הסביר כיצד הוא הגיע לאתר האינטרנט של בית המשפט. טראמפ ובעלי בריתו ניצלו את התקלה הזו כדי לטעון שהתהליך זויף מלכתחילה.

התובעת במחוז פולטון, ג'ורג'יה, פאני וויליס, חושפת את כתב האישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, 14 באוגוסט 2023. רויטרס
רוצה לקיים את המשפט בתוך חצי שנה. התובעת וויליס מציגה את האישומים, הלילה/רויטרס
כתב אישום שהוגש נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ו-18 מעורבים נוספים בג'ורג'יה. רויטרס
העמוד הראשון בכתב האישום שהוגש נגד טראמפ ומקורביו/רויטרס

כתב האישום בג'ורג'יה כולל כמה עבירות שבוצעו לכאורה בדי טראמפ ושותפיו, כולל מתן עדות שקר בפני מחוקקים על קיומה של הונאת בחירות ובהפעלת לחץ על גורמי ממשל להפר את שבועתם ולשנות את תוצאות הבחירות. התביעה ציינה גם פריצה למערכת הצבעה במחוז כפרי בג'ורג'יה והטרדה של עובד בחירות שהפך למוקד לתיאוריות קונספירציה שונות.

בנוסף לכך, הקבוצה נאשמת בניסיון להונות את ההליך האלקטורלי באמצעות הגשת אלקטורים מזויפים. אלקטורים הם אנשים הנבחרים לייצג את חבר האלקטורים הבוחר לפי השיטה האמריקנית את הנשיא ואת סגנו.

ג'ורג'יה השמרנית היא מדינת מפתח בבחירות לנשיאות, וניצחונו של ביידן בה בבחירות האחרונות היה מכריע לניצחונו הסופי. חרף צרותיו המשפטיות הגדלות, טראמפ נותר המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים לקראת הפריימריז בשנה הבאה שבסיומן הוא עשוי להתמודד מול ביידן שוב - בעודו מדלג בין אולמות בתי המשפט.

רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, בעצרת בסמוך לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
אחד מ-19 הנאשמים בפרשה. ג'וליאני/רויטרס

אף שטראמפ הרחיב את הפער שלו על יתר יריב בפריימריז הרפובליקניים מאז שהוגש כתב האישום הראשון נגדו באפריל, לפי סקר שפורסם בחודש שעבר 37% מהבוחרים העצמאיים אמרו כי יש פחות סיכוי שיצביעו לו בשל הסתבכותו הפלילית. זאת בהשוואה ל-8% שאמרו כי יש סיכוי גבוה יותר שיתמכו בנשיא לשעבר.

החקירה של התובעת וויליס, דמוקרטית, כללה עדויות שמסרו יועציו של טראמפ, בהם ג'וליאני עצמו, שדחק במחוקקים בג'ורג'יה שלא לאשרר את הניצחון של ביידן בדצמבר 2020. גם בכירים במדינה, בהם רפנספרגר והמושל בריאן קמפ, רפובליקנים שסירבו לתמוך בתיאוריות הקונספירציה של טראמפ, מסרו את עדותם בחקירה.

רפנספרגר אמר כי אין בסיס עובדתי להתנגדותו של טראמפ לתוצאת הבחירות, בעוד שקמפ אישר אותן למרות לחץ מתוך מפלגתו.

הבחריות לנשיאות ארה"ב | ספירות קולות באטלנטה, ג'ורג'יה 4 בנובמבר 2020. רויטרס
הייתה מכרעת עבור הניצחון של ביידן. ספירת קולות בג'ורג'יה, 2020/רויטרס

טראמפ כבר עומד לדין פדרלי בוושינגטון על ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020, שאותן מעולם לא קיבל, בגין חלקו בהסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. בנוסף לכך, הוא עומד לדין בפלורידה על החזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים אחרי צאתו מהבית הלבן, ובניו יורק על זיוף מסמכים כחלק מהסכם דמי השתיקה עם שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. טראמפ כפר באשמה בכל התיקים הללו.

הנשיא לשעבר, שבאופן תיאורטי יוכל לחזור לבית הלבן גם אם יורשע במשפטים הללו, טוען לרדיפה פוליטית מצד הממשל הדמוקרטי. המשפט הפוטנציאלי בג'ורג'יה עשוי להתגלות כבעייתי ביותר עבורו, הן בשל חומרת העבירות והן מאחר שבניגוד למשפטים האחרים, הוא אינו פדרלי אלא מקומי. בתור נשיא, הוא לא יוכל להתערב בו ואפילו לא להעניק לעצמו חנינה - כפי שהוא יכול לעשות בתיקים פדרליים.

מלבד התיקים הפליליים, חבר מושבעים בניו יורק פסק בחודש מאי כי הוא תקף מינית והשמיץ הסופרת אי ג'ין קרול, שזכתה בחמישה מיליון דולר בתביעה אזרחית. ב-15 בינואר צפוי להיפתח משפט דיבה נוסף, בשל דבריו של טראמפ אחרי הפסיקה הראשונה, והפעם בדרישה לפיצויים בסך עשרה מיליון דולר. טראמפ מכחיש את המיוחס לו.

בנוסף לכך, טראמפ צפוי לעמוד למשפט באוקטובר בתביעה אזרחית בניו יורק, המאשימה אותו ואת העסק המשפחתי שלו בהונאה כדי להשיג תנאים טובים יותר ממלווים ומחברות הביטוח. החברה של טראמפ נקנסה ב-1.6 מיליון דולר לאחר שהורשעה בהונאת מס בבית משפט בניו יורק בדצמבר האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully