וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה כתבי אישום - והיד עוד נטויה: מדריך לצרות המשפטיות של טראמפ

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 14:26

נשיא ארה"ב לשעבר ידלג בין בתי המשפט במהלך הקמפיין בשנה הבאה, אך גם הרשעתו לא בהכרח תמנע ממנו לשוב לבית הלבן. אף שהתמיכה הרפובליקנית בו יציבה, העמדתו לדין על עבירות פדרליות - כולל על ניסיון להטות את הבחירות - תקשה עליו להגיע למצביעים המתלבטים

בווידאו: המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזתו של טראמפ/רויטרס

כתבי האישום ממשיכים להצטבר נגד נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שהואשם הלילה (רביעי) בניסיון להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 שבהן הפסיד לנשיא ג'ו ביידן. כתב האישום מצטרף לשניים נוספים שכבר הוגשו נגד המועמד הרפובליקני המוביל, כשהוא עשוי לעמוד לדין על עבירות נוספות וצפוי לבלות חלק ניכר משנת הבחירות ב-2024 בבתי המשפט - שעשויים לגזור עליו עונשי מאסר ממושכים.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נושא נאום לאחר הופעתו בבית המשפט בפרשת המסמכים המסווגים, במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, 13 ביוני 2023. רויטרס
מתחזק אצל הבייס, אך יתקשה להשיג קולות מתנדנדים. טראמפ/רויטרס

המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר

כתב האישום האחרון נגד טראמפ, והחמור מכולם עד כה, כולל ארבעה סעיפים המתפרשים על פני 45 עמודים. הוא הואשם על ידי התובע המיוחד ג'ק סמית' שהפיץ טענות שווא לגבי זיופים בבחירות - אף שידע שהן אינן נכונות. בנוסף לכך, הוא הפעיל לחץ על גורמים פדרליים - בהם סגנו דאז מייק פנס - וגורמי ממשל במדינות השונות כדי להטות את התוצאות ולבסוף הסית את ההתקפה האלימה על הקונגרס, ב"ניסיון נואש לערער על הדמוקרטיה האמריקנית ולהיאחז בשלטון".

בתום שבועות של מתקפה על טוהר הבחירות, ללא ראיות מבוססות, טראמפ שלהב את תומכיו בנאום סוער ב-6 בינואר 2021, בעוד שהקונגרס התכנס להליך אשרור תוצאות הבחירות. בתום הדברים שנשא הנשיא, חלק מתומכיו הסתערו על גבעת הקפיטול וניסו למנוע מהמחוקקים להשלים את התהליך.

על פי האישומים, טראמפ וגורמים אחראים אספו אלקטורים מזויפים בשבע מדינות - שבכולן הפסיד בבחירות - שהיו אמורים להיות מאושרים על ידי הקונגרס ב-6 בינואר. התובעים ציינו דוגמאות רבות לטענות הכזב של טראמפ וכי רבים מיועציו, בהם אנשי מודיעין בכיריןף אמרו לו שוב ושוב כי הניצחון של ביידן היה לגיטימי.

אחרי שהניסיון להשתמש באלקטורים מזויפים נכשל, טראמפ הפעיל לחץ על פנס כדי שלא יאפשר לכנס את הדיון על אשרור תוצאות הבחירות וניצל את הכאוס שמחוץ לקפיטול כדי לעשות זאת. במהלך האירועים האלימים, הוא דחה את קריאותיו של יועציו לפרסם מסר מרגיע.

דיון ראשון בכתב האישום יתקיים מחר בנוכחות טראמפ בבית משפט בוושינגטון.

עוד בוואלה!

טראמפ וכל השאר: למרות הצרות המשפטיות, הרפובליקנים נותרים עם הנשיא לשעבר

לכתבה המלאה
מבציעי טראמפ מתאספים בוושינגטון, בעת כינוס הקונגרס לאישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית. 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי טראמפ לפני ההסתערות על הקפיטול, 6 בינואר 2021/רויטרס

המסמכים המסווגים

בכתב אישום פדרלי נוסף שגיבש התובע המיוחד נגד טראמפ, הוא מואשם בסיכון הביטחון הלאומי של ארצות הברית בכך שלקח עמו אלפי מסמכים רגישים מהבית הלבן בינואר 2021, ואחסן אותם באופן מסוכן ברחבי אחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה ובמועדון הגולף שלו בניו ג'רזי.

תמונות שצורפו לכתב האישום הראו כיצד הארגזים המכילים מסמכים מסווגים אוחסנו באולם נשפים, במקלחת ובמחסן. המסמכים הללו כוללים מידע על תכנית הגרעין האמריקנית וחולשות אפשריות של המדינה במקרה של התקפה נגדה. בנוסף לכך, הוא מואשם ששיתף מסמך רגיש שעסק בתקיפת מדינה זרה - ככל הנראה איראן - עם גורמים לא מורשים, תוך שהוא מודע לכך.

בפרשה זו, טראמפ נאשם בהפרת חוק הריגול, שאוסר על החזקה לא חוקית של מידע ביטחוני, ובקשירת קשר לשיבוש חקירה. בנוסף לכך, התובעים הוסיפו ביום חמישי סעיפים חדשים לכתב האישום, שלפיהם הנשיא לשעבר הורה לעובדים באחוזתו למחוק את מצלמות האבטחה במאר-א-לאגו אחרי שחבר מושבעים הוציא צו הדורש את ההקלטות שלהן ביוני 2022.

יחד עם טראמפ, עומדים לדין בפרשה זו הנהג שלו וולט נאוטה, ועובד התחזוקה קרלוס דה אוליביירה. התובעים אמרו כי דה אוליביירה אמר לעובד אחר ש"הבוס" רוצה למחוק את השרת שבו שמורים הקבצים ממצלמות האבטחה.

המשפט יתקיים במיאמי, וייפתח ב-20 במאי.

דמי השתיקה לכוכבת הפורנו

חבר מושבעים בניו יורק העמיד לדין את טראמפ על זיוף רישומים עסקיים במסגרת הסכם דמי השתיקה שהועברו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות לנשיאות ב-2016.

עורך דינו האישי לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, שילם לה 130 אלף דולר תמורת שתיקתה על מפגש מיני שלטעתנה היא קיימה עם טראמפ בשנת 2006. התובעים במנהטן מאשימים את טראמפ בניסיון להסתיר הפרה של חוקי הבחירות.

טראמפ כפר באשמה בכל 34 הסעיפים של זיוף רישומים עסקיים והכחיש שקיים מפגש מיני עם דניאלס, אך הודה שהחזיר לכהן את התשלום שניתן לה. כהן הודה בהפרת חוקי מימון בחירות ופשעים אחרים, ונידון לשלוש שנות מאסר ב-2018, במהלך כהונתו של טראמפ.

המשפט אמור להיפתח ב-25 במרץ.

מסמכים מסווגים שנמצאו בחדר אמבטיה באחוזתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו, פלורידה. משרד המשפטים של ארה"ב, אתר רשמי
חלק מארגזי המסמכים המסווגים שנמצאו במקלחת באחוזתו של טראמפ/אתר רשמי, משרד המשפטים של ארה"ב

הבקשה "למצוא קולות" בג'ורג'יה

כתב האישום הרביעי נגד טראמפ צפוי להיות מוגשו נגדו בג'ורג'יה. התובעת המחוזית של מחוז פולטון, פאני וויליס, חוקרת אם הוא וגורמים אחרים ניסו להשפיע על תוצאות הבחירות בג'ורג'יה ב-2020, וההחלטה אם להעמיד אותו לדין צפויה להתקבל עד 1 בספטמבר.

החקירה מתמקדת בין היתר בשיחת טלפון שקיים טראמפ ב-2 בינואר 2021 עם מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר הרפובליקני, שבה ביקש ממנו "למצוא" מספיק קולות הדרושים כדי להפוך את הניצחון של ביידן בג'ורג'יה.

מומחים משפטיים אמרו כי ייתכן שטראמפ הפר לפחות שלושה חוקים של ג'ורג'יה: קשירת קשר לביצוע הונאת בחירות, שידול פלילי לביצוע הונאת בחירות והתערבות
בעבודתם של גורמים רשמיים הקשורה לבחירות.

טראמפ, מצדו, עשוי לטעון שהשיחות שלו היו כחלק מחופש הביטוי המוגן על ידי החוקה האמריקנית.

הרפובליקנים תומכים - אך לא בטוח שזה יספיק

הדעה הרווחת בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית היא שממשל ביידן רודף אחרי טראמפ, שהקמפיין שלו אף הרחיק לכת אחרי כתב האישום הלילה כשטען שזו רדיפה המזכירה את זו של גרמניה הנאצית. לא פחות.

בקרב יתר המועמדים במפלגה הרפובליקנים, שמתחרים על הזכות להפסיד, ככל הנראה, לטראמפ, הדעות חלוקות. יריבו הקרוב ביותר של טראמפ, מושל פלורידה רון דסנטיס, הבטיח שהוא ישים קץ ל"שימוש בממשל הפדרלי ככלי נשק", ורמז שממשל ביידן משתמש באישומים נגד טראמפ כדי לפגוע באויב פוליטי.

הממשל מכחיש את התיאוריות של הרפובליקנים, וטוען כי ביידן, שעשוי לפגוש את טראמפ לדו-קרב חוזר בנובמבר 2024, אינו מעורב בחקירות. הנשיא בן ה-80 תועד רוכב על אופניו בעת ההכרזה על כתב האישום האחרון.

ואולם, בעוד שטראמפ מצליח לגייס את הרפובליקנים ולאחד את המפלגה סביבו, יכולתו לתרגם את צרותיו המשפטיות להון פוליטי בקרב מצביעים מתונים ועצמאיים מוטלת בספק.

השלכות אפשריות על הבחירות

באופן תיאורטי, אין מניעה בחוק האוסרת על אדם שהורשע בפלילים או אפילו שנשלח לכלא להיבחר לנשיאות. החוקה מציבה מעט מאוד דרישות מהמועמדים לנשיאות - אחת מהן, להיות בן 35 ומעלה - וטראמפ עשוי להאמין שבית המשפט העליון, שאותו מילא בשופטים שמרנים, יפסוק לצדו בתרחיש שבו הוא זוכה בבחירות ונשפט לעונשי מאסר במקביל.

בנוסף לכך, אפשרות אחרת שאותה עשוי טראמפ לנסות יכולה להיות להעניק לעצמו חנינה או למנות תובע כללי שיוביל להפסקת ההליכים המשפטיים נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully