וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום שלישי נגד טראמפ: יעמוד לדין על ניסיונותיו להטות את הבחירות ב-2020

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 15:55

הנשיא לשעבר, שתומכיו הסתערו על הקונגרס בניסיון למנוע את העברת השלטון לביידן, מואשם בקשירת קשר להונאת הממשל ונגד זכויות אזרח והדחת עדים. טראמפ הגיב לכתב האישום וטען כי מדובר בניסיון להתערב בבחירות. מטה הקמפיין שלו: "רדיפה שמזכירה את גרמניה הנאצית"

בווידאו: המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזתו של טראמפ/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הואשם הלילה (רביעי) בניסיונות להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, שבהן הפסיד לג'ו ביידן. לפי כתב אישום שהוגש לבית משפט פדרלי בוושינגטון, טראמפ מואשם בקשירת קשר להונאת ממשלת ארצות הברית, בהדחת עדים ובקשירת קשר נגד זכויות אזרח.

החקירה התנהלה על ידי התובע המיוחד ג'ק סמית', שמונה על ידי משרד המשפטים כדי לנהל את החקירות נגד הנשיא הרפובליקני לשעבר. טראמפ זומן להופיע בפני בית המשפט ביום חמישי בשעה 16:00 (23:00 שעון ישראל). התיק הופנה לשופטת המחוזית טניה צ'וטקן, שמונה לתפקיד על ידי ברק אובמה, קודמו של טראמפ. טראמפ כבר מואשם בשתי פרשות נוספות, אך נותר המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. המשפטים שלו צפויים להתקיים עמוק בתוך הקמפיין.

בעקבות חשיפת כתב האישום החדש, הקמפיין של הנשיא מסר כי "הרדיפה אחר הנשיא ותומכיו מזכירה את גרמניה הנאצית". "הנשיא טראמפ לא יירתע מרדיפה פוליטית מחפירה וחסרת תקדים", נמסר בהודעה מטעם קמפיין טראמפ, שבהמשך אף פנה במייל לגיוס תרומות. האישום החמור ביותר נגד טראמפ נושא עונש מקסימלי של 20 שנות מאסר, אם כי גזר הדין מבוסס על גורמים רבים ונתון לשיקול דעתו של השופט.

מוקדם יותר הלילה, הודיע טראמפ על כתב האישום שעתיד להתפרסם נגדו, וטען כי זהו "ניסיון להתערב בבחירות 2024". טראמפ הוא האדם הראשון שכיהן כנשיא ארצות הברית ועומד לדין פלילי. הוא מואשם בעבירות פדרליות של החזקה לא חוקית של מסמכים מסווגים, שאותם לקח ללא רשות מהבית הלבן עם תום כהונתו, ובשיבוש חקירה. בנוסף לכך, הוא גם עומד לדין בניו יורק על זיוף מסמכים כחלק מהעברת דמי שתיקה לשחקנית פורנו.

דונלד טראמפ מקיים עצרת קמפיין באירי. 31 ביולי 2023. רויטרס
כתב אישום שלישי. טראמפ/רויטרס

כתב האישום בן 45 העמודים כולל ארבעה סעיפי אישום נגד טראמפ, שלפיו הוא הפיץ טענות שווא לגבי זיופים בבחירות - אף שידע שהן אינן נכונות. בנוסף לכך, הוא הפעיל לחץ על גורמים פדרליים - בהם סגנו דאז מייק פנס - וגורמי ממשל במדינות השונות כדי להטות את התוצאות ולבסוף הסית את ההתקפה האלימה על הקונגרס, ב"ניסיון נואש לערער על הדמוקרטיה האמריקנית ולהיאחז בשלטון".

בתום שבועות של מתקפה על טוהר הבחירות, ללא ראיות מבוססות, טראמפ שלהב את תומכיו בנאום סוער ב-6 בינואר 2021, בעוד שהקונגרס התכנס להליך אשרור תוצאות הבחירות. בתום הדברים שנשא הנשיא, חלק מתומכיו הסתערו על גבעת הקפיטול וניסו למנוע מהמחוקקים להשלים את התהליך.

"המתקפה על הקפיטול של ארצנו ב-6 בינואר 2021 הייתה התקפה חסרת תקדים על מקום מושבה של הדמוקרטיה האמריקנית", מסר התובע המיוחד בהצהרה קצרה, שבה הטיל את מלוא האחריות על טראמפ. "כפי שתואר בכתב האישום, זה תודלק על ידי שקרים - שקרים של הנאשם, שמטרתם הייתה לשבש את תפקודה הבסיסי של ממשלת ארצות הברית", הוסיף סמית', שאחראי גם לאישומים נגד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים.

עוד בוואלה!

טראמפ וכל השאר: למרות הצרות המשפטיות, הרפובליקנים נותרים עם הנשיא לשעבר

לכתבה המלאה
חלק מכתב האישום שהוגש נגד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בגין ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020, 1 באוגוסט 2023. רויטרס
חלק מכתב האישום שהוגש נגד טראמפ/רויטרס

יותר מאלף איש נעצרו אחרי המתקפה על הקפיטול, שהסתיימה עם חמישה הרוגים ופצע עמוק בדמוקרטיה האמריקנית. ועדיין, לפי סקר שפורסם השבוע בניו יורק טיימס, רק שיעור קטן מקרב הרפובליקנים סבור כי הפשעים שבהם נאשם טראמפ הם חמורים וכי ההסתערות על הקפיטול הייתה סכנה ממשית לדמוקרטיה.

על פי האישומים, טראמפ וגורמים אחראים אספו אלקטורים מזויפים בשבע מדינות - שבכולן הפסיד בבחירות - שהיו אמורים להיות מאושרים על ידי הקונגרס ב-6 בינואר. התובעים ציינו דוגמאות רבות לטענות הכזב של טראמפ וכי רבים מיועציו, בהם אנשי מודיעין בכיריןף אמרו לו שוב ושוב כי הניצחון של ביידן היה לגיטימי.

"הטענות הללו היו שקריות, והנאשם ידע שהן שקריות", נכתב בכתב האישום.

אחרי שהניסיון להשתמש באלקטורים מזויפים נכשל, טראמפ הפעיל לחץ על פנס כדי שלא יאפשר לכנס את הדיון על אשרור תוצאות הבחירות וניצל את הכאוס שמחוץ לקפיטול כדי לעשות זאת. במהלך האירועים האלימים, הוא דחה את קריאותיו של יועציו לפרסם מסר מרגיע.

"הנאשם ניסה להשתמש בקהל התומכים שאסף בוושינגטון הבירה כדי להפעיל לחץ על סגן הנשיא לשנות בהונאה את תוצאות הבחירות", נכתב בכתב האישום, שכלל שישה מעורבים נוספים ששמם לא נחשף. הם לא הואשמו, בשלב זה.

על פי התיאורים, נראה שהם כוללים את עורך דינו האישי לשעבר של טראמפ, רודי ג'וליאני, שהתקשר למחוקקים במדינות שונות בשבועות שלאחר הבחירות ב-2020 כדי ללחוץ עליהם שלא לאשר את תוצאות מדינותיהם; בכיר משרד המשפטים לשעבר ג'פרי קלארק, שניסה להתמנות לתובע הכללי כדי שיוכל לפתוח בחקירות של זיופי קולות בג'ורג'יה ובמדינות מתנדנדות אחרות; ועורך הדין ג'ון איסטמן, שקידם את התיאוריה המשפטית השגויה לפיה פנס יכול לחסום את אישור האלקטורים.

"כל הצהרה של ראש העיר ג'וליאני הייתה אמיתית והביעה את אמונותיו", אמר עורך דינו רוברט קוסטלו לרויטרס. "הוא האמין שיש הוכחות לזיופים בבחירות, וראיתי את התצהירים שמגבים את זה".

תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021. רויטרס
מתקפה על הדמוקרטיה האמריקנית. תומכי טראמפ בהסתערות על הקפיטול/רויטרס

טראמפ כבר הפך לנשיא ארצות הברית לשעבר הראשון שעומד בפני אישומים פליליים, שכולם, לטענתו, הם חלק מ"ציד מכשפות פוליטי" שנועד למנוע את חזרתו לשלטון. כתב האישום האחרון הוא השני שהגיש סמית', שמונה לתובע מיוחד בנובמבר על ידי התובע הכללי של ארצות הברית מריק גרלנד.

טראמפ כפר באשמה כשחבר מושבעים פדרלי במיאמי שכונס על ידי התובע המיוחד האשים אותו ביוני בכתב אישום הכולל 37 סעיפים בגין החזקה לא חוקית של מסמכים ממשלתיים מסווגים ובשיבוש הליכי משפט.

התובעים האשימו אותו בסיכון כמה מסודות הביטחון הלאומי הרגישים ביותר של אמריקה, ובשבוע שעבר הם הוסיפו שלושה סעיפים פליליים נוספים לכתב האישום. לפי כתב האישום המתוקן, הוא הורה לעובדים באחוזתו מאר-א-לאגו בפלורידה למחוק סרטוני אבטחה אחרי שכבל הוצא צו הדורש את החזרת המסמכים המסווגים שברשותו.

בחודש מרץ, חבר מושבעים שכונס על ידי התובע המחוזי של מנהטן הגיש נגדו כתב אישום בגין זיוף רישומים עסקיים. זאת, לפי התביעה, כדי להסתיר תשלומי דמי השתקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016 על מנת שלא תחשוף בתקשורת מפגש מיני שלטענתה קיימה עמו. גם בפרשה זו, טראמפ כפר באשמה.

בכירי הרפובליקנים לצד טראמפ

טראמפ בן ה-77 הוא המועמד המוביל בקרב הרפובליקנים להתמודד על הנשיאות בשנה הבאה, בדו-קרב חוזר מול ביידן בן ה-80. טראמפ, שכיהן כנשיא בין 2017 ל-2021, הוכיח את יכולתו לשרוד צרות משפטיות, מחלוקות פוליטיות ושערוריות אישיות שהיו עלולות לשים קץ לקריירות של פוליטיקאים אחרים. רפובליקנים רבים - נבחרי ציבור ובוחרים - התאחדו מאחורי טראמפ, והציגו את ההאשמות נגדו כרדיפה ומזימה דמוקרטית לחסל אותו פוליטית.

רובם השמיעו עמדה דומה אחרי כתב האישום האחרון. יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, הרפובליקני הבכיר ביותר בקונגרס, כתב כי האישום הוא ניסיון "לתקוף את המועמד המוביל למועמדות הרפובליקנית".

מושל פלורידה רון דסנטיס, יריבו המשמעותי ביותר של טראמפ על המועמדות הרפובליקנית, אמר כי הוא טרם קרא את כתב האישום. עם זאת, הוא הבטיח "לשים קץ לשימוש בממשל הפדרלי כנשק", ורמז כי ממשל ביידן משתמש בהאשמות הללו כדי לפגוע ביריב פוליטי.

אסטרטגים פוליטיים סבורים כי בעוד שכתבי האישום עשויים לסייע לטראמפ לגבש תמיכה בקרב הבייס שלו ולזכות במועמדות הרפובליקנית, יכולתו לנצל אותם בבחירות הכלליות בשנה הבאה מוגבלת יותר, כשיצטרך למשוך רפובליקנים מתונים ספקנים יותר ומצביעים עצמאיים.

בינתיים, צרותיו המשפטיות של טראמפ הולכות וגדלות. בנוסף לשלושת כתבי האישום, טראמפ עומד בפני חקירה פלילית רביעית של תובעת מחוזית בג'ורג'יה בחשד שניסה להפוך את הפסדו בבחירות הקודמות במדינה הזו. התובעת ציינה כי בכוונתה להגיש כתבי אישום בתיק זה בשלושת השבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully