וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתבכות של בנו תטיל צל כבד על הקמפיין של ביידן, ותספק נשק יעיל לרפובליקנים

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 11:05

הדמוקרטים קיוו שהפרשות של האנטר ביידן בדרך לפתרון, אך קריסת הסדר הטיעון ומינוי תובע מיוחד מבטיחים שהן לא ירדו מעל סדר היום. הרפובליקנים בקונגרס שוקלים לערוך משפט הדחה לביידן בשנת הבחירות, בעוד שטראמפ, שצפוי להיות יריבו, ינדוד בעצמו מדיון לדיון בבתי המשפט

טראמפ הכחיש את האישומים נגדו על הטיית הבחירות: "זו רדיפה"/צילום: רויטרס

ההסתבכות המשפטית של האנטר ביידן הייתה על סף פתרון כשהצדדים הגיעו להסדר טיעון על עבירות מסים ואחזקת סמים שבהן הואשם בנו של נשיא ארצות הברית. אך בהחלטה דרמטית, ומפתיעה, שופטת פדרלית דחתה אותו בשל קשיים חוקתיים והמגעים בין הצדדים קרסו. ביום שישי, משרד המשפטים החליט לקדם את התובע בחקירות של ביידן הבן למעמד של תובע מיוחד, שלו סמכויות נרחבות יותר.

כעת, במקום הסדר טיעון שצפוי היה להסתיים בעונש מאסר על תנאי, יעמוד בנו של נשיא ארצות הברית למשפט פלילי שאת תוצאותיו קשה להעריך. כל זאת בעת שאביו מתמודד על כהונה שנייה, ככל הנראה מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ - שבעצמו ינדוד מאולם לאולם לאורך הקמפיין, באירוע חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית שמבטיח קרקס תקשורתי ומשפטי בשנת בחירות.

במשך שנים, העיסוק בצרות של ביידן הבן היה אחד הנושאים המועדפים על הימין הטראמפיסטי בארצות הברית, שחיפש קונטרה לשערוריות הרבות שבהן היה מעורב טראמפ ובני משפחתו וכעת הם קיבלו כלי נשק יעיל להשתמש בו נגד המשפחה הנשיאותית.

הרפובליקנים טענו ליחס מועדף שממנו נהנה האנטר, שמואשם באי-תשלום מס של 100 אלף דולר ובאחזקת נשק תחת השפעת סמים, והם רתחו מזעם על ההסדר שבמסגרתו היה אמור להודות באשמה בעבירות המס ולא לעמוד לדין על עבירת הנשק.

ואולם, במערבולת תיאוריות הקונספירציה הבלתי-נגמרות שאליה נסחפו רפובליקנים רבים, כל התפתחות שהיא בפרשת האנטר ביידן היא לכאורה האקדח המעשן המוכיח שהבית הלבן מושך בחוטים כדי להציל את בנו של הנשיא.

האנטר ביידן מגיע לדיון בבית משפט פדרלי בוולמינגטון, דלוואר, ארה"ב, 26 ביולי 2023. רויטרס
עומד לדין על עבירות מסים ונשק. האנטר ביידן בבית המשפט, בחודש שעבר/רויטרס

העובדה שהתובע בתיק שלו הוא דייוויד וויס, שמונה לתפקיד בכהונת טראמפ, לא סיפקה לו את תעודת היושר הנדרשת בעיניהם. הסדר הטיעון, הליך מקובל בתיקים מסוג זה, היה בעיניהם כבר בבחינת "ראיית הזהב" לקנוניית על. ומשקרסו ההבנות בין התביעה להגנה והוחלט לקדם את ווייס למעמד של תובע מיוחד, גם אז לא התרצו הרפובליקנים - אף שבמשך תקופה ארוכה הם דרשו למנות אחד כזה.

ווייס, לדבריהם, אינו אמין משום שהוא הסכים לאותו הסדר טיעון שנדחה בחודש שעבר. איך שלא תסתיים החקירה של ווייס, היא תטיל צל כבד על הקמפיין של ביידן, ששומר על שתיקה בכל הנוגע לצרות המשפטיות של בנו, שעבד כלוביסט, עורך דין, יועץ ובנקאי השקעות שנאבק בהתמכרות לאלכוהול ולקראק.

הדמוקרטים קיוו שהתיק של האנטר ביידן כבר ייסגר ויאפשר לנשיא להתרכז בסוגיות המהותיות שעל הפרק - הכלכלה, הסביבה וזכויות נשים - אך כעת הפוקוס יחזור אל משפחתו, כשהרפובליקנים פוזלים לעבר האפשרות לקיים משפט הדחה לנשיא עוד לפני הבחירות, במעין נקמה על שני משפטי ההדחה שערכו הדמוקרטים לטראמפ לאורך כהונתו.

עוד בוואלה!

טראמפ כפר באישומים על ניסיון להטות את הבחירות: "יום עצוב לאמריקה"

לכתבה המלאה
דייוויד ווייס, התובע המיוחד בחקירות האנטר ביידן. רויטרס
אי אפשר לדעת לאן החקירה שלו תתפתח. התובע המיוחד דייוויד ווייס/רויטרס

הרפובליקנים, השולטים בבית הנבחרים, טוענים שהנשיא הרוויח מעסקיו של בנו באוקראינה ובסין, אף שהם לא סיפקו לכך הוכחות במהלך הדיונים שקיימו בוועדות שונות בקונגרס. כנשיא, טראמפ עצר את הסיוע הצבאי לאוקראינה כשדרש ממנה למצוא לכלוך על משפחת ביידן טרם הבחירות הקודמות, במהלך שהביא למשפט ההדחה הראשון שלו שהסתיים בזיכוי בסנאט. כדי להדיח נשיא בקונגרס, יש צורך בתמיכת שני שלישים מהסנאטורים - תרחיש לא אפשרי במקרה של ביידן לאור הרוב של הדמוקרטים בסנאט.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מנופף בעודו עולה על המסוק הנשיאותי בבית הלבן, 11 באוגוסט 2023. רויטרס
במקום לדבר על כלכלה, הוא יישאל על הצרות המשפטיות של בנו. ביידן/רויטרס

נכון לעכשיו, הסקרים מראים כי לפרשות האנטר בידן לא יהיו השלכות משמעותיות על החלטות הבוחרים בנובמבר הבא. ובכל זאת, לחקירות של תובעים מיוחדים יש חיים משל עצמן והם לעתים מגלים דברים שלא כיוונו אליהם מלכתחילה. כך היה במקרה של הנשיא ביל קלינטון, כשהתובע המיוחד שמונה לחקור עסקת נדל"ן שלו ושל הילרי בזמן שכיהן כמושל הסתיימה בכלל בפרשת מוניקה לוינסקי ובניסיון הדחה בקונגרס של הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully