וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ כפר באישומים על ניסיון להטות את הבחירות: "יום עצוב לאמריקה"

עודכן לאחרונה: 4.8.2023 / 10:33

נשיא ארה"ב התייצב לדיון ראשון בכתב האישום השלישי נגדו, לא הרחק מגבעת הקפיטול שעליה הסתערו תומכיו ב-6 בינואר 21'. העבירה החמורה ביותר נגדו גוררת עונש של עד 20 שנות מאסר, בעוד שהמועמד המוביל בקרב הרפובליקנים ממשיך לטעון שממשל ביידן רודף אחריו

טראמפ הכחיש את האישומים נגדו על הטיית הבחירות: "זו רדיפה"/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ התייצב הערב (חמישי) בבית משפט בוושינגטון וכפר בהאשמות דבר ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020. מדובר בכתב האישום השלישי המוגש נגדו מאז תחילת השנה - והחמור ביותר מהם, בעל ארבעה אישומים פליליים. למרות זאת, הוא נותר המועמד המוביל למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות גם בשנה הבאה.

עם תחילת המשפט, בירכה השופטת מוקסילה אופדיאיה את הנשיא לשעבר והודיעה לו כי הם הולכים לדון בכתב האישום שלו. השופטת הקריאה בפני טראמפ את הסעיפים והעונשים הנלווים, ולאחר מכן הודיעה לו על זכויותיו וחובותיו הממשלתיו. כשנשאל מה תגובתו לאישומים, אמר טראמפ - הנשיא לשעבר הראשון אי-פעם שעומד לדין - כי הוא כופר באשמה: "לא אשם".

כמו כן, השופטת קבעה את השימוע הבא של טראמפ ל-28 באוגוסט, אך הוא לא יהיה צריך להיות בו. השופטת הקריאה לטראמפ את תנאי השחרור שלו והזהירה אותו שלא לבצע פשעים נוספים. באולם נכח גם התובע המיוחד ג'ק סמית', שהוביל את החקירה הפדרלית.

לאחר הדיון, טראמפ הצהיר בפני עיתונאים כי מדובר ב"יום עצוב מאוד לאמריקה". "מדובר ברדיפה פוליטית", אמר עם עלייתו למטוסו הפרטי לקראת חזרתו למועדון הגולף שלו בבדמינסטר, ניו ג'רזי, שמשם המריא כמה שעות קודם לכן.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדרך לעזוב את וושינגטון אחרי דיון בבית המשפט, 3 באוגוסט 2023. רויטרס
כפר בכל האישומים נגדו. טראמפ עוזב את וושינגטון אחרי הדיון, היום/רויטרס

במידה מסוימת של סמליות, בית המשפט שבו התקיים הדיון מרוחק קילומטר בלבד מגבעת הקפיטול, שעליה הסתערו תומכיו ב-6 בינואר 2021 בניסיון למנוע מהקונגרס לאשר את ניצחונו של ג'ו ביידן. כמו בפעמיים הקודמות שבהן הופיע בבתי משפט, נלקחו מטראמפ טביעות אצבע והוא נעצר באופן רשמי, אך הוא שוחרר בסופו של הדיון.

טראמפ מואשם בארבעה סעיפים, כולל קשירת קשר להונאת ממשלת ארצות הברית, לשלילת זכויות אזרחים שקולותיהם ייספרו ולשיבוש הליך רשמי. האישום החמור ביותר נושא עונש מאסר מקסימלי של 20 שנה.

"אני צריך עוד כתב אישום אחד כדי להבטיח את הבחירה שלי", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth לפני תחילת הדיון. רשויות אכיפת החוק, כולל השירות החשאי ומשטרת וושינגטון, אמרו כי האבטחה בבירה תוגברה לקראת הגעתו של טראמפ. גדרות נוספות נוסף הוצב מחוץ לבית המשפט, אך לא נרשמו אירועים חריגים כשרק קומץ של מפגינים - תומכים ומתנגדים - התאסף ליד האולם.

בנוסף לניסיון להתערב בבחירות, הנשיא לשעבר מואשם בלקיחת מסמכים מסווגים ללא רשות ובדמי שתיקה שניתנו לשחקנית פורנו לפני הבחירות ב-2016. הוא צפוי לעמוד בפני כתב אישום נוסף, ורביעי במספר, במסגרת חקירה נפרדת המתקיימת בג'ורג'יה בדבר ניסיונו להפוך את הפסדו במדינה ב-2020.

עוד בוואלה!

שלושה כתבי אישום - והיד עוד נטויה: מדריך לצרות המשפטיות של טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדרכו לבית המשפט בוושינגטון, 3 באוגוסט 2023. רויטרס
"צריך עוד כתב אישום אחד כדי להבטיח את הבחירה שלי". טראמפ בדרך לבית המשפט/רויטרס

בכתב אישום בן 45 עמודים שהוגש נגד הנשיא לשעבר שלשום, התובע המיוחד סמית' האשים את טראמפ ובעלי בריתו בקידום טענות שקריות שהבחירות זויפו, הפעלת לחץ על פקידי מדינה וממשל פדרלי כדי שישנו את התוצאות והרכבת רשימות של אלקטורים מזויפים כדי לנסות לגנוב אלקטורים מהמועמד מביידן.

טראמפ ותומכיו ממסגרים את כתב האישום כמזימה שנועדה לפגוע בסיכוייו בבחירות, ואילו הקמפיין שלו פרסם הצהרה המשווה את ממשל ביידן למשטרים פשיסטיים. טראמפ אמר כי זאת "הוכחה לשחיתות, לשערורייה ולכישלון" שבו שרויה ארצות הברית תחת הנשיא הדמוקרטי.

אבטחה סביב בית המשפט לקראת הגעתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לוושינגטון, ארה"ב, 3 באוגוסט 2023. רויטרס
שוטרים מחוץ לבית המשפט בווושינגטון לקראת הדיון, היום/רויטרס

אף שהחוקה האמריקנית לא אוסרת מפורשות על אדם שהורשע בפלילים להתמודד על הנשיאות ואף להיבחר, סקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס העלה כי כמחצית מהרפובליקנים אמרו כי לא יצביעו לטראמפ אם יורשע בפלילים.

אך במקביל, אותו סקר הראה כי הוא ממשיך להתחזק בשורות המפלגה, שתפתח את הפריימריז שלה בתחילת 2024. על פי הסקר, הוא זכה ל-47% תמיכה מהרפובליקנים, והגדיל את יתרונו על מושל פלורידה רון דסנטיס שבמקום השני עם 13% תמיכה בלבד.

שלושה רבעים מהרפובליקנים אמרו שהם מסכימים עם הטענה שכתבי האישום נגד טראמפ נובעים "ממניעים פוליטיים", כשהם מהדהדים את הנרטיב של הנשיא לשעבר שלפיו הוא קורבן של ציד מכשפות מצד ממשל ביידן.

רוב ההנהגה של המפלגה הרפובליקנים, כולל חלק מהיריבים של טראמפ בפריימריז, הגנו עליו או נמנעו מלמתוח ביקורת ישירה עליו. במקום זאת, גם הם האשימו את ממשל ביידן בשימוש במשרד המשפטים ככלי נשק נגד יריב פוליטי. הבית הלבן דוחה את הטענות הללו ומדגיש כי התובע המיוחד החוקר את הפרשות של טראמפ פועל בעצמאיות, בעוד שהנשיא מסרב להתייחס לסוגיות המשפטיות של מי שעשוי להתמודד מולו לדו-קרב חוזר בנובמבר 2024.

"טראמפ אמר לפנס: 'אתה ישר מדי'"

כתב האישום כלל רבים מהדיווחים שפורסמו בתקשורת האמריקנית ומהעדויות שנשמעו בוועדת חקירה של בית הנבחרים, אך היו בו גם כמה פרטים חדשים. בין היתר, הוא תיאר שיחת טלפון בין טראמפ לבין סגנו דאז מייק פנס, המתמודד בעצמו בפריימריז הרפובליקניים השנה, שבה הדגיש האחרון כי אין בסיס חוקי לתיאוריה שלפיה פנס יכול לסכל את אשרור הניצחון של ביידן.

"אתה ישר מדי", השיב לו טראמפ, על פי המתואר בכתב האישום. אף שפנס הדגיש בפניו כי אין לו סמכות לפסול אלקטורים ממדינות מסוימות, טראמפ חזר שוב ושוב על הטענה הזו.

ב-6 בינואר, כשדיבר בפני תומכיו טרם הסתערותם על הקפיטול, אמר להם טראמפ כי "אם מייק פנס יעשה את הדבר הנכון, אנחנו ננצח בבחירות". בהמשך, כמה מתפרעים בקפיטול קראו "לתלות את מייק פנס!".

המתקפה על הקונגרס לא הרתיעה את טראמפ ושותפיו, שהמשיכו להתקשר לחברי קונגרס רפובליקנים שעות לאחר שהסתיימה כדי להפעיל עליהם לחץ למנוע את העברת השלטון לביידן. "אנחנו צריכים שאתם, ידידינו הרפובליקנים, רק תנסו להאט את הקצב", אמר אחד משותפיו לקשר של טראמפ בהודעה קולית ששלח לסנאטור. התיאור שלו בכתב האישום מסגיר כי מדובר ברודי ג'וליאני, פרקליטו לשעבר של טראמפ.

פנס היה אחד הרפובליקנים הבולטים הבודדים שביקרו את טראמפ אחרי כתב האישום, ואמר שוב כי "כל מי ששם את עצמו מעל החוקה לא צריך להיות נשיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully