וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיאת טייוואן מבקר בארה"ב, סין: "נגיב בנחישות"

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 12:51

וויליאם לאי, המועמד המוביל לקראת הבחירות בשנה הבאה, עצר בניו יורק בדרכו לפרגוואי ויחנה בקליפורניה בטיסת החזור. בייג'ינג, שהגבירה את הלחץ על האי בשנים האחרונות, כינתה אותו "בדלן עושה צרות". בטייוואן מעריכים שסין תפתח בתגובה בתרגילים צבאיים סביב האי

בווידאו: ביקור פלוסי בטייוואן והתרגיל הצבאי הסיני בתגובה/צילום: רויטרס

סין הגיבה היום (ראשון) בזעם על ביקורו של סגן נשיאת טייוואן, וויליאם לאי, בארצות הברית, שאותו תיארה כ"בדלן" ועושה צרות", ואיימה בנקיטת צעדים חריפים כדי "להגן על ריבונותה".

לאי, המועמד המוביל להיות הנשיא הבא של טייוואן בבחירות שייערכו בינואר, עצר אתמול בניו יורק לעצירת ביניים בדרכו לפרגוואי, שם ישתתף בטקס השבעת הנשיא החדש. סין, שטוענת כי טייוואן היא טריטוריה שלה, גינתה שוב ושוב את הביקור של לאי בארצות הברית, שדרכה יעבור שוב ביום רביעי בדרכו חזרה לטייפה.

זמן קצר לאחר נחיתתו של לאי בניו יורק, הבהיר משרד החוץ של סין כי בייג'נג מתנגדת לכל צורה של ביקור של "בדלנים התומכים בעצמאות טייוואן" בארצות הברית. "לאי דבק בעקשנות בעמדה הבדלנית של עצמאות טייוואן והוא עושה צרות בכל רמ"ח איבריו", נמסר מהמשרד, שהוסיף כי טייוואן היא "בליבת האינטרסים המרכזיים של סין" והעובדות הוכיחו שוב ושוב כי הסיבה להחרפת המתיחות במצר טייוואן היא משום שהיא מנסה "לסמוך על ארצות הברית כדי לבקש עצמאות".

"סין עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות ותנקוט צעדים נחושים ונמרצים כדי להגן על הריבונות הלאומית והשלמות הטריטוריאלית" שלה, הדגישו בבייג'ינג. גורמים טייוואנים מעריכים כי סין תפתח השבוע בתרגילים צבאיים בסמוך לאי, ותשתמש בעצירות הביניים של לאי בארצות הברית כתירוץ להפחיד מצביעים לקראת הבחירות בשנה הבאה ולגרום להם "לחשוש ממלחמה".

סין רואה בלאי, שאמר בעבר כי הוא "פועל מעשי למען עצמאות טייוואן", סכנה, אף שבמהלך הקמפיין שלו הוא הדגיש שאינו מבקש לשנות את הסטטוס-קוו - אלא שרק תושבי טייוואן יכולים להחליט על עתידם.

סגן נשיא טייוואן, וויליאם לאי, מתקבל על ידי תומכיו במלון בניו יורק, ארה"ב, 12 באוגוסט 2023. רויטרס
לא ייפגש עם חברי קונגרס. לאי עם הגעתו למלון בניו יורק, הלילה/רויטרס

לפי גורם המעורה בתכנון הנסיעה של לאי, הוא יצטרף לקבלות פנים עם בני ארצו במהלך עצירת הביניים בניו יורק, שבמהלכה הוא אף יישא נאום. עם זאת, הגורם הוסיף כי הוא לא ייפגש עם חברי קונגרס אמריקנים, וישמור על פרופיל נמוך בביקור. לדבריו, טייפה וושינגטון חולקות את העמדה שלפיה עליהן "לנהל יחד סיכונים" מול סין "בתקופה רגישה זו".

לאי, שהתקבל בבית המלון שלו בניו יורק על ידי תומכים שנופפו בדגלי טייוואן וארצות הברית, כתב ברשת החברתית X כי הוא "מצפה לפגוש חברים ולנסוע בתחבורה הציבורית" בעיר.

לאורה רוזנברגר, יו"ר המכון האמריקני בטייוואן - ארגון אמריקני לא ממשלתי שמנהל יחסים לא רשמיים עם טייוואן - אמרה שהיא תיפגש עם לאי בסן פרנסיסקו, שדרכה יעבור בדרכו חזרה לטייוואן.
במקביל, פיקוד הזירה המזרחית של צבא סין, האחראי על האזור סביב טייוואן, פרסם היום סרטון קצר מאימון של מטוסי קרב במקום לא ידוע. בפיקוד הוסיפו כי הכוחות היו עסוקים לאחרונה ב"אימוני טיסה בעצימות גבוהה".

עצירות הביניים של לאי בארצות הברית קורות בזמן שבייג'ינג ווושינגטון מנסות לשפר את היחסים המתוחים ביניהן. בין היתר, נשקלת האפשרות לביקור בארה"ב של שר החוץ הסיני וואנג יי, שעשוי לסלול את הדרך לפגישה בין הנשיא ג'ו ביידן למנהיג סין שי ג'ינפינג בהמשך השנה.

סין הגבירה את פעילותה הצבאית סביב טייוואן בשלוש השנים האחרונות, בניסיון לאלץ את האי שנמצא תחת שלטון עצמי דמוקרטי לקבל את ריבונותה של בייג'ינג. באפריל, היא ערכה משחקי מלחמה סביב טייוואן בתגובה זועמת לכך שנשיאת טייוואן צאי אינג-וון נפגשה עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי בקליפורניה, בדרך חזרה לטייפה בתום ביקור במרכז אמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully