וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין מזהירה מהקמת "נאט"ו של אסיה": "תוביל למערבולת של מלחמה"

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 18:35

שר ההגנה של סין תקף את המדיניות של וושינגטון באזור במהלך ועידה ביטחונית בסינגפור, ודחק בה להסיג את כוחותיה: "בשביל מה אתם מסתובבים כאן?". שר ההגנה של ארה"ב קרא לסין לפתוח בדיאלוג: "ככל שנדבר יותר, נוכל להימנע מאי-הבנות שעלולות להוביל לעימות"

מטוס קרב סיני מבצע תמרון מסוכן מול מטוס ריגול אמריקני/צבא ארה"ב

שר ההגנה של סין הזהיר היום (ראשון) מפני הקמת בריתות צבאיות בסגנון נאט"ו באזור אסיה ובאוקיינוס השקט, שלדבריו יובילו ל"מערבולת" של מלחמה. דבריו נאמרו יום אחרי שספינות קרב סיניות ואמריקניות חלפו בסמיכות לו לזו במצר טייוואן.

"הניסיונות לדחוף להקמת בריתות בסגנון נאט"ו באסיה והפסיפיק הם דרך לחטוף על מדינות באזור ולהחריף סכסוכים ועימותים", אמר לי שנגפו בוועידת ביטחון בסינגפור, שבה השתתף גם שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין. לי הזהיר כי בריתות אלו "יסחפו" את האזור "לתוך מערבולת של מחלוקות וסכסוכים".

סין מביעה התנגדות תקיפה למאמציה של ארצות הברית לחזק בריתות באזור ולמנוע את עליית כוחה. לוושינגטון יש ברית צבאית עם בריטניה ועם אוסטרליה, המכונה "אוקוס", והיא חלק גם מהפורום הביטחוני "קוואד" שבו חברות גם אוסטרליה, הודו ויפן.

שר ההגנה של סין אמר בוועידה כי מדינות האזור צריכות לקיים שיתוף פעולה פתוח ומכיל, "ולא להצטרף לקליקות קטנות". הוא ניסה להציג את ארצות הברית כמי שאחראית לחוסר היציבות באזור, ואת סין כמי שרוצה להקל על המתיחות. "אי אפשר להתכחש לעובדה שאם יפרוץ סכסוך חריף או עימות בין סין לארצות הברית, זה יביא לכאב בלתי נסבל לעולם", הזהיר.

שר ההגנה של סין, לי שנגפו, בוועידה ביטחונית בסינגפור, 4 ביוני 2023. רויטרס
בייג'ינג דורשת את הסרת הסנקציות מעליו. שר ההגנה לי בכינוס בסינגפור, היום/רויטרס

אתמול, שר ההגנה האמריקני הפציר בעמיתיו מסין לפתוח בדיאלוג בהקדם. סין סירבה לפגישה רשמית בין שרי ההגנה, שהסתפקו בשיחה קצרה בפתיחת הכינוס. בייג'ינג אף דחתה בקשה אמריקנית לערוך פגישות בדרג נמוך יותר, והיא דורשת את הוצאת שמו של שר ההגנה שלה מרשימת הסנקציות האמריקניות.

"ככל שנדבר יותר, כך נוכל להימנע מאי-הבנות ומחישובים שגויים שעלולים להוביל למשבר או לעימות", אמר אוסטין. הוא גינה את בייג'ינג בעקבות התקרית במצר טייוואן, שבה, לטענת הפנטגון, התקרבה ספינה סינית למרחק של 46 מטרים בלבד מספינת קרב אמריקנית שחלפה באזור במפגן כוח עם הצי הקנדי.

אוסטין אמר כי זו הייתה תקרית "מסוכנת ביותר" והפציר בהנהגה הסינית לנהוג בריסון, אחרת "יכולות לקרות תאונות שעלולות לגרום לדברים לצאת משליטה". בנאומו, לויד הדגיש את השותפויות הנרחבות של ארצות הברית עם מדינות האזור. "השותפויות של אמריקה מסייעות לאזור כדי לסייע לו להישאר חופשי, פתוח ובטוח", אמר.

עוד בוואלה!

מתיחות בשחקים: מטוס קרב סיני ביצע תמרון מסוכן מול מטוס ביון אמריקני

לכתבה המלאה
חיילים פיליפינים בתרגיל משותף עם צבא ארה"ב בסמוך לעיר ניו קלארק סיטי, הפיליפינים, 14 באפריל 2023. רויטרס
ארה"ב מחזקת את הבריתות שלה באזור. חיילים פיליפינים בתרגיל משותף עם כוחות אמריקניים, אפריל/רויטרס

מצר טייוואן הוא אחד מהזירות החמות ביותר בעולם. סין רואה בטייוואן מחוז מורד, והיא מדגישה כי היא תשתלט עליו מחדש יום אחד - גם באמצעים צבאיים, אם יהיה צורך בכך. בשנים האחרונות היא הגבירה את הלחץ הצבאי והפוליטי על האי, הנהנה מסיוע ביטחוני ודיפלומטי אמריקני.

ההתקרבות המסוכנת בין הספינות במצר טייוואן התרחשה ימים אחרי שצבא ארצות הברית האשים את סין ב"תמרון אגרסיבי ולא הכרחי" של אחד ממטוסי הקרב שלה מול מטוס ריגול אמריקני בים סין הדרומי בשבוע שעבר.

שר ההגנה של סין אמר היום בכינוס כי על ארצות הברית מוטלת האחריות לצמצם את נוכחותה הצבאית בסמוך לסין. "מטוסי הקרב וספינות הקרב שלנו לעולם לא יתקרבו למרחב האווירי והמים הטריטוריאליים של מדינות אחרות", אמר לי. "הדבר הטוב ביותר יהיה אם כל המדינות, ובמיוחד מטוסי הקרב וספינות המלחמה שלהן, יימנעו מלשוטט במרחב האווירי והמים הטריטוריאלי של מדינות אחרות. בשביל מה אתם מסתובבים כאן?".

חרף הטונים התקיפים של סין, יש סימנים לשיפור בדיאלוג בין שתי המעצמות. גורם אמריקני אמר ביום שישי כי ראש ה-CIA וויליאם ברנס ערך בחודש שעבר ביקור חשאי בסין, ובכיר במשרד החוץ הגיע היום לביקור נדיר בסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully