וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בשחקים: מטוס קרב סיני ביצע תמרון מסוכן מול מטוס ביון אמריקני

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 8:54

צבא ארה"ב האשים את בייג'ינג בתמרון "מסוכן ולא הכרחי" מול מטוס ריגול אמריקני, שטס בשמי ים סין הדרומי. התקרית מגיעה בצל המתיחות הגוברת בין שתי המעצמות, כולל סירוב של בייג'ינג להיפגש עם שר ההגנה האמריקני

מטוס קרב סיני מבצע תמרון מסוכן מול מטוס ריגול אמריקני/צבא ארה"ב

מטוס קרב סיני ביצע "תמרון אגרסיבי ולא הכרחי" כשיירט מטוס ביון אמריקני בשמי ים סין הדרומי - כך אמר אתמול (שלישי) צבא ארצות הברית. הצבא שחרר תיעוד מהתקרית שאירעה בשבוע שעבר, ושבמהלכה מטוס קרב סיני מדגם J-16 הגיח ישירות מול חרטומו של מטוס ביון מדגם RC-135 שטס במרחב אווירי בינלאומי ואילץ אותו לעבור בכיס האוויר שיצר. המטוס תועד רועד במהלך התקרית.

לפי הפיקוד האינדו-פסיפי בצבא ארצות הברית, המטוס היה ב"פעילות שגרתית ובטוחה" במרחב האווירי הבינלאומי. "ארצות הברית תמשיך לטוס, לשוט ולפעול - באופן בטוח ואחראי - בכל מקום שבו החוק הבינלאומי מאפשר זאת, וכוח הפיקוד האינדו-פסיפי המשותף ימשיך לטוס במרחב הבינלאומי, תוך התחשבות בבטיחותם של כל כלי השיט והטיס, תחת החוק הבינלאומי", נמסר בהצהרה.

התקרית התרחשה על רקע המתיחות הגוברת בין שתי הכלכלות החזקות בעולם, שהחלה באוגוסט האחרון עם ביקורה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר של ארצות הברית ננסי פלוסי בטייוואן ונמשכה עם הפלת בלון הריגול הסיני שחדר למרחב האווירי של ארצות הברית בפברואר.

וושינגטון קיוותה לארגן מפגש בין שר ההגנה לויד אוסטין למקבילו הסיני בשולי פורום ביטחוני שייערך השבוע בסינגפור, אולם בייג'ינג סירבה. זאת בהמשך למאמצים של ארצות הברית לארגן ביקורים של בכירי ממשל בבייג'ינג כדי לדון בסוגיות ביטחוניות ואחרות.

מטוס קרב סיני מתקרב למטוס ביון אמריקני בשמי ים סין הדרומי, מאי 2023. הפנטגון, צילום מסך
מטוס הקרב מתקרב למטוס הביון האמריקני, בשבוע שעבר/צילום מסך, הפנטגון

בתגובה, שגרירות סין בוושינגטון הטילה ספק בכנותה ובחשיבותה של הבקשה האמריקנית לארגן פגישה, וציינה את הסנקציות האמריקניות על גורמים בכירים, מוסדות וחברות בסין.

למרות זאת, גורם בכיר בפנטגון אמר כי וושינגטון העבירה את תגובתה ליירוט המטוס דרך "הערוצים הדיפלומטיים והצבאיים הקיימים והמתאימים".

תקרית דומה התרחשה בדצמבר האחרון, כשמטוס קרב סיני יירט מטוס ביון אמריקני בים סין הדרומי וושינגטון תיארה זאת בתור "תמרון לא בטוח" שאילץ את המטוס האמריקני הגדול והכבד יותר לבצע תמרוני התחמקות.

ארצות הברית מצביעה בדאגה על העלייה במספר התמרונים המסוכנים שמבצעים כלי טיס סיניים, שלטענתה פועלים באגרסיביות ומגיעים קרוב יותר למטוסים אמריקניים ושל מדינות בעלות ברית. וושינגטון חוששת מהאפשרות לתקרית מסוכנת שתוביל להתנגשות בין המטוסים.

לאורך השנים האחרונות, ים סין הדרומי הפך למוקד פוטנציאלי לעימות אזורי. כשליש מהתעבורה הימית העולמית עוברת דרכו, ויש בו מרבצים גדולים של דגים, נפט וגז. סין טוענת, ללא הכרה של הקהילה הבינלאומית, לריבונות על כמעט כל שטחו של ים סין הדרומי ומאז 2014 היא מקימה איים מלאכותיים שבהם פרסה טילים, מסלולי המראה ומערכות נשק, למורת רוחן של שכנותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully