וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייוואן מזהירה מפלישה סינית: "השלכות הרות אסון לעולם"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 15:23

שר החוץ ציין את חשיבותו האסטרטגית של האי לאספקת השבבים ונתיבי השיט העולמיים, לאור איומיה של בייג'ינג להפעיל כוח נגד הטריטוריה שאותה היא רואה חלק ממנה. הוא הודה לתמיכה האמריקנית, אך הדגיש כי טייוואן לא מצפה שארה"ב תילחם עבורה. "זו האחריות שלנו"

צבא טייוואן עורך תרגילים בסמוך לנמל אסטרטגי/צילום: רויטרס

פלישה סינית לטייוואן תוביל ל"תוצאות הרות אסון" לעולם - כך הזהיר שר החוץ שלה, ג'וזף וו, בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, שבו ציין את חשיבותו האסטרטגית של האי לתעשיית השבבים ולנתיבי השיט הבינלאומיים.

אזהרתו מגיעה בשעה שטייוואן הנשלטת באופן דמוקרטי מתקרבת לבחירות לנשיאות בשנה הבאה, תוך שהיא מתמודדת עם לחץ צבאי ופוליטי גובר מצדה של סין. בייג'ינג טוענת שטייוואן היא טריטוריה משלה ומצהירה שוב ושוב שהיא תשתלט עליה ביום מן הימים, גם באמצעים צבאיים במידת הצורך.

וו אמר כי כל פעולה צבאית נגד טייוואן תורגש היטב ברחבי העולם. "מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להסביר לקהילה הבינלאומית שאם יהיה סכסוך כלשהו שבו מעורבת טייוואן, יהיו לכך תוצאות הרסניות לשאר העולם", אמר שר החוץ הטייוואני, שהצביע על המחסור במזון ובדלק והאינפלציה הגואה בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה.

ההשלכות המסחריות של סכסוך בשני צדי מצר טייוואן יהיו עצומות - יותר מ-50% מספינות המכולות בעולם עוברות דרך נתיב המים ברוחב 180 ק"מ המפריד בין טייוואן לסין היבשתית. לכן, אמר וו, חופש השיט הוא אחד "המרכיבים החיוניים של ביטחון ושגשוג בינלאומיים".

טייוואן מחזיקה גם במונופול כמעט מוחלט על ייצור מוליכים למחצה, השבבים שעליהם מתבססת הכלכלה המודרנית וחיוניים בכמעט כל דבר: החל ממכונות קפה פשוטות ועד כלי נשק מורכבים כמו טילים ומערכות הגנה.

"תחשבו על השיבושים בשרשרת האספקה", אמר שר החוץ הטייוואני. "אנחנו מקווים שהממשלה הסינית לא תשתמש בכוח נגד טייוואן, כי ההשפעה תהיה חמורה מדי עבור העולם".

תרגיל של צבא טייוואן בנמל טייפה 26 ביולי 2023. רויטרס
בארה"ב מעריכים שסין תהיה ערוכה לפלישה ב-2027. תרגיל בנמל טייפה, בחודש שעבר/רויטרס

בזמן שטייוואן נערכת לבחירות לנשיאות בינואר, וו אמר כי האי נתון לקמפיין דיסאינפורמציה "מתוחכם יותר" מצדה של סין שנועד להשפיע על 23 מיליון תושביו. "סין מנהלת לוחמת תודעה כדי לשנות את דרך החשיבה של המיעוט הקריטי כאן בטייוואן - כדי שיצביע לצד השני כך שהם יוכלו לשנות את תוצאות הבחירות", הוסיף וו, החבר במפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית השלטת, הנתפסת כפרו-אמריקנית יותר ממפלגת הקוומינטנג שבאופוזיציה.

בראש הממשל המונהג על ידי מפלגת השלטון עומדת הנשיאה צאי אינג-וון, שנמצאת בקדנציה האחרונה שלה בתפקיד. סין רואה בה איום משום שהיא סירבה לקבל את תכתיביה שלפיהם טייוואן היא חלק ממנה, ובייג'ינג מסרבת לקיים עמה דיאלוג מאז שניצחה בבחירות ב-2016.

תשומת הלב העולמית למתיחות בין סין לטייוואן התגברה בשנה האחרונה, שאותה מייחס וו לפלישת רוסיה לאוקראינה. "(הקהילה הבינלאומית) מביטה סביב ואז מבינה שטייוואן עשויה להיות הבאה בתור. הם מסתכלים על הרקורד הסיני באיומים על טייוואן", אמר שר החוץ והצביע על שנת 2027, המועד שבו רבים סבורים שסין עשויה לנסות ולפלוש.

גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי הם מעריכים שלבייג'ינג לא תהיה היכולת הצבאית לפתוח במלחמה נגד טייוואן לפני כן.

עוד בוואלה!

סין מזהירה מהקמת "נאט"ו של אסיה": "תוביל למערבולת של מלחמה"

לכתבה המלאה
חייל סיני מביט לעבר ספינת מלחמה במצר טייוואן, 5 בוגוסט 2022. GettyImages
חייל סיני מביט לעבר ספינת מלחמה במצר טייוואן, בשנה שעברה/GettyImages

לדברי שר החוץ, טייוואן גם עוקבת "בזהירות" אחר המצב הפוליטי הפנימי בסין לאחר הדחתו הפתאומית של שין גאנג מתפקיד שר החוץ. בייג'ינג לא סיפקה שום הסבר לפיטוריו, והוא לא נראה בציבור כבר יותר מחודש. "זו סביבה שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בה כשאנו מבצעים את התצפיות שלנו. אנחנו לא רוצים להפוך לשעיר לעזאזל של הצרות הסיניות", אמר וו.

טייוואן חוותה חדירות כמעט יומיומיות של מטוסי קרב סיניים לאזור ההגנה האווירית שלה ושל ספינות סיניות מאז אוגוסט שכבר, אז ביקרה יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית דאז ננסי פלוסי בטייפה, בביקור שעורר את זעמה של בייג'ינג. וו הזהיר כי התדירות הזו "מציבה את טייוואן במצב שבו העומק ההגנתי שלנו דחוס, שבו זמן התגובה שלנו מתקצר, שבו האיום הצבאי רציני מתמיד", אמר וו.

הוא אמר כי טייוואן מעריכה את התמיכה המוראלית של ארצות הברית ואת הסיוע צבאי, כמו חבילת סיוע בסך 345 מיליון דולר שעליה הכריז הפנטגון בסוף השבוע. עם זאת, הוא הבהיר כי טייוואן אינה "סומכת על ארצות הברית שתילחם" עבורה.

"אנו מבינים שזה מקומנו, זו ארצנו, זו ריבונותנו וזו דרך חיינו הדמוקרטית, לכן, ההגנה על טייוואן היא האחריות שלנו", אמר וו. "לא נוותר על זה בשביל שום דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully