וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלה בדרך? העסקים באלנבי נכנסים למצב הישרדות: "סגירת הרחוב - מכת מוות"

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 18:35

חלקים ברחוב המרכזי ייסגרו החל ממחר לתנועת כלי רכב לרגל עבודות הרכבת הקלה, שיימשכו כחמש שנים. חרף זאת, המדינה והעירייה לא מתכוונות לפצות את העסקים באזור. "ירידה נוספת בלקוחות תהיה מכת מוות", בעלי העסקים מזדעקים. "למה לוקח ארבע שנים מה שבאיטליה עושים בשנה?"

הדמיית הרכבת הקלה ברחוב אלנבי בתל אביב. 10 באוגוסט 2023/נת"ע

חלקים ברחוב אלנבי בתל אביב ייסגרו החל ממחר (שישי) לתנועת כלי רכב לרגל תחילת עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה. תחילה ייחסם המקטע שבין שוק הכרמל לרחוב מונטיפיורי, ואליו יצטרף בדצמבר החלק שבין מונטיפיורי לכיכר המושבות. הסגירה תאפשר את הסבתו של אחד הרחובות העמוסים בעיר לשילוב בין מסילת הקו הסגול ומדרחוב, אבל תיצור בחמש השנים הקרובות מטרד תחבורתי קשה לעסקים באזור ולמי שמתגורר בו.

"אף אחד לא מדבר איתנו על פעילות העסק. גם אני מנסה לברר מה התוכניות", משתף אפי קדושים, הבעלים של חנות השעונים "גוד טיים". "עיריית תל אביב אומרת שזה לא קשור אליה או למדינה. נציגת נט"ע אמרה שהיא מוכנה לעזור לי רגשית, לא בענייני כסף. אני לא צריך רגשית. זאת לא אהבה, זאת פרנסה. אם לא היינו עובדים גם באינטרנט כנראה שהיינו הולכים הביתה. בשדרות ירושלים סיפרו לי ש-90% מהעסקים סגרו. אני מקווה שהמדינה תעזור, לפחות בארנונה, בשילוט. ושיגמרו את העבודות מהר. למה לוקח ארבע שנים מה שבאיטליה עושים בשנה?".

זה לא רק הוא. הסכנה המרחפת מעל בתי הקפה, הפלאפליות, חנויות הבגדים והטכנולוגיה ושאר העסקים הקטנים שמרצפים את אלנבי ניכרת ברחוב. צעירים באפודי "הסברה" זוהרים מסתובבים, מחלקים עלונים, ומבשרים לכל תושב שמעוניין להקשיב כי השגרה שלו עומדת להשתנות. זו מסיבת הסיום של הרחוב כפי שהכירו אותו. נתראה בפגישת המחזור, ב-2027.

"כולם חוששים. איך יבואו אנשים? גם ככה עסקים פה רדומים מאז הקורונה. לא התאוששנו עד הסוף", מספרות מרים ומלי נפתלי, אם ובת, שמתפעלות יותר מ-30 שנה חנות בגדים מחויטים. ואכן, יותר מחנות אחת ניצבת ריקה. על אחת מהן עדיין מודבקות הנחיות עטיית מסיכה ושמירת מרחק מתקופת ההגבלות. "הרחוב הראשי שהיה צריך להיות פה נהרס לאט לאט. הרבה בעלי חנויות כבר בודקים לאן הם יכולים לעבור, לאשדוד, חולון, אזורי תעשייה. כל מי שפה בשכירות כבר סגר. ירידה נוספת בלקוחות תהיה מכת מוות".

כך ייראה הקו הסגול בתום העבודות

שוק הכרמל/אתר רשמי, נת"ע
רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
כבר היום - אחד הרחובות העמוסים בתל אביב/ראובן קסטרו
רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"נציגת נט״ע אמרה שהיא מוכנה לעזור לי רגשית. זאת לא אהבה, זאת פרנסה"/ראובן קסטרו

למרות זאת, המדינה והעירייה לא מתכוונות לפצות את בעלי העסקים. בעירייה טוענים כי נתקלו בקשיים בקידום החלטה על פיצויים מול משרדי הממשלה. לטענתם ההקלות שביקשו בארנונה נדחו. קרן משותפת עם משרד האוצר אושרה רק לחנויות הנמצאות סמוך לעבודות תת-קרקעיות, בעוד הקו הסגול ייבנה מעל לקרקע.

החלופה שמציעה העירייה בשלב זה תהיה פטורים מאגרות והיטלים שונים. בין השאר, בתי העסק לא יידרשו לשלם את הסכום הנדרש עבור הצבת שולחנות וכיסאות, פרגודים ופעילות בלילה. כמו כן, תקדם העירייה יוזמות לעידוד הגעת לקוחות, כמו הטבות בכרטיס דיגיתל ומתחמי ישיבה ארעיים בתוואי הסגור.

התושבים לא מסתפקים בכך. "שישימו איקס על המקום וזהו", אומר אורן חזן, בעלים משותף של חומוס חסון. "אני מבואס על העירייה, לא דיברו על ארנונה, עזרה, בקושי שלחו מישהו לדבר איתנו על התוכניות. מרוב שהייתי עצבני שאין פיצוי לא יכולתי לשמוע אותו בכלל. חולדאי פשוט דואג לעצמו".

המתח מציף את בעלי העסקים, אך הם משתדלים לשמור על אופטימיות. אולי הפגיעה לא תהיה גדולה, הם מקווים, ואולי בעוד חמש שנים המדרחוב שייבנה יוכל להחזיר את הרחוב לגדולתו. "שמעתי מחברים שיש להם עסקים באזור העבודות בבן יהודה שיש כאלה שלא נפגעו אפילו קצת. אלנבי קצת מטעה. יש לו ירידה לים והוא ציר מרכזי ככה שהתנועה של אנשים לא בהכרח תיפגע. אני מקווה שימשיכו להגיע באותה כמות", מוסיף חזן.

רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
״כולם חוששים. איך יבואו אנשים? גם ככה עסקים פה רדומים מאז הקורונה"/ראובן קסטרו
רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"אני מקווה שימשיכו להגיע באותה כמות״/ראובן קסטרו

גם רפי בן שמואל, משכפל מפתחות, נשאר חיובי. "ברור שזה מלחיץ, אבל אני מאמין שבסוף יהיה בסדר. יהיה קשה יותר להתפרנס, יהיו ארבע וחצי שנים לא קלות, אבל התוצאה יכולה להיות טובה. אני מקווה שבעלי הנכס יעשו לי הנחה, מהעירייה אני לא אראה פיצויים. אסתמך על המוניטין שצברתי".

כמה עשרות מטרים לפניו נמצא "קפה אלנבי". שלמה סקיזאדה, הבעלים, מספר שפתח את המקום לפני יותר מ-40 שנה. מאז נשאר באותה נקודה, בפינת סמטת בית השואבה. "אנחנו ותיקים כאן, עברנו הרבה. נצטרך לראות מה יהיה, בשבוע הבא נדע יותר טוב", הוא אומר. מסביב לשולחן בחוץ יושבת קבוצת נהגי מונית. "תהיה יותר עבודה ויותר פקקים. אנשים יבכו על המחירים", חוזה אחד מהם, אך חברו ממהר לתקן: "זה יכפיל לנו את זמני המסלולים ולא יהיה שווה ללקוח. מצד אחד של הרחוב לשני יעלה לו 50 שקל".

רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
״ברור שזה מלחיץ, אבל אני מאמין שבסוף יהיה בסדר"/ראובן קסטרו
רחוב אלנבי יום לפני שהוא עתיד להיחסם לארבע וחצי שנים 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
״תהיה יותר עבודה ויותר פקקים. אנשים יבכו על המחירים״/ראובן קסטרו

אז מה צפוי?

בעיריית תל אביב סירבו לאפשר את הסגירה עד לתחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור להקל במקצת על המצוקה להגיע לאזור, ולכן נקבעה הסגירה רק כעת, שבוע לפני שהקו מתחיל לפעול באיחור של כמעט שנתיים מהמועד המובטח של אוקטובר 2022. האיחור הוא אחת הסיבות שהקו הסגול לא יתחיל לפעול לפני שנת 2027, למרות שאתר נת"ע עדיין מבטיח שיפעל ב-2026.

הקו הסגול יחבר את מזרח גוש דן, יהוד, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים עד למרכז תל אביב, תוך חיבורים לקווים האדום והירוק העתידי ולרכבת ישראל. הוא מכסה מוסדות ציבור שאליהם מגיעים עשרות אלפים ביום, כמו בית החולים שיבא תל השומר ואוניברסיטת בר אילן. אורכו 27 קילומטר, עם 46 תחנות שכולן מעל פני הקרקע, והוא אמור להסיע 256 אלף איש ו-60 מיליון בשנה, בתדירות של רכבת בכל 4 דקות. מחירו: 11 מיליארד שקל, הזול מבין שלושת קווי הרכבת הקלה, משום שאין לו חלקים תת קרקעיים, מה שגם יאט אותו. במכרז לבנייתו זכתה קבוצת CAF-שפיר.

עם הסגירה יוסטו עשרות קווי אוטובוס לרחובות הקטנים שמסביב לאלנבי, כמו שדרות רוטשילד, שזכו הלילה לסימון נת"צ כך שלרכב הפרטי נשאר נתיב אחד, והמלך ג'ורג'. האזור שכבר עכשיו עמוס, צפוי להיות פקוק עוד יותר בשנים הבאות, יקשה על פריקה וטעינה לעסקים, על הגעת מבלים ובעיקר על מי שמתגוררים באזור. גם אחרי שייפתח הקו הסגול מסרבים בנת"ע לאפשר גם לאוטובוסים לנוע בו ולהקל על נוסעי התחבורה הציבורית, למרות שבאירופה מקובל להסיע גם אוטובוסים על פסי הרכבות הקלות. זאת בנימוק שלאורך אלנבי יוקמו שלוש תחנות של הקו הסגול, אלנבי-לילינבלום, הכרמל ומונטיפיורי אשר צפויות להסיע כמאה אלף נוסעים ביממה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully