וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לתומכי ההפלות: אוהיו דחתה הצעה שתקשה על שינוי החוקה

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 11:08

יוזמה רפובליקנית שהייתה מקשה על קיום משאלים על תיקונים לחוקה המקומית נדחתה ברוב גדול, בקרב נוסף במערכה ברחבי ארה"ב על הזכות להפלות. "היה זה ניסיון בוטה לשחוק עוד יותר את זכותן של נשים על גופן, הדמוקרטיה ניצחה", אמר ביידן

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

המצבעים במדינת אוהיו בארצות הברית דחו הלילה (רביעי) יוזמה שקידמו הרפובליקנים שנועדה להקשות על שינוי החוקה המקומית, ולסייע להם לנצח במשאל שיתקיים בנובמבר על הגישה להפלות במדינה.

התוצאות בבחירות המיוחדות הן ניצחון משמעותי עבור תומכי ההפלות, שהיו עומדים בפני משימה קשה במיוחד להשגת רוב מיוחד במשאל בנובמבר אילו היוזמה הרפובליקנית הייתה עוברת. לפי ההצעה, ששמה הרשמי היה "סוגייה 1", כל שינוי עתידי בחוקת אוהיו היה זקוק לרוב של יותר מ-60% מהבוחרים, בהשוואה לרוב רגיל כיום. בנוסף לכך, היא כללה דרישות קפדניות יותר להעלאת הצעות כאלו למשאלי עם בעתיד.

לפי הנתונים של מזכירות המדינה באוהיו אחרי ספירת יותר מ-1.2 מיליון קולות, 60% מהבוחרים הצביעו נגד, לעומת 40% שתמכו ביוזמה. לאור הפער הגדול הזה, כלי תקשורת בארצות הברית הכריזו על הכרעה במרוץ.

"הצעד הזה היה ניסיון בוטה להחליש את קולות הבוחרים ולשחוק עוד יותר את חירותן של נשים לקבל החלטות על בריאותן", מסר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתגובה לתוצאות. "תושבי אוהיו דיברו חזק וברור, והדמוקרטיה ניצחה הלילה".

תושבים חוגגים את דחיית היוזמה שנועדה להקשות על שינוי החוקה של אוהיו בקולומבוס, אוהיו, ארה"ב, 9 באוגוסט 2023. רויטרס
"זה הרבה יותר גדול מנושא אחד". מתנגדי היוזמה חוגגים את דחייתה בקולומבוס, הלילה/רויטרס

הבחירות באוהיו היו חלק ממערכה מתמשכת בארצות הברית סביב סוגיית ההפלות, בשנה ויותר שחלפה מאז שבית המשפט העליון החליט לבטל את הזכות החוקתית להפלות. שני הצדדים - תומכי ההפלות ומתנגדיהן - השקיעו מיליוני דולרים בקמפיינים שקדמו להצבעה באוהיו. חלק מהתרומות הגיעו מארגוני "כסף שחור", שאינם מחויבים לחשוף את התורמים שעומדים מאחוריהם.

משאלים דוגמת זה שהתקיים באוהיו הפכו לכלי חשוב עבור תומכי ההפלות במדינות שבהן מתנגדיהן, רובם רפובליקנים, שולטים על בתי הנבחרים ועל לשכת המושל. בשנה שעברה, הבוחרים בקנזס ובקנטקי - שתי מדינות שמרניות ביותר - דחו יוזמות שלפיהן החוקות במדינות לא יגנו על הזכות להפלות.

ביום שלישי, ארגונים התומכים בזכות להפלות באריזונה, אחת ממדינות המפתח המתנדנדות בבחירות לנשיאות, החלו ביוזמה להעלות את הסוגייה להצבעה בנובמבר בשנה הבאה.

מושל אוהיו הרפובליקני מייק דוויין חתם ב-2019 על איסור לבצע הפלות החל מהשבוע השישי, והוא נכנס לתוקף בעקבות החלטת בית המשפט העליון של ארצות הברית. ואולם, החוק הושעה בספטמבר בעקבות ערעורן של מרפאות לביצוע הפלות, ובית המשפט העליון של אוהיו הסכים לדון בתיק.

עוד בוואלה!

שנה לביטול הזכות להפלות בארה"ב, וההגבלות בשיאן: "קריאת השכמה לנשים"

לכתבה המלאה

כמה קבוצות שהתנגדו לשאלה שעלתה להצבעה באוהיו הדגישו כי היא חרגה מעבר לשאלת הפלות. הן טענו שזהו מהלך לא דמוקרטי שיגביל את כוחם של האזרחים. "זה הרבה יותר גדול מנושא אחד, זה הרבה יותר גדול ממפלגה אחת או מערכת בחירות אחת", אמרה ג'ן מילר, מנכ"לית ליגת הנשים המצביעות של אוהיו. "מדובר בזכות שהייתה לתושבי אוהיו במשך יותר ממאה שנה".

כך, לדוגמה, ארגונים למען איכות השלטון מגבשים יוזמה למשאל בשנה הבאה שתוביל לשינוי החוקה כך שהיא תאסור על גֶ'רימנדרינג - שיטה המאפשרת למפלגת השלטון לשרטט את מחוזות הבחירה באופן שייטיב עמה. אילו היוזמה שעלתה אתמול להצבעה הייתה צולחת, העלאת האיסור על גֶ'רימנדרינג להצבעה הייתה מאתגרת הרבה יותר.

בשנה שעברה, הרפובליקנים באוהיו שרטטו מפות בחירה של בתי המחוקקים והקונגרס באופן פוליטי בוטה, והפרו את פסיקות בית המשפט שדרשו לשנותן, ובחירות אמצע הכהונה בנובמבר נערכו על פי מפות שנקבעו כבלתי חוקתיות.

מתנגדי הזכות להפלות באוהיו אמרו כי משאל העם שיעלה בנובמבר הבא הוא קיצוני, וטענו כי ניסוחו המעורפל יאפשר לקטינים לעבור הפלות וניתוחים להתאמה מגדרית ללא הסכמת הוריהם. מנגד, תומכי התיקון לחוקה מתעקשים כי הוא אינו כולל סעיפים כאלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully