וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לביטול הזכות להפלות בארה"ב, וההגבלות בשיאן: "קריאת השכמה לנשים"

תומכי הזכות להפלות ומתנגדיה ציינו שנה לפסיקה הדרמטית של העליון, שבמהלכה עברו חוקים דרקוניים ב-14 מדינות שונות. "יש לי פחות זכויות ממה שהיו לאמי וסבתי", אמרה פעילה מקליפורניה. הסוגייה צפויה להיות מרכזית בבחירות ב-2024. האריס: "הקונגרס יעביר את מהעליון לקח"

צעדת מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בסמוך לבית המשפט העליון של ארה"ב בוושינגטון, 24 ביוני 2023. רויטרס
רוב האמריקנים תומכים בגישה להפלות. מחאה נגד החלטת בית המשפט בוושינגטון, אתמול/רויטרס

תומכי הזכות להפלות ומתנגדיה הפגינו אתמול (שבת) בארצות הברית, ביום השנה להחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון לבטל את הפסיקה שעיגנה את הזכות ברחבי המדינה.

בוושינגטון, קבוצות התומכות חגגו בכיכר קולומבוס את ההפסדים שנחלו מועמדים התומכים בהגבלות על הפלות בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר שעבר, וכדי לגייס מצביעים לקראת הבחירות לקונגרס ולנשיאות בשנה הבאה.

עוד בוושינגטון, קבוצות המתנגדות להפלות קיימו באנדרטת לינקולן "עצרת לאומית לחגיגת החיים". סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, המתמודד בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024, היה בין הדוברים.

"לעולם לא ננוח, לעולם לא נוריד את הרגל מהגז, עד שנחזיר את קדושת החיים למרכז החוק האמריקני בכל מדינה במדינה", אמר פנס בדברים שנשא עבור עצרת באיווה, המדינה הראשונה שבה יתקיימו הבחירות המקדימות בשנה הבאה.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בדיון שעסק בזכות להפלות בשארלוט, קרוליינה הצפונית, 23 ביוני 2023. רויטרס
"לא ננצח באמת במאבק הזה עד שנבטיח את הזכות הזו לכל האמריקנים". האריס בשארלוט, שישי/רויטרס

בשארלוט, קרוליינה הצפונית, הקהל קרא "עוד ארבע שנים" כשסגנית הנשיאה קמלה האריס נאמה בעד העברת חקיקה בקונגרס שתגן על הזכות להפלות. ב-1 ביולי ייכנס לתוקף חוק במדינה שיצמצם את פרק הזמן שבו ניתן לבצע הפלות מ-20 שבועות ל-12.

"אנחנו יודעים שלא ננצח באמת במאבק הזה עד שנבטיח את הזכות הזו לכל האמריקנים, והמשמעות היא שהקונגרס יהיה חייב להעביר בסופו של דבר את מה שבית המשפט העליון לקח", אמרה סגניתו של הנשיא ג'ו ביידן.

ב-24 ביוני אשתקד, בית המשפט העליון, שרוב שופטיו הם שמרנים, הותיר למדינות השונות לאסור על הפלות בפעם הראשונה זה 50 שנה. בשנה שחלפה, מדינות שמרניות שבשליטת הרפובליקנים העבירו מבול של חוקים שהגביל את ההליך, בעוד שמדינות דמוקרטיות קידמו חקיקה הפוכה שהגנה על הזכות להפלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תומכי ביטול הזכות להפלות מתפללים בשיקגו, ארה"ב, 24 ביוני 2023. רויטרס
תומכי ההגבלות על הפלות מתפללים בשיקגו, אתמול/רויטרס

אף שהסקרים מראים כי רוב האמריקנים תומכים בהפלות בכל או ברוב המקרים, 14 מדינות שונות העבירו חוקים האוסרים עליהן כמעט לחלוטין. הסוגייה צפויה להיות אחת המרכזיות בבחירות בשנה הבאה, כשפעילים משני הצדדים השתמשו ביום השנה להחלטת העליון לבטל את פסיקת רו נגד ווייד כדי לגייס את תומכיהם עבור מעורבות פוליטית גדולה יותר.

ביום שישי, ארגונים בולטים למען הזכות להפלות הכריזו כי הם תומכים במועמדות של ביידן ושל האריס לכהונה שנייה בשנה הבאה.

המאבק על הגישה להפלות מגייס מועמדים וגם מצביעים. ביטול הזכות החוקתית להפלות שכנעה את צ'יין האנט, עורכת דין ופעילה פרוגרסיבית, להתמודד מטעם המפלגה הדמוקרטית על מושב במחוז אורנג' בקליפורניה שאותו מייצג כיום רפובליקני המתנגד להפלות. האנט, בת 25, אמרה בריאיון שהעניקה בעצרת לרגל חודש הגאווה ונגד ההגבלות על ההפלות, כי ההחלטה של בית המשפט העליון גרמה לה לרוץ לתפקיד בגיל צעיר יותר ממה שהיא תכננה.

"להיות אישה צעירהף במדינה שבה יש לי עכשיו פחות זכויות מאשר אלו שהיו לאימא שלי ולסבתא שלי, זה סימן נורא וקריאת השכמה לרבות מאיתנו, נשות דור ה-Z", אמרה.

"החירות שוב על פתק ההצבעה"

אף שקליפורניה היא אחת המדינות הליברליות ביותר בתחום ההפלות, מתנגדין מפצירים בקונגרס להעביר חוק פדרלי האוסר על הפלות לאחר השבוע ה-15. מהצד השני, חברי קונגרס דמוקרטיים הציעו ביום חמישי האחרון חוק שיגן על נשים שעוברות הפלות ועל רופאים שמבצעים את ההליך הזה מפני העמדה לדין. לאור העובדה שהרפובליקנים שולטים על בית הנבחרים, החקיקה לא צפויה לעבור במושב הנוכחי.

פנס, מתנגד מוצהר להפלות, אמר בכנס דתי בוושינגטון כי "כל מועמד רפובליקני לנשיאות צריך לתמוך באיסור על הפלות עד השבוע ה-15 כסטנדרט ארצי מינימלי".

כמה מיריביו, כולל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ומושל פלורידה רון דסנטיס, הביעו תמיכה בהגבלות על הפלות, מבלי לתת הבטחות ספציפיות. דסנטיס חתם השנה על חוק בפלורידה האוסר על הפלות לאחר השבוע השישי.

"אל תטעו: בבחירות האלו, החירות שוב תהיה על פתק ההצבעה", אמר ביידן בעצרת ביום שישי, אחרי שחתם על צו נשיאותי המגן ומרחיב את הגישה לגלולות למניעת היריון, זכות שלדבריו עומדת אף היא בסכנה. בשנה החולפת, הוא חתם על שורת צווים נשיאותיים שנועדו לחזק את הגישה להפלות ולגלולות למניעת היריון, בין היתר באמצעות מעבר ממדינות המגבילות את הליך אל מדינות שמאפשרות אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully