וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכ"ים מהליכוד הגישו הצעת חוק לפיצול תפקיד היועמ"ש

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 22:36

11 חברי כנסת מהליכוד הגישו את ההצעה, במסגרתה יועברו הסמכויות הנוגעות לאכיפה פלילית נגד חברי ממשלה מהיועץ המשפטי לממשלה - לפרקליט המדינה. המשמעות היא שהיועמ"ש לא יוכל להיות מעורב בפתיחת חקירה או העמדה לדין של שרים וראשי ממשלה

בוידאו: כך התייחס נתניהו לקשר בין המהפכה המשפטית לכלכלה הישראלית/לע"מ

11 חברי כנסת מהליכוד הניחו היום (רביעי) הצעת חוק חדשה על שולחן הכנסת שנועדה לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ולהעביר את סמכויותיו הנוגעות לחקירות פליליות כלפי חברי הממשלה אל פרקליט המדינה.

לפי ההצעה שיזם ח"כ אלי דלל, הסמכות בנוגע להחלטה על פתיחה בחקירה, העמדה לדין או כל החלטה אחרת הנוגעת להליך הפלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה, תהיה נתונה לפרקליט המדינה. בהצעת החוק נקבע כי תחילתו של חוק זה החל מהכנסת ה-26.

עם זאת, פרקליט המדינה נבחר בוועדת איתור, ויהיה באפשרותו להשפיע על משפט של ראש ממשלה מכהן כמו במקרה של נתניהו. בלשכתו של ח"כ דלל אמרו כי ההצעה הוגשה מזמן ואושרה כעת על ידי הלשכה המשפטית בכנסת ו"אין כוונה לקדם אותה".

בנוסף לחבר הכנסת דלל, על החוק חתומים: עמית הלוי, דן אילוז, בועז ביסמוט, טלי גוטליב, ניסים ואטורי, שלום דנינו, קטי שטרית, אליהו רביבו, צגה מלקו וחוה אתי עטייה.

היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, ראש הממשלה בנימין נתניהו. תומר נויברג ,יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, תומר נויברג ,יונתן זינדל, פלאש 90

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "היועץ המשפטי לממשלה מכהן כעורך דינה של הממשלה, ומשכך מסייע לה מבחינה משפטית להגשים את מדיניותה ויעדיה במסגרת גבולות הדין. תפקידו מחייב אותו בשיתוף פעולה הדוק ויומיומי עם הממשלה ושריה, להם הוא מייעץ ואותם הוא מייצג בערכאות. במקביל, בתפקידו כראש התביעה הכללית, היועץ המשפטי לממשלה נדרש להחלטות בשלבים של פתיחה בחקירה והגשת כתבי אישום נגד שרים וראשי ממשלה, עמם יש לו היכרות קרובה מאוד וקשרי עבודה. זאת, על אף שבתפקידו כתובע כללי מוטב שתהא מידה מרבית של אובייקטיביות וריחוק מהאנשים שאת גורלם הוא קובע בהחלטותיו. לא פחות חשוב מכך - ריחוק ואובייקטיביות נדרשים גם למען אמון הציבור בהחלטותיו ולמראית פני הצדק".

עוד בוואלה!

הרצוג בביקורת על נתניהו אחרי ביטול עילת הסבירות: "על השלטון למצוא פתרונות"

לכתבה המלאה
אלי דלל בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יוזם החוק חבר הכנסת אלי דלל/ראובן קסטרו

יוזמי ההצעה טוענים כי "במצב כזה, יכולתו של היועץ המשפטי לממשלה להמשיך ולשמש יועץ משפטי לשרי הממשלה, מבלי לפגוע בשיתוף הפעולה ובקשרי העבודה הרצופים הנדרשים למילוי תפקידיו האחרים אינה מיטבית ובמקרים מסוימים עבודת הממשלה עלולה להיפגע באופן משמעותי. מוטל אף ספק באמון הציבור בהכרעות היועץ המשפטי לממשלה במצב מורכב זה, ולכך השלכה חמורה על אמונו של הציבור במערכת המשפט הפלילי בכלל. לפיכך, מוצע להעביר את הסמכות בנוגע להחלטה על פתיחה בחקירה והעמדה לדין הנוגעת להליך פלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה לפרקליט המדינה. הסדר זה ייתן מענה לבעיית ניגוד העניינים המוסדי והמובנה המתעוררת בהקשר זה".

מלשכת אלי דלל נמסר בתגובה: "אין כוונה לקדם אותו או כל חוק אחר שקשור למערכת המשפט".

בליכוד התנערו בהודעה רשמית מהצעת החוק הפרטית. "ההצעה כלל לא תואמה עם ראשי הקואליציה וראש הממשלה נתניהו לא היה שותף לה. הצעות חוק מסוג זה לא יקודמו ללא אישור ראשי הקואליציה ועל כן היא אינה עומדת על הפרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully