וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדות נפתחו ב-ט' באב - והותקפו ע"י פעילי ימין: "לתת שם של שמאלנים ולשמור שולחן"

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 22:06

עשרות מסעדות נשארו פתוחות, ובעוד שלרובן זו החלטה שגרתית - השנה המהלך מצטייר כמחאה נגד הממשלה. שמותיהן הופצו בקבוצות ימין ופעילים החלו להטריד את הבעלים, אך הם עומדים מאחורי החלטתם: "כשמתעסקים עם הדמוקרטיה - אתם מכניסים חזיר לבית הכנסת שלי ביום כיפור"

עשרות מסעדות נשארו פתוחות הערב (רביעי), תשעה באב, למרות האיסור על כך בחוק. ברוח התקופה, ובעידוד כמה מהמסעדנים, ההחלטה הזו, שעבור רובם היא שגרה שנתית, מצטיירת כמחאה נגד הממשלה. ככזאת, היא גררה מתקפת נגד שנועדה לחבל בפעילותן.

רשימת שמות של מסעדות פתוחות הופצה בקבוצות ימין בקריאה למחות נגדן, בין השאר דרך הזמנות פיקטיביות של שולחנות. "כולם מחייגים הערב על מנת לשמור מקום. לתת שם של שמאלנים (תחשבו על שם טוב) ולשגע אותם. לשמור שולחן של 6-4-2 אנשים. מי שרוצה סתם להתקשר ולתת להם בראש. מי שלא מכבד את הדברים הקדושים לנו לא נכבד אותו", נכתב בהודעה יחד עם מספרי הטלפון של מסעדות רשת R2M - קופי בר, הוטל מונטיפיורי והרצל 16, האחים, אייבי ודוק, רדלר ובר 51, שיינע, פאסטל, קלארו, גרקו, פופינה, קזינו סן רמו, OCD ותרצה, טאיזו, רעמסס, 85/15, ויפו-תל אביב, דיקסי ופילדלפיה של חיים כהן, שבינתיים חזר בו ולא יפתח את מסעדותיו.

מבלים בברים ומסעדות בתל אביב, ערב תשעה באב. 26 ביולי 2023. אורי סלע
מבלים בברים ומסעדות בתל אביב, הערב/אורי סלע
מבלים בברים ומסעדות בתל אביב, ערב תשעה באב. 26 ביולי 2023. אורי סלע
הערב בתל אביב/אורי סלע

ואכן, חלק מהמסעדנים דיווחו שזיהו גל הזמנות חשודות. לצדן החלו להופיע ביקורות שליליות בגוגל, חלקן תחת אותו שם ונוסח, במסעדות שונות. "אני מקווה שיהיו מעט ושלא ייגרם נזק גדול", הביע תקווה אחד השפים. אחד אחר סיפר: "כל היום מנסים להטריל אותנו. שלושה-ארבעה אנשים יושבים במקביל, מתקשרים אלינו ושולחים וואטסאפים. מנסים לשגע אותנו עם הזמנות דמה, ואז מקללים - 'זבלים, כלבים'".

למרות זאת, למעט כהן נראה שהמסעדנים עומדים מאחורי ההחלטה, גם אם בשקט. "אנחנו יהודים דמוקרטים. ברגע שאתה מתעסק עם הדמוקרטיה ורוצה להדיר להט"בים, אתה מכניס חזיר ביום כיפור לתוך בית הכנסת שלי", אמר שרון כהן, הבעלים של שילה וקפה אירופה. "אנחנו סיימנו, אנחנו רוצים חוזה חדש במדינה. פתחנו גם שנה שעברה, ומבחינתי זה לא שונה, אלא רק מעצים את זה. אני במלחמה כוללת, אני לא עובד כבר שלושה שבועות ומפסיד הרבה כסף. הכול כבר יושב על זה. אם פעם הייתי 70% שלם עם ההחלטה, היום זה 98%".

עוד בוואלה!

יאיר נתניהו מאיים בתביעת דיבה ודורש שני מיליון שקלים: פרסום שקרים על היעדרותי מהארץ

לכתבה המלאה
מבלים בברים ומסעדות בתל אביב, ערב תשעה באב. 26 ביולי 2023. אורי סלע
תל אביב, הערב/אורי סלע

בדומה לכהן, עבור רבים מבעלי המסעדות הצעד אינו חדש. "אין משהו שאני עושה שהוא לא קשור למחאה. לפתוח בתשעה באב זה לא מחאה? זה בשביל כסף? אז שילכו לפי החוק. יש ציבור גדול של שפים שמפחד לדבר. אני לא מפחד, אני צריך להראות לילדים שלי שאני נאמן לדרך ודואג לעתיד שלהם. אנחנו במלחמה על החיים שלנו, מתמודדים מול פאשיסטים. אז ברגע שאתה מתבטא גומרים לך את הפרנסה. מי שמפחד, שלא יפתח. חיים כהן שהתחרט ולא יפתח - התנקנק. הוא איש ענק ונותן בסתר, לא מזלזל בו, אבל במקרה הזה לדעתי שגה".

למסעדת קיטון תהיה זו הפעם הראשונה. "חשוב לי לציין, קיטון תמיד הייתה סגורה בתשעה באב", נכתב בעמוד הפייסבוק שלה. "אין כאן שום שיקול כלכלי. רק את הרצון לחיות את חיי על פי אמונתי. הדמוקרטית, השוויונית. אהבה לכולם. בלי הבדל של דת, גזע, מין ולאום".

מסעדנים אחרים הסתייגו מהמיתוג המחאתי. אם נלך לפי סיסמת ההפגנות "דמוקרטיה או מרד", הם היו רוצים לצייר זאת כאקט של מדינה דמוקרטית, לא כמרד בממשלה. "היינו פתוחים תמיד. אין צורך להכניס אצבע בעין לעל מי שלא מאמין בזה", הסביר אחד מהם. רוב האחרים סירבו להתראיין בנושא, אם מסיבה זו, או מחשש מפגיעה בפרנסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully