וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירת משרד הבריאות התקבלה: בית הדין הורה לעצור את שביתת ההסתדרות הרפואית

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 14:50

בית הדין לעבודה בבת ים קיבל את העתירה שהגיש משרד הבריאות והורה לעצור את השביתה שהכריזה ההסתדרות הרפואית במחאה על אישור החוק לביטול עילת הסבירות. בתוך כך, כ-1,100 רופאים הצטרפו לקבוצת וואטסאפ תחת השם "רופאים ורופאות לרילוקיישן", שעוסקת בתכנון מעבר לחו"ל

בווידאו: הפגנת הרופאים המתמחים ברמב"ם/צילום: יואב איתיאל

בית הדין לעבודה בבת ים הורה לפני זמן קצר (שלישי) לעצור את השביתה במערכת הבריאות עליו הכריזה ההסתדרות הרפואית. אמש, הודיעה ההסתדרות כי החליטה פה אחד לצאת בשביתה בת 24 שעות, כמחאה על ביטול עילת הסבירות.

בהחלטתה, כתבה השופטת אריאלה גילצר-כץ כי "החששות שהוצגו לנו על ידי ההסתדרות הרפואית הם חששות עתידיים ובשלב זה תיאורטיים בלבד ואין האמור מהווה הצדקה לשביתה כלכלית", והוסיפה כי השביתה "פוגעת במאות מטופלים וחולים אשר ממתינים לטיפולים רפואיים בשירות הציבורי במשך חודשים רבים".

בית המשפט כאמור קיבל את העתירה שהגיש משרד הבריאות בבקשה לצו מניעה נגד השביתה. בין השאר נכתב בעתירה כי "לשביתה זאת משמעויות מובנות מאליהן שעניינן שיבוש של כל הטיפולים ופרוצדורות שאמורות להתקיים בכל בתי חולים במהלך שעות השביתה ומשכך עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתי החולים הממשלתיים, ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות".

אסיפת המחאה בבית החולים אסותא אשדוד - הרופאות, הרופאים, האחיות, האחים - מתנגדים לביטול עילת הסבירות, 19 ביולי 2023. ללא, אתר רשמי
"הרופאים נלנחמים על חיי הדמוקרטיה"/אתר רשמי, ללא

בתוך כך, בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות אתמול - כ-1,100 רופאים ורופאות הצטרפו לקבוצת וואטסאפ תחת השם "רופאים ורופאות לרילוקיישן", שעוסקת בתכנון מעבר מגורים למדינה זרה. בתיאור הקבוצה נכתב כי מטרתה היא "עזרה הדדית של שיתוף ידע לגבי רילוקיישן". בשל ההיענות הרבה שנרשמה - נפתחה קבוצה נוספת.

ד"ר מתן בר ישי, רופא משפחה במכבי, סיפר בבכי: "אני באמת מצטער בפני כולם על ההחלטה שקיבלנו. אני כל כך אוהב את המדינה והמטופלים שלי, אבל בסוף זו החלטה משפחתית. אנחנו לא יכולים לגדל את הבנות שלנו במצב הזה. חוקי המהפכה המשפטית יפגעו במדינה ובבריאות. אנחנו כבר לא נהיה מדינה חופשית".

"יש לנו סיכומים עם מרפאה בניו זילנד, ונעשה את המעבר בקרוב", סיפר ד"ר בר ישי, "לא יודעים אם נחזור או אם ניסע לתמיד. לא יודע מה יקרה לנו או למדינה בעוד שנתיים. אני יודע שאני עובר למערכת רפואית פחות טובה, אבל אין לי ברירה. אני לא מכיר רופא שבשנה האחרונה לא חיפש תכנית מגירה למקרה שהחוקים יעברו".

רבקה אילוביץ' מהשומרון הגיעה עם בנה לביא לבדיקה בשניידר: "הבוקר הגענו לבדיקה מוזמנת מראש בבי"ח לילדים שניידר. בדיקה חשובה בהרדמה מלאה אליה הכנו את ילדנו הן פיזית לצום מאכילה ושתיה, והן נפשית לבדיקה פולשנית לא נעימה בשל מחלת ריאות כרונית ממנה סובל ובגללה זקוק למעקבים צמודים. כשהגענו בישרו לנו שהבדיקה מבוטלת ולא רק זאת אלא שהמזכירות קיבלו הוראה שלא להודיע להורים על ביטול. ככה".

עוד בוואלה!

המלחמה רק מתחילה: היום שאחרי ביטול עילת הסבירות

לכתבה המלאה
רבקה אילוביץ' ובנה לביא. באדיבות המצולמים
רבקה אילוביץ' ובנה לביא/באדיבות המצולמים

"לאן הגענו?", שאלה האם והוסיפה: "ויכוח - אפשר וראוי להתווכח ולהביע דעה. לכאוב - אפשר לכאוב. גם אני כואבת. מאד. אבל יש קוים אדומים שלא חוצים. בריאות ומתן שירות לחסרי ישע, ומניעת הטיפול - עד כאן. מי מבטיח שבריאות בני לא תדרדר בעקבות דחיית הבדיקה? מי ישלם לי על ימי העבודה שבוטלו? ובעיקר מי יפצה על התחושה הקשה ועוגמת הנפש איתה יצאנו בבושת פנים מבית החולים.

יו"ר ארגון Science abroad ונשיאת אונ' בן-גוריון לשעבר, פרופ' רבקה כרמי, אמרה על קבוצת הרילוקיישן כי "מדובר בקטסטרופה חמורה בעיני עוד יותר מאי התייצבות הטייסים. המשמעות היא ריסוק מערכת הבריאות. אנחנו כבר רואים בשטח מזה חצי שנה איך רופאים וחוקרים ישראלים השוהים בחו"ל במסגרת השתלמות ומחקר בוחרים שלא לחזור".

"בקבוצה שנפתחה, רופאות ורופאים מחליפים מידע לגבי הגירה לחו"ל", סיפרה פרופ' כרמי, "שוקלים אפילו הקמת קבוצות מאורגנות כדי לפנות ביחד ולקבל הקלות רגולטוריות ברמת מדינות. איכות הרופאות והרופאים בישראל מוכרת בעולם והסכנה לאבד אותם היא מוחשית ומידית. המשמעות למערכת הבריאות בישראל המתמודדת כבר היום עם מצוקת כוח אדם רפואי קשה פשוט קטסטרופלית. קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות הרלוונטיים חייבים לתת את הדעת לאירוע הזה בדחיפות מירבית".

בשעה 10:00, יתכנסו הרופאים המוחים להפגנה מול בית ההסתדרות בתל אביב, שם ידרשו מההסתדרות "לנקוט בצעדים, כפי שפעלה ההסתדרות הרפואית, שמימשה את שבועת הרופא בכדי להגן על המטופלים של כולנו". לאחר מכן, ההסתדרות הרפואית תקיים דיון פתוח תחת הכותרת "כיצד ממשיכים מכאן: אסטרטגית ומעשית".

בהתאם לשביתה שהוכרזה, בתי החולים ברחבי הארץ יופעלו במתכונת שבת וחג. גם מרפאות החוץ בבתי החולים ומרפאות הקהילה של קופות החולים ישבתו, למעט במחוז ירושלים. המיונים בבתי החולים, מוחרגים מהשביתה ויפעלו במתכונת רגילה.

הר"י החליטה כי כלל בתי החולים בירושלים (שערי צדק, הדסה, כפר שאול, איתנים) וכן מרפאות הקהילה במחוז ירושלים יוחרגו לגמרי מהשביתה ויפעלו כרגיל נוכח מספרם הרב של האנשים באזור ירושלים ונוכח המצב המורכב.

הפגנת רופאים ואחיות במחאה על המהפכה המשפטית,הקריה תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנת רופאים ואחיות במחאה על המהפכה המשפטית,הקריה תל אביב 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו

מחלקות האונקולוגיה (טיפולים, ניתוחים ומרפאות אונקולוגיה), שירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי לידה ופגיות, טיפולים וניתוחים אונקולוגיים, טיפולי IVF - יפעלו כרגיל. גם הוועדות הרפואיות, ועדות הביטוח הלאומי והוועדות להפסקת הריון. מנגד, בוועדות הרפואיות יחולו שינויים. באשר לפרוצדורות וניתוחים, ביניהם גם טיפולים כירורגיים באשפוז יום - המטופלים יופנו לוועדת החריגים. טיפולים שוטפים במכונים ובמחלקות אשפוז יום יינתנו באישור ועדת חריגים.

גם הרופאים בבתי החולים הפסיכיאטריים יצטרפו לשביתה, כולל טיפולי היום והמרפאות הפסיכיאטריות. יוחרגו מהשביתה: אשפוזי יום פסיכיאטרי, טיפולי ECT, ועדות פסיכיאטריות מכוח חוק, שיתקיימו כרגיל. רופאי בריאות הציבור ישבתו גם הם, כולל רופאי טיפות החלב. לשכות הבריאות ישבתו למעט תורן וכונן בכל מחוז.

מ"מטה המאבק המשותף של החלוקים הלבנים ואין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" נמסר בתגובה: "אנחנו נמצאים במצב חירום במערכת הבריאות. לאור ריסוק הדמוקרטיה, הפגיעה בבריאות הציבור והמכה הקשה למערכת הבריאות, עם ביטול הסבירות וקידום ההפיכה, יתכנסו צוותי הבריאות מכל המקצועות ומכל הארץ".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר אתמול אחרי ההודעה על השביתה במערכת הבריאות: "זהו יום קשה למדינת ישראל ולעם ישראל. יום שבו היד המושטת להידברות נותרה באוויר ומולה חגיגות ניצחון שמסמלות יותר מכל מלחמה שיש בה רק מפסידים".

בשבוע שעבר ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתת אזהרה בת שעתיים בבתי החולים ובקופות החולים, ואף איימו להחריף את ההשבתה לשביתה ליום שלם, איום שלבסוף לא התממש. בהסתדרות טענו כי ללא עילת הסבירות עלולה להיות פגיעה חמורה בחולים, והחליטו על השביתה בשל הסמכויות הרבות העלולות להימצא בידי שר הבריאות, לעומת שרים אחרים, כמו החלטה על מחלה מדבקת, שינויים בהנהגות רפואיות או אפילו מינויים של סגל מקצועי, מבלי לעבור חקיקה בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully