וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבא והדסה עין כרם בראש, סורוקה במקום האחרון: דוח מדדי האיכות של בתי החולים

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 6:05

על פי דוח משרד הבריאות, בתי החולים שיבא והדסה עין כרם קיבלו את הציון הגבוהה ביותר מבין המרכזים הרפואיים הגדולים. מבין בתי החולים הקטנים הצטיינו הדסה הר הצופים, זיו ולניאדו. בתחתית הרשימה עומדים בתי החולים סורוקה, מעייני הישועה וברזילי

בווידאו: הרופאים בשיבא מודים: נתניהו הובא בשבוע שעבר למיון עם הפרעה בלב/דוברות בית חולים שיבא

משרד הבריאות פרסם הבוקר (שלישי) את דוח ממדי האיכות, כשלראשונה מאז החלה המדידה לפני עשור לא העניקו ציון מסכם לכל בית חולים, ובכך נמנע מלדרג אותם. מהנתונים עולה כי בין ששת בתי החולים הגדולים, הדסה עין כרם בירושלים ושיבא בתל השומר נמצאים בראש הרשימה. לעומתם, בית החולים סורוקה בבאר שבע מדורג במקום האחרון.

בתי החולים נמדדו על פי 75 קריטריונים, בין היתר: צנתור תוך 90 דקות מרגע הגעת המטופל לבית החולים, הלימות דיאליזה, בדיקת דופלקס תוך 72 שעות מאירוע מוחי, משך הזמן מההגעה למיון ועד מתן טיפול, וחזרה של מטופלים לבית החולים לאחר השחרור.

בששת מרכזי העל הציון נע בין 9.7 ל-10, כשאת הציון 10 קיבלו הדסה עין כרם ושיבא. גם בית החולים בילינסון קיבל את הציון 10, למרות שנמדד על פחות מדדים מיתר בתי החולים הגדולים. איכילוב קיבל ציון 9.9, מיד אחריו עומד בית החולים רמב"ם בחיפה עם 9.8 נקודות וסורוקה סוגרים את הרשימה עם ציון 9.7.

בית החולים סורוקה בבאר שבע – אילוסטרציה. בני בן סימון
עם הציון הנמוך ביותר מבין המרכזים הגדולים, בית החולים סורוקה/בני בן סימון

מבין בתי החולים הבינונים והקטנים נמצא כי בתי החולים הדסה הר הצופים בירושלים, זיו בצפת ולניאדו בנתניה הגיעו לראש הרשימה עם 10 נקודות כל אחד. בתחתית הרשימה נמצא בית החולים מעייני הישועה בבני בנק עם 9 נקודות בלבד. מעט מעליו עומד בית החולים ברזילי באשקלון עם 9.4 נקודות.

אחד המדדים החשובים ביותר למטופלים הוא משך הזמן בין ההגעה לחדר מיון ועד הטריאז'. הטריאז' הינה הבדיקה הראשונית במחלקה לרפואה דחופה, המסייע לצוות הרפואי לזהות את מצבו הרפואי של המטופל ולתעדף מתן טיפול רפואי בהתאם לחומרת המצב הרפואי. היעד שהציב משרד הבריאות הוא עד 12 דקות, כשרוב בתי החולים עמדו ביעד. לעומת זאת, בתי החולים שלא עמדו בזמן שנקבע הם ברזילי עם 15 דקות והדסה הר הצופים עם 13 דקות. בתי החולים עם משך הזמן הקצר ביותר הם זיו, וולפסון ולינאדו, עם ארבע דקות כל אחד.

בית חולים וולפסון בחולון. Creative Commons
זמן המתנה של 4 דקות לטריאז' - זיו, וולפסון ולינאדו/Creative Commons

מדד נוסף הוא פניות חוזרות למלר"ד תוך 48. זאת, מכיוון שביקורים חוזרים למלר"ד עשויים להעיד על בעייה באיכות בטיפול, שחרור מוקדם מדי של חולה בביקור הראשון או ממשק בעייתי בין בית החולים לקהילה. משרד הבריאות הגדיר יעד של 5% של פניות חוזרות בשנת 2022. בתי החולים שלא עמדו ביעד הם בעיקר בתי החולים הקטנים, בהם בין היתר יוספטל שבאילת, בית החולים לילדים שניידר ובית החולים המשפחה הקדושה בנצרת.

גם בתי החולים לבריאות הנפש נבדקו בדוח. בית החלים בבאר שבע נמצא בראש הטבלה עם 10 נקודות. מיד אחריו עם 9.8 נקודות עומד בית החולים באר יעקב. למקום האחרון הגיע בית החולים מזור עם 7.4 נקודות בלבד.

בית חולים יוספטל באילת. ויקיפדיה, אתר רשמי
לא עמדו ביעד הפניות למלר"ד - יוספטל, שניידר והמשפחה הקדושה/אתר רשמי, ויקיפדיה

שר הבריאות, משה ארבל מסר בתגובה לממצאים כי "השנה נקט משרד הבריאות בצעדים משמעותיים כדי לשפר את איכות שירותי הבריאות ומלבד מבתי החולים הכלליים, פועל גם בבתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים, תחנות טיפת חלב ובמרכזי דיאליזה. פעילות ממשית נעשית גם בתחום בטיחות המטופל על ידי ביצוע סקרים ומבדקים שחוקרים לעומק נושאים בוערים. נמשיך להתמקד במדיניות הצבת המטופל במרכז ונביא גם את קולות המטופלים במסגרת עדכון מדדי התוכנית, כאשר מדדים חדשים יאפשרו לקבל תובנות חשובות לגבי ההשפעה של טיפולים והתערבויות על חייהם ובריאות של מטופלים רבים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב מסר :"החתירה למצוינות באיכות ובטיחות בתחום הבריאות היא מסע מתמשך, שלהצלחתו דרוש המשך שיתוף פעולה, הירתמות, חדשנות ומחויבות ללמוד מהניסיון המשותף של המוסדות המשתתפים ושל התוכנית הלאומית. על ידי מתן משקל לקול המטופל, ניתן יהיה ללמוד על ההשפעה של התערבויות וטיפולים על תוצאות הטיפול ועל רווחת המטופל מנקודת ראותו של המטופל. בנוסף, מתמונת המדדים מתחדד גם הצורך לחבר את עולם המדדים בקהילה לתכנית הלאומית למדדי איכות. ריכוז מדדי האיכות בכל שרשרת הטיפול וניהולים ברמה הלאומית, תביא ליצירת תמונה כוללת ותאפשר שיפור באיכות הטיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully