וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בהצעה חדשה: מתווה הסכמות שיהיה תקף גם לכנסת הבאה

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 19:37

יו"ר המחנה הממלכתי פנה לראש הממשלה נתניהו והציע מתווה הסכמות שיכלול הסכמה רחבה בלבד כתנאי לחקיקה משפטית - ויהיה תקף גם לכנסת הבאה בהתחייבות כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה. "זה טוב גם לצד שתומך בחקיקה, הרי אם היא תעבור - נבטל אותה יום אחרי הבחירות הבאות"

בוידאו: גנץ בהצעה חדשה: מתווה הסכמות שיהיה תקף גם לכנסת הבאה/אלעד מלכה

לאחר שמפלגת הליכוד הודיעה על דחיית המתווה שהציע יו"ר ההסתרות - יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, פנה לפני זמן קצר (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו, והציע לו מתווה פשרה חדש בנוגע לחקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה - "אם נלך למתווה של הסכמות, נחיל אותו גם על הכנסת הבאה - אם לא נגיע להסכמות החקיקה הזו תהפוך בכנסת הבאה לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל".

"אני מציע הערב מתוך הוגנות, שאם נלך למתווה של הסכמות, הוא יהיה תקף לא רק לכנסת הזו אלא גם לכנסת הבאה - כך נתחייב כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה", אמר גנץ, "נודיע, שלא תהיה חקיקה משפטית ומשטרית שעניינה השלכות לאופי הממשל בישראל, ללא הסכמה רחבה והידברות באותו המנגנון, כדי שלא נחזור לטלטלה הזו שעוברת על כולנו". לדבריו, "זה טוב גם לצד שתומך בחקיקה - הרי אם החקיקה הנוכחית תעבור, ברור שתגיע ריאקציה, ובעזרת השם ורצון הבוחר, נבטל אותה יום אחרי הבחירות הבאות".

גנץ כאמור מציע לראש הממשלה שכל הסכמה בענין החקיקה המשפטית תחול גם בכנסת הבאה. ההצעה נועדה להפיג את החשש של הקואליציה שממשלה חדשה בכנסת הבאה תבטל את חוקי הרפורמה כפי שראשי האופוזיציה מתחייבים כיום.

יאיר לפיד, בנימין נתניהו, בני גנץ, יריב לוין. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
יאיר לפיד, בנימין נתניהו, בני גנץ, יריב לוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

גנץ פתח את דבריו באיחולי החלמה מהירה לראש הממשלה שמאושפז ביממה האחרונה בבית החולים שיבא - תל השומר, לאחר הליך רפואי של השתלת קוצב לב: "נתניהו, זו פנייה ממני אליך, רגע לפני התהום. מדינת ישראל בדרך לחצות את הקו האדום. אנשים לא ישנים בלילות. לוחמים, מרגישים שהמדינה נוטשת אותם. ראשי המשק מזהירים מקריסה כלכלית. ועל כל זה מסתכלים ראיסי, נסראללה, סינוואר - וכל אויבינו".

"תסתכל לי בעיניים, ותסתכל לכל אזרחי ישראל בעיניים", דרש גנץ מנתניהו, "ללוחמי השריון, גולני, ולטייסים, לאמא המודאגת מדימונה, לקשיש שלחם בפלמ"ח מקיבוצי הצפון, לסטודנטית מתל אביב -
האם באמת שווה לגזור את תעודת הזהות המשותפת שלנו, בלחץ הקיצוניים? אני יודע, זה קשה פוליטית, אני יודע - יש גם הרגשה של רבים שמכופפים אותם בחוסר צדק. אבל אתה ראש הממשלה - והאחריות על כתפיך".

עוד הוסיף גנץ כי "המהלך הנכון והראוי הוא חזרה לבית הנשיא, הסכמה על עילת סבירות שלא תפגע בדמוקרטיה, והמשך קידום כל החקיקה המשפטית והמשטרית בהסכמה, בדיוק כפי שהצעתי ביום רביעי. זה לא זמן להתווכח מי צודק - זה הזמן להיות חכם ולעשות את המעשה הנכון. זו לא כניעה - זו אחריות לאומית".

"אני מניח בפניך הערב את האופציה לקיים תהליך של חקיקה שתתקבע לשנים קדימה, ולא תהפוך לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל", אמר גנץ, "אני קורא לך - זו העת למנהיגות. 'סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ביננו - ורדפהו'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ,. עמוס בן-גרשום, לע"מ, יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ,/עיבוד תמונה, עמוס בן-גרשום, לע"מ, יונתן זינדל/ פלאש 90

מוקדם יותר היום, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו הצעת פשרה לצמצום עילת הסבירות. על פי ההצעה שהגישו ביום חמישי לראשי הקואליציה והאופוזיציה, עילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה ושרים, אם הן נוגעות לענייני מדיניות, ולא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה על מינוי שרים וסגני שרים מכוח עילת הסבירות. במקביל, הממשלה תקפיא את המשך חקיקת המהפכה המשפטית -לשנה וחצי, במהלכם תוכל לקדם חקיקה רק בהסכמת 75 חברי כנסת.

אולם במפלגת הליכוד דחו את הצעת הפשרה: "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully