וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באים אליכם עם ההלוויה שלנו": נציגי החברה הערבית יקיימו "צעדת מתים" בתל אביב

עודכן לאחרונה: 22.7.2023 / 16:59

פעילים חברתיים מכל הארץ ובני משפחות הנרצחים יגיעו בשבוע הבא עם ארונות מתים כמספר הנרצחים בחברה הערבית לצעוד בתל אביב כדי לעביר את את זעקתם מהפריפריה ל"מוקד כל החברה הישראלית". לדבריהם, הם גם נושאים מסר של תקווה ולכן ילבשו לבן

בווידאו: אלפים הפגינו בפוריידיס נגד האלימות בחברה הערבית: "לא נשתוק יותר"/שלומי גבאי

בעקבות הרצח הכפול של בני הדודים רשא ומוחמד עמאש בג'סר א-זרקא, קוראים היום בחברה הערבית לקיים ביום ראשון בשבוע הבא תהלוכת מכוניות שתגיע לתל אביב, עם 132 ארונות מתים סמליים, כמספר הנרצחים עד כה השנה בחברה הערבית.

היוזמה מאחורי "צעדת המתים" היא של פורום חברתי-ציבורי שהקימה גאדה זועבי, המייסדת והבעלים של אתר "בוקרא", נשואה ואמא לשלושה, בת 46, ילידת חיפה המתגוררת עם משפחתה בנצרת. "פתחתי קבוצה בנושא והחלו עוד ועוד להצטרף, מהנגב עד הצפון, מעובדי ניקיון ועד רופאים". הסבירה בשיחה עם וואלה!, "למה ארונות? כי הם הפכו להיות המציאות שלנו. אנחנו חיים עם המוות. בין הלוויה להלוויה. בין כאב לכאב. אי אפשר להתקדם ככה כשהחברה מדממת".

מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית, 16 ביולי 2023. יואב איתיאל
מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית, 16 ביולי 2023/יואב איתיאל

"זו יוזמה בלי שייכות לגוף פוליטי", היא מבקשת להדגיש, "הייחודיות היא שזה יוצא מפורום של צעירים וצעירות בחברה הערבית אל החברה הישראלית. אם לא באים אלינו מתל אביב, אנחנו באים אליה. אנחנו בבוקרא התחלנו בדחיפה הראשונית אבל זה תפס חיים בפני עצמם. אנשים פשוטים לא מנהיגות ולא כלום".

פרטי האירוע עדיין לא נקבעו סופית אבל זועבי אומרת שהיעד הוא לצעוד עם הארונות במרכז תל אביב. זועבי אומרת שהכוונה היא לעטוף אותם בלבן. "בכלל יהיה הרבה לבן בתהלוכה הזו, הרבה אור, לתקווה". מי שיחזיקו אותם הם צעירים ממרכז אג'יק ("אני בא לקראתך" בערבית), ארגון ערבי-יהודי לשינוי חברתי אשר החל את פעילותו בנגב בשנת 2000.

עוד בוואלה!

רצח כפול בג'סר א-זרקא: שני בני דודים נורו למוות כשחזרו מאירוע משפחתי

לכתבה המלאה
מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית, 16 ביולי 2023. יואב איתיאל
מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית, 16 ביולי 2023/יואב איתיאל

בתהלוכה ישתתפו משפחות קורבנות הרצח, אנשים עם מוגבלויות וראשי רשויות. "יהיו אירועים גם בירושלים ובחיפה", היא כבר מבטיחה, " זה כלל וכלל לא ענין מקומי. זו סוגיה כלל ארצית שצריכה להיות בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל. זה המאבק של כולנו. שיכירו שאנחנו חיים אבל מתים. הנושא הזה מטריד כל אחד ואחד בחברה הערבית וצריך לעניין כל אחד בחברה הישראלית בכלל. תל אביב זה המרכז וכדי שנהיה במוקד כל החברה הישראלית, שם אנחנו צריכים להשמיע את קולנו. החברה הישראלית כולה צריכה להיות שותפה למציאות המזעזעת שלנו. אם הם לא באים אלינו אנחנו באים אליהם. אנחנו באים אליהם עם ההלוויה שלנו".

"אנחנו קמים, נושמים, אוכלים, שותים, אבל משהו בנפש מת ואת התחושה הזו אנחנו רוצים להביא לתל אביב", מוסיפה סברין מסארווה אשת חינוך ואמא לארבעה בת 45 מטייבה, "נביא את הכאב שלנו ובצורה הכי קשה כי התחושה קשה. מי שלא הרגישו את זה צריכים לפחות לראות את זה. אני נושאת עמי כל חיי מאז התיכון את מילות השיר 'ילד זר' של גרשון שופמן על אחד שנופל באמצע הרחוב - ואין שמים אליו לב. המטרה היא לשתף ולהתחיל לפעול. להפוך את התחושות למעשה ועשייה בשטח. כן, גם במהלך המחאות מסביב. כן, זה אבסורד: החברה הישראלית עסוקה בלדרוש חיים דמוקרטיים, ואצלנו אנחנו עוד בשלב שמבקשים חיים".

מסראווה מבקשת להזכיר למדינה, שלדבריה דוגלת בחינוך והפנמת ערכים ש"ערכים לא ניתנים לחלוקה. הם אינם תלויי לאום או דת או שפה. קדושת החיים היא ערך מהותי בקיומה של האנושות. ולא 'מתן צדקה'". מסארווה הוסיפה, "אני קוראת לממשלת ישראל, לא תעמדי על דם אזרחיך".

זירת רצח בשפרעם 28 ביוני 2023. לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, אתר רשמי
זירת רצח בשפרעם, 28 ביוני 2023/אתר רשמי, לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

איהאב ג'בארין, בן 37, נשוי ואב לילדה, הוא פרשן לענייני החברה הערבית, פעיל חברתי תושב פוריידיס וממארגני הפגנות המחאה שם. השבוע הוא אמר: "כל עוד אנחנו מטפלים בתוך ארבע קירות ובצמתים סמוך לישובים שלנו, יש לנו הרגשה שבמדינת תל אביב 'עסקים כרגיל'. צריך להביא את הכאב שלנו למרכז הבמה ולערער על סדרי העדיפויות, וזה מה שאנחנו נעשה ב'צעדת המתים'. עם זאת, אני רוצה להדגיש שאנחנו באים עם מסר של תקווה, ולכן עם כל הסתירה שבדבר, גם יהיה הרבה צבע לבן, כולל הארונות ובהתאם לסיכום בינינו אנחנו נלבש לבן. אנחנו רוצים את החברה הישראלית ומקבלי ההחלטות ותושבי תל אביב שיהיו איתנו. אנחנו באים בשאיפה לרתום אותם לפעול יחד איתנו, עבור כולנו".

"הגיע זמן להגיע עם ארונות הקבורה גם לבתים של בן גביר ונתניהו", סבור ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא המקדם את האירוע, "אני משוכנע שיש החלטה פוליטית וביטחונית שנועדה להחליש את ההשפעה הפוליטית של החברה הערבית באמצעות הפצת נשק לכל מי שרוצה, כדי להגיע ליום שבו הנשק הזה ישמש למטרות פוליטיות, ואז יהיה ניתן להוציא את החברה הערבית כולה ואת המפלגות שלה והארגונים שלה אל מחוץ למעגלי קבלת ההחלטות הפוליטיות. מה שניסו לעשות במהלך כמה מערכות בחירות דרך ועדת הבחירות המרכזית, עושים עכשיו עם הנשק שמחסל את ילדינו, שהיום בן גביר רוצה שהוא יופנה ליהודים, ואז הוא יוכל לעשות באום אל פחם ובג'סר א-זרקא מה שעשו לפני חודש במחנה הפליטים ג'נין".

חשד לרצח באום אל-פחם. דוברות משטרת ישראל
זירת רצח באום אל-פחם, 1 ביוני 2023/דוברות משטרת ישראל

"המיוחד הוא שאנחנו מביאים הפעם את הכאבים שלנו של החברה שלנו למרכז הארץ והמיוחד שהיוזמה יצאה מהשטח, זו יוזמה חברתית של פעילים וארגונים חברתיים וסתם אזרחים ובעיקר המשפחות השכולות שכולם אומרים 'די'", אומר סלימאן אלעמור מארגון אג'יק, נשוי ואב לחמישה מהישוב הבדואי כסייפה בדרום. "אנחנו מביאים את הכאב שלנו לחברה הישראלית ואומרים אנחנו קהילה אחת, חברה אחת, מדינה אחת וממקום של שותפות צריכים לקחת אחריות יחד ולדרוש מהממשלה לטפל במה שקורה, כי המדינה היא הריבון ועליה לממש את האחריות המוטלת עליה". הוא אמר כי הצעירים בתוך אג'יק יובילו וצריך לזכור שהאוכלוסייה הערבית מאד צעירה, וחייבים לטפל בכל מה שקשור לחוסר המעש ולהפוך אותם מהבעיה לפתרון. "מהיכרותי איתם, יש להם פוטנציאל אדיר", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully