וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה עצרה בלוגר צבאי לאומני, שעזר לספח את קרים והפך למבקר של פוטין

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 18:49

איגור גירקין, קצין לשעבר שסייע לבדלנים והואשם במערב במעורבות הפלת המטוס המלזי, תקף את ניהול המלחמה באוקראינה ודרש להחליף את פוטין ב"אדם בעל יכולות". כעת הוא נאשם ב"הסתה לקיצוניות", ועשוי להישלח לעד 5 שנות מאסר. מעצרו מגיע כחודש אחרי מרד ואגנר

מפקד קבוצת ואגנר מקבל את פניהם של לוחמיו בבלארוס/טלגרם

הרשויות ברוסיה עצרו היום (שישי) את הבלוגר הצבאי הלאומני איגור גירקין, שביקר בפומבי את הנשיא ולדימיר פוטין על ניהול המלחמה באוקראינה. מעצרו של הקצין לשעבר, שהיה מעורב בסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ובהקמת הכוחות הבדלניים במזרח המדינה, הגיע כחודש אחרי המרד הקצר שהוביל מנהיג קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין.

כלי התקשורת ברוסיה דיווחו כי שירות הביטחון הפדרלי (FSB), שבו היה חבר גירקין, דרש מבית המשפט להשאירו במעצר באשמת "הסתה לפעילות קיצונית". אם יורשע גירקין, ששאף להיכנס לפוליטיקה, הוא עומד בפני עונש מאסר מקסימלי של חמש שנים. בכלי התקשורת RBC דווח מפי שני גורמים באכיפת החוק כי החוקרים ערכו חיפושים בביתו של גירקין במוסקבה וכי הוא נעצר בעקבות תלונה שהגיש נגדו חבר לשעבר בקבוצת ואגנר.

אשתו, מירוסלבה רגינסקיה, סיפרה כי חוקרים הגיעו לביתם בסביבות השעה 11:30, כשהיא לא הייתה בו. "זמן קצר לאחר מכן, לפי השוער בקבלה, הם לקחו את בעלי בזרועותיו למקום לא ידוע", כתבה בחשבון הטלגרם שלו. היא אמרה כי חברים סיפרו לה שהוא מואשם ב"קיצוניות". "אני לא יודעת שום דבר על מקום הימצאו, הוא לא יצר עמי קשר". בשעות הצהריים, נראה גירקין בבית משפט במוסקבה.

גירקין, שמוכר גם בשם איגור סטרלקוב, האשים את פוטין ואת הנהגת הצבא בניהול לא יעיל ולא תקיף מספיק של המלחמה באוקראינה, שנמשכת כמעט שנה וחצי. בשנה שעברה, הוא נידון בהעדרו למאסר עולם על ידי בית משפט בהולנד, אחרי שהורשע במעורבות בהפלת המטוס של חברת מלזיה אירליינס בשמי אוקראינה ב-2014. כל 298 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.

איגור גירקין. רויטרס
הלך צעד אחד רחוק מדי. גירקין/רויטרס

גירקין נחשב בעיני רבים כחסין מפני מעצר לאור הרקע והקשרים שלו, אולם הביקורת שלו החריפה בחודשים האחרונים והוא אף הודיע על הקמת כוח פוליטי חדש. פוטין, שהמרד של ואגנר היה האיום הגדול ביותר על מנהיגה של רוסיה מאז 1999 ובעיני רבים החליש את מעמדו, נחוש לבסס מחדש את שלטונו.

לעוד עדכונים על המלחמה עקבו אחרינו בפייסבוק

ייתכן שהקש האחרון עבור הקרמלין היה פוסט שהעלה גירקין לטלגרם ביום שלישי, שבו השתלח בפוטין ודרש ממנו להעביר את המושכות ל"מישהו בעל יכולות אמיתיות ואחריות". לערוץ הטלגרם של גירקין יש כ-760 אלף מנויים, וכמו בלוגרים צבאיים אחרים ברוסיה, הוא היה לאחד ממקורות המידע המהימנים ביותר לגבי התנהלות המלחמה באוקראינה.

רבים מהם התלוננו על הביצועים הירודים של הכוחות הרוסיים בשדה הקרב ותקפו את הקצינים הבכירים, אף שחלקם נמנעו מביקורת ישירה על פוטין. גם פריגוז'ין התבטא במילים חריפות נגד הנהגת הצבא לאור המפלות הרבות בשדה הקרב, אולם הצהיר אחרי המרד שלא הייתה בכוונתו להפיל את פוטין עצמו.

עוד בוואלה!

פריגוז'ין תועד בבלארוס לראשונה מאז המרד: "מה שקורה בחזית זה חרפה"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנהל ישיבה של המועצה לביטחון לאומי דרך שיחת וידאו במוסקבה, 21 ביולי 2023. רויטרס
מפיק לקחים מהמרד של ואגנר. פוטין מנהל ישיבה של המועצה לביטחון לאומי, השבוע/רויטרס

במאי, גירקין הכריז כי הוא ואנשים נוספים הקימו את "מועדון הפטריוטים הזועמים", תנועה פוליטית שלפיו נועדה להציל את רוסיה מטלטלה אפשרית לאור כישלונותיה באוקראינה. "אני מקווה שלא תקראו לי אדם נאיבי", אמר אז, כשנשאל אם מאמין שהקרמלין יותיר לו וליתר חברי הקבוצה לאתגר את פוטין.

טטיאנה סטנוביה, שהקימה את חברת ניתוח האירועים R.Politik, אמרה כי ראשי מערכת אכיפת החוק והשרים הבכירים ברוסיה רצו לעצור את גירקין זה זמן רב. "סטרלקוב (גירקין) עבר ממזמן את כל הגבולות הסבירים", אמרה. "זאת תוצאה ישירה של המרד של פריגוז'ין: להנהגת הצבא יש עכשיו כוח פוליטי גדול יותר למחוץ את יריבו במרחב הציבורי".

לדבריה, מעצרו של גירקין הוא מסר לכל המבקרים החריפים של הדרך שבה פוטין וראשי הצבא מנהלים את המלחמה באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully