וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: כוח ואגנר לא קיים; ביידן: כדאי לפריגוז'ין להיזהר ממה שהוא אוכל

14.7.2023 / 10:27

נשיא רוסיה טען כי למפקדי ארגון שכירי החרב הוצע להמשיך להילחם תחת מנהיג אחר בפגישה שהתקיימה בקרמלין אחרי המרד, אך פריגוז'ין התנגד. נשיא ארה"ב אמר כי וושינגטון לא יודעת היכן פריגוז'ין, שהיה אמור לצאת לבלארוס, נמצא, ונתן לו עצה: שיפקח עין על התפריט שלו

בווידאו: סופר: לוקשנקו על מרד ואגנר: "הצעתי לפוטין לא למהר"/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי הוא הציע לקבוצת שכירי החרב ואגנר הזדמנות להמשיך להילחם בפגישה שהתקיימה ימים ספורים לאחר המרד הכושל שלהם, אך הוא הציע להזיז את מנהיגם יבגני פריגוז'ין לטובת מפקד אחר.

פוטין הבטיח לרסק את המרד שהחל ב-23 ביוני, שאותו השווה לאירועים הסוערים שהתחוללו ברוסיה ב-1917 והובילו למהפכות בשיאה של מלחמת העולם הראשונה, אך למחרת כבר הושגה עסקה שתאפשר לפריגוז'ין ולכמה מלוחמיו לצאת לגלות בבלארוס.

פרטי העסקה עדיין לוטים בערפל, כמו גם גורלו של ואגנר, אחד מארגוני שכירי החרב היומנים ביותר בעולם, ושל פריגוז'ין עצמו, אסיר לשעבר שהתפרסם כ"שף של פוטין" עד שקם נגד מנהיגי הצבא שלו.

הקרמלין אמר ביום שני כי פוטין נפגש עם מפקדי וגנר ועם פריגוז'ין ב-29 ביוני, חמישה ימים לאחר המרד, ואלו נשבעו מחדש אמונים לפוטין. ואולם, בריאיון לקומרסנט, אחד מהעיתונים המובילים ברוסיה, אמר פוטין לכתב הקרמלין הוותיק ביותר של העימון, אנדריי קולסניקוב, כי עתידם מוטל בספק.

"אבל ואגנר לא קיימת", השיב פוטין כשנשאל אם היא תישמר כיחידה לוחמת. "אין חוק הנוגע לארגונים צבאיים פרטיים. הוא פשוט לא קיים".

נשיא רוסיה פוטין. רויטרס
"ואגנר לא קיימת". פוטין בשיחה עם עיתונאים/רויטרס

לאחר מכן סיפר פוטין פרטים על אותה פגישה שנערכה בקרמלין ב-29 ביוני, בהשתתפות 35 מפקדים בוואגנר. לדבריו, הוצעו להם כמה אפשרויות להמשיך בלחימה, ושמו של אחד הבכירים בארגון, המכונה "סדואי" - "שיער אפור" - הוזכר כמחליפו של פריגוז'ין. סדואי הוא שועל קרבות ותיק ומועטר, שלחם במלחמת של רוסיה באפגניסטן ובצ'צ'ניה. הוא מסנט פטרסבורג, עיר הולדתו של פוטין, והצטלם בעבר עם הנשיא.

לעוד עדכונים על המלחמה עקבו אחרי וואלה! בעולם בפייסבוק

"כולם היו יכולים להתאסף במקום אחד ולהמשיך לשרת", ציטט קומרסנט את פוטין. "ושום דבר לא היה משתנה עבורם. הם היו מונהגים על ידי אותו אדם שהיה המפקד האמיתי שלהם כל אותו הזמן". לפי העיתון, פוטין אמר שרבים מהמפקדים הנהנו בראשם למשמע הצעתו, אך פריגוז'ין, שישב מלפנים, לא ראה זאת. "'לא, הבנים לא יסכימו עם החלטה כזו'", ציטט פוטין את פריגוז'ין.

עם זאת, הדברים אינם מופיעים בתמלול הרשמי של הריאיון של פוטין שפרסם הקרמלין. פריגוז'ין, שלא נראה בציבור מאז שעזב את העיר רוסטוב שבדרום רוסיה ב-24 ביוני, לא הגיב על הדברים האחרונים של הנשיא.

עוד בוואלה!

ביידן לזלנסקי: נתמוך בכם לטווח הארוך; בריטניה: עליו להוקיר תודה, אנחנו לא אמזון

לכתבה המלאה
ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
לא נראה ולא נשמע. פריגוז'ין יוצא מרוסטוב עם סיום המרד, בחודש שעבר/רויטרס

ארצות הברית, שלפי דיווחים בכלי תקשורת אמריקניים ידעה על המזימה של פריגוז'ין אך לא ידעה להעריך את כוונותיו האמיתיות, ממשיכה לעקוב מקרוב אחר האירועים ברוסיה שעשויים להשפיע על המלחמה באוקראינה, ואולי אף כבר משפיעים.

הנשיא ג'ו ביידן, שסיים ביקור באירופה שכלל פסגה חשובה של נאט"ו, אמר אתמול שארצות הברית לא בטוחה היכן פריגוז'ין נמצא, אך התדבח כי הוא עלול להיות מורעל. רבים ממתנגדיו של פוטין, השולט ברוסיה מאז יומה האחרון של שנת 1999, הורעלו לאורך השנים.

"אילו אני הייתי הוא, הייתי נזהר במה שאני אוכל. הייתי פוקח עין על התפריט שלי", אמר ביידן. "צחוק בצד, אבל אני, מי יודע? אני לא יודע. אני לא חושב שמישהו מאיתנו יודע בוודאות מה העתיד של פריגוז'ין ברוסיה".

במשך החודשים שקדמו למרד, פריגוז'ין העליב בגסות ובבוטות את בכירי הצבא של פוטין, והאשים אותם במחדלים קשים בשדה הקרב. הוא טען כי המרד שלו נועד להעניש את האחראים למפלה באוקראינה, אך הדגיש כי הוא לא רצה להפיל את פוטין עצמו.

בסופו של דבר, שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ואלרי גרסימוב - שאליהם כיוון פריגוז'ין את האש - נותרו בתפקידם. עם זאת, התרעומת בקרב הכוחות הרוסיים בשטח נותרה בעינה וגנרל בכיר - מפקד הארמיה ה-38 איוון פופוב - טען השבוע כי הוא הודח מתפקידו בעקבות תלונות שהעביר למנהיגי הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully