וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הרצוג: החשש בוושינגטון הוא שביטול עילת הסבירות הוא לא סוף פסוק

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 7:55

הנשיא אמר בפני הפדרציה היהודית בניו יורק כי החשש העיקרי של בכירי הממשל האמריקני וגם של המפגינים בישראל הוא שלרפורמה יהיו "פרקים נוספים" מלבד צמצום עילת הסבירות. הרצוג הוסיף כי הוא עדיין מנסה להוביל להסכמות בין האופוזיציה לקואליציה על החקיקה

יצחק הרצוג בקונגרס האמריקאי/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג עדיין מנסה להוביל להסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה על החוק לביטול עילת הסבירות וסבור שניתן להגיע לנוסחה מוסכמת לפני העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. הרצוג אמר אתמול (חמישי) במפגש עם הקהילה היהודית בניו יורק כי "ברגעים אלה ממש יש מאמצים לנסות למצוא פתרון ואני מקווה שהמנהיגים יהיו אחראים ופתוחים למצוא פתרון מוסכם בקונצנזוס רחב בנושא כי אני מודאג מהאלטרנטיבה שמסוכנת לעם היהודי. לכן אני שב ומפציר - שבו למצוא פתרון".

הרצוג הוסיף כי החשש המרכזי של המפגינים בישראל, שעלה גם בפגישותיו עם בכירי הממשלה בוושינגטון, הוא חוסר הוודאות לגבי היקף והמשך הרפורמה המשפטית, מעבר לחוק הסבירות, מה שמכונה על ידי המפגינים והמוחים "שיטת הסלמי". לדבריו, "אני פה אבל לבי עם אזרחי ישראל המודאגים. הרבה אנשים בישראל, וגם בוושינגטון, לא מבינים איך ההליך יסתיים. אחת הדאגות היא מה תהיה התוצאה הסופית, אם הרפורמה תסתיים בעילת הסבירות, או שיהיו פרקים נוספים בהמשך. זה חלק ממקור החשש ואי הבהירות".

הרצוג רואיין במפגש של הפדרציה היהודית בניו יורק על ידי עיתונאית CNN ביאנה גולודריגה והתייחס גם למחאה הגוברת נגד המהפכה המשפטית. לדבריו, "העובדה שיש כל כך הרבה ההפגנות במדינה היא הוכחה לדמוקרטיה הישראלית ויש לכבד זאת. אבל אויבנו לא צריכים להתבלבל - אם משהו יקרה חלילה - תושבי ישראל יתאחדו מייד". בהתייחס למחאת אנשי המילואים והתרחבות גילויי הסרבנות ואי ההתנדבות, הנשיא אמר שהוא "חושב שהנושא של אי השירות ואי ההתנדבות צריך להיות מחוץ לדיון הפוליטי. אולי אני תמים אבל אני מקווה שזה ייעלם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש של הפדרציה היהודית בניו יורק, 20 ביולי 2023. שחר עזרן, אתר רשמי
הנשיא במפגש עם הפדרציה היהודית בניו יורק/אתר רשמי, שחר עזרן

המהפכה המשפטית היתה נושא מרכזי בפגישותיו של הרצוג בארצות הברית: עם הנשיא ג'ו ביידן, סגנית הנשיא קמלה האריס, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. בני שיחו האמריקנים של הרצוג לא העלו בפניו את דרישת הנשיא ביידן לעצור את החקיקה כפי שעלתה במאמרו של הפרשן המוביל תום פרידמן שפורסם השבוע בניו יורק טיימס, אך הבהירו שארצות הברית מצפה לחקיקה בהסכמה רחבה, אותה בבית הנשיא עדיין מנסים לקדם.

במפגש עם אנשי הפדרציות היהודיות הנשיא הרצוג אמר כי "לא באתי כשליח של אף אחד אלא רק כשליח של העם שלי ושל מדינת ישראל". בתשובה לשאלה על הזמנתו או ביקורו העתידי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית הוא אמר כי הנשיא ביידן ונתניהו "שוחחו על כך בתחילת השבוע והם הסכימו ויעבדו על התהליך. ההתעסקות בפרטים האלה לא משקפת את עומק היחסים. מעולם לא היה שיתוף פעולה ביטחוני הדוק כל כך ביחסי שתי המדינות".

הרצוג אמר בתדרוך לכתבים בפמליה אתמול כי הוא מעודד מביקורו בארה"ב ומהאהדה הגדולה לה זכה בנאומו בקונגרס ביום רביעי. "בניגוד לרושם שנוצר בישראל שזו זירה אבודה - בלט מאוד שיש אהבה גדולה מאוד לישראל בשני צדי האולם", הנשיא אמר. ברקע המשבר בין ממשלת ישראל והממשל האמריקאי הרצוג אמר כי "אויבינו לא מבינים שהיחסים שלנו הם מעל לכל ויכוח, ויש לזה השלכות כי האויבים מרימים את האף".

התעצמות איראן וחיזבאללה בגבול הצפון היה גם כן נושא מרכזי בפגישות בפגישות של הרצוג עם הנשיא ביידן ובכירים אמריקנים נוספים, על רקע החשש שהמשבר הפנימי סביב המהפכה המשפטית משדר חולשה באזור. לדברי הרצוג, "אויבינו גם חושבים שחלילה ישראל נחלשת, אך הם מתרגמים את זה לא נכון".

מחוץ לאולם המפגש של הרצוג עם הפדרציות הפגינו מפגינים ישראלים ויהודים אמריקנים מתנועת unXeptable נגד המהפכה המשפטית בקריאות "בוז'י תתעורר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully