וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפריצה לשגרירות: עיראק גירשה את שגרירת שבדיה, קוראן הושחת בשטוקהולם

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 13:17

בגדאד אף השיבה את הדיפלומט הבכיר שלה משטוקהולם ואיימה לנתק עם שבדיה את היחסים, שמצדה גינתה את ההסתערות של המפגינים על שגרירותה. העיראקי שתכנן לשרוף שוב קוראן "הסתפק" בהשחתתו, נסראללה קורא לכל המדינות הערביות והמוסלמיות לגרש את השגרירים השבדים

במחאה על שריפת הקוראן: מפגינים הסתערו על שגרירות שבדיה בבגדאד/טלגרם

עיראק הורתה היום (חמישי) לשגרירת שבדיה לעזוב את המדינה והחזירה את הדיפלומט הבכיר ביותר שלה משטוקהולם, שעות אחרי שמפגינים הסתערו על השגרירות השבדית בבגדאד במחאה על שריפת ספרי קוראן במדינה האירופית. בנוסף לכך, סוכנות הידיעות העיראקית דיווחה כי הממשלה החליטה להשעות את פעילותה של חברת "אריקסון" השבדית במדינה.

הפריצה למתחם בשעות הבוקר הגיעה לקראת שריפה מתוכננת נוספת של הספר הקדוש למוסלמים מחוץ לשגרירות עיראק בשטוקהולם, אך בסופו של דבר שני המפגינים שקיבלו את אישור המשטרה דרכו על הספר והשחיתו אותו מבלי להצית אותו. אחד המפגינים היה סלוואן מומיקה, ששרף קוראן מחוץ למסגד בעיר ביוני ועורר זעם רב בעולם המוסלמי.

שר החוץ של שבדיה טוביאס בילסטרום אמר כי כל הסגל הדיפלומטי בטוח, אך האשים את הרשויות בעיראק בכישלון להגן על השגרירות בהתאם לאמנת וינה. בנוסף לכך, הדיפלומט העיראקי הבכיר ביותר המוצב בשטוקהולם זומן לשיחת נזיפה. בילסטרום אמר כי ההסתערות על השגרירות הייתה "לא מקובלת לחלוטין והממשלה מגנה בתקיפות את ההתקפות הללו". הוא הוסיף כי "הממשלה נמצאת בקשר עם נציגים עיראקים בכירים כדי להביע את אי-שביעות הרצון שלנו".

ממשלת עיראק גינתה את התקרית, שלדבריה הייתה מחדל ביטחוני, והיא הבטיחה להגן על הנציגויות הדיפלומטיות בעיר. ואולם, היא איימה בניתוק היחסים עם שבדיה אם שריפות ספרי הקוראן יחזרו על עצמן.

המפגין סלוואן מומיקה, שתכנן לשרוף ספר קוראן ודגל עיראק, מלווה על ידי שוטרים מחוץ לשגרירות עיראק בשטוקהולם, שבדיה, 20 ביולי 2023. רויטרס
גורמים במזרח התיכון מתארים אותו כ"סוכן מוסד". המפגין העיראקי מומיקה בשטוקהולם, היום/רויטרס

בשעות הערב, איראן זימנה את שגריר שבדיה לשיחת נזיפה על "השחתת הקוראן הקדוש", בעוד שטורקיה תיארה את האירועים בשטוקהולם בתור "מתקפה מתועבת". בלבנון, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה קרא למדינות ערביות ומוסלמיות אחרות לגרש את שגרירי שבדיה ולהחזיר את נציגיהן מהמדינה.

מנגד, בעלות בריתה של שבדיה במערב גינו את תקיפת השגרירות שלה. דובר משרד החוץ של ארצות הברית מתח ביקורת על כך שכוחות הביטחון העיראקיים לא הצליחו לעצור את המפגינים, והאיחוד האירופי ציין כי הוא מצפה "לאימוץ מהיר של צעדי הביטחון ההכרחיים" מצד בגדאד כדי למנוע את הישנותן של התקפות כאלו.

ההפגנה מחוץ לשגרירות השבדית אורגנה ועודדה על ידי תומכיו של המטיף השיעי מוקדתא א-סדר, אחד המנהיגים החזקים ביותר במדינה המסוגל לגייס את נאמניו במהירות. בשנה שעברה, הם השתלטו על האזור הירוק בבגדאד ונקלעו לעימות קטלניים עם כוחות מיליציות יריבות.

המפגינים החלו להתאסף מחוץ למבנה השגרירות בסביבות השעה 1:00 תוך שהם קוראים קריאות בעד א-סדר. "כן, כן לקוראן", קראו המפגינים, שהסתערו על המבנה כעבור כשעה. לאחר מכן, עשן תועד עולה מהמבנה שעל גגו טיפסו המפגינים. עם שחר, כוחות הביטחון השתלטו על המתחם ופינו את המפגינים וכבאים השתלטו על הלהבות.

א-סדר לא התנער מהפריצה של תומכיו לשגרירות השבדית, ואמר במסיבת עיתונאים כי לארצות הברית "אין זכות לגנות את שריפת השגרירות השבדית אלא עליה היה לגנות את שריפת הקוראן". בניגוד לדבריו, וושינגטון אכן גינתה את שריפת הקוראן בשבדיה.

עוד בוואלה!

בגלל שריפת הקוראן: מפגינים הסתערו על שגרירות שבדיה בעיראק והעלו אותה באש

לכתבה המלאה
מפגינה אוחזת בספר קוראן ובתמונתו של מנהיג איראן עלי חמינאי במחאה נגד שבדיה בבגדאד, עיראק, 20 ביולי 2023. רויטרס
נשים מחזיקות בספר קוראן ובתמונתו של חמינאי בהפגנה בבגדאד, היום/רויטרס

בסוף החודש שעבר, א-סדר קרא להפגנות נגד שבדיה ולגירוש שגרירה בעקבות שריפת קוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם. האדם שהצית את הספר הקדוש למוסלמים היה עיראקי, שהואשם על ידי הרשויות בהתססה נגד קבוצה אתנית או לאומית. הוא תיאר את עצמו בריאיון לעיתון מקומי כפליט המבקש להוציא את הקוראן מחוץ לחוק.

שתי הפגנות גדולות התקיימו מחוץ לשגרירות השבדית בבגדאד אחרי שריפת הקוראן הראשונה, ובאחת מהן פרצו המפגינים לחצר המתחם. בגדאד דורשת את הסגרתו של אותו אזרח עיראקי, שהואשם על ידי גורמים שונים במזרח התיכון בהיותו "סוכן מוסד".

שריפת הקוראן בשבדיה, שמבהירה כי היא מגנה זאת אך לא יכולה לאסור זאת לאור ההגנה הרחבה של חופש הביטוי במדינה, גונתה על ידי מדינות מוסלמיות רבות, ארצות הברית וישראל - שאף נחרדה מהאישור שניתן לשרוף ספר תנ"ך ביום שבת האחרון. ואולם, בסופו של דבר האדם שתכנן לשרוף את התנ"ך לא עשה זאת טוען כי הוא רק ניסה לוודא שלא קיים מוסר כפול.

ממשלת שבדיה אמרה החודש כי היא שוקלת לשנות את החוק כך שהמשטרה תוכל למנוע ממפגינים להצית ספרי קוראן אם תהיה בכך סכנה לביטחונה הלאומי. לפי שירותי הביטחון השבדיים, מעשים כאלו מסכנים את ביטחון המדינה. המשטרה דחתה כמה פעם בחודשים האחרונים בקשות למחאות כאלו, אך בתי המשפט הפכו את החלטותיה.

הצתת ספרי הקוראן אף איימה לדחות את הצטרפותה של שטוקהולם לברית נאט"ו, בשל זעמה של טורקיה - שטרם אשררה את בקשתה - וטענותיה לאסלאמופוביה. החודש, במהלך פסגת נאט"ו, אמר הנשיא הטורקי רג'פ טייפ ארדואן כי הוא הסיר את התנגדותו לכניסתה של שבדיה לברית והפרלמנט אמור לדון בכך בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully