וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף איומי טורקיה: מפגינים שרפו ספר קוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם

שני אנשים בלבד - בהם פליט עיראקי - השתתפו במחאה בשטוקהולם, שעשויה לעכב עוד יותר את הצטרפותה של המדינה לנאט"ו. טורקיה עצרה את השיחות כבר בינואר בשל הפגנות דומות. ארה"ב: "לא מכבד ופוגעני"

בוידאו: ארדואן אחרי הניצחון בבחירות: "הזמן לשים בצד את כל העימותים"/רויטרס

משטרת שבדיה אישרה היום (רביעי) את קיומה של הפגנה קטנה מחוץ למסגד בשטוקהולם, שבה מפגין קרע ספר קוראן והצית אותו. בהמשך אותו מפגין, שהזדהה בתור פליט מעיראק בשם סלוואן מומיקה הדורש לאסור את הקוראן, הואשם בהסתה נגד קבוצה אתנית או לאומית.

כ-200 עוברי אורח חלפו על פני המחאה, שבה מומיקה קרע את ספר הקוראן, הטיח בו את נעליו ואז תחב בו קותלי חזיר והעלה אותו באש, בעוד שהמפגין השני דיבר במגפון. כמה מאלו שצפו בהם צעקו "אללה אכבר", ואדם אחד נעצר כשניסה להשליך עליהם אבן. אדם אחר, שתמך במפגינים, צעק "שיישרף" בזמן שהספר עלה באש.

ההפגנה עשויה להרחיק עוד יותר את הצטרפותה הרשמית של המדינה לנאט"ו, שנבלמת בשל התנגדותה של טורקיה. אנקרה ציינה בין היתר שורה של הפגנות שנערכו בחודשים האחרונים נגד האסלאם ולמען זכויות הכורדים כסיבה לסירובה לאשרר את כניסתה של שבדיה לברית הצפון-אטלנטית.

שבדיה ופינלנד שכנתה שברו מדיניות ניטרלית ארוכת שנים כשביקשו להצטרף לנאט"ו בעקבות הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בעוד שאנקרה הסירה את התנגדותה המקורית לחברותה של פינלנד, שהצטרפה רשמית לברית, היא טוענת כי שבדיה מספקת מקלט ל"טרוריסטים", מונח שבו היא משתמשת כדי לתאר את תומכי הבדלנים הכורדים, ודורשת את הסגרתם.

בעוד שמשטרת שבדיה דחתה כמה מהבקשות האחרונות להפגנות נגד הספר הקדוש למוסלמים, בתי המשפט במדינה פסלו את ההחלטות הללו בטענה שהן פוגעות בחופש הביטוי המוגן בחוק. באישור שנתה להפגנה היום, ציינה המשטרה כי אמנם "עשויות להיות לה השלכות על מדיניות החוץ" של שבדיה, אך הסיכונים וההשלכות הביטחוניות הקשורות לשריפת קוראן לא היו חמורים מספיק בכדי שיצדיקו את דחייתה.

מפגין שורף ספר קוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם, שבדיה, 28 ביוני 2023. רויטרס
"חוקי אך לא ראוי". שריפת הקוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם, היום/רויטרס

האימאם של המסגד הביע אכזבה מכך שהמשטרה אישרה את שריפת הקוראן מחוץ למקום בעת חג הקורבן, וטען כי היא סירבה להצעה לאפשר את ההפגנה במקום אחר.

שר החוץ של טורקיה, האקן פידאן, גינה את שריפת הקוראן וכתב בטוויטר כי זה לא מקובל לאפשר הפגנות אנטי-אסלאמיות בשם חופש הביטוי. גם ארצות הברית גינתה זאת, ודובר של משרד החוץ אמר כי כי שריפת ספרי דת היא "לא מכבדת ופוגעת", ו"מה שעשוי להיות חוקי הוא לבטח לא בהכרח ראוי".

עם זאת, הדובר, ודאנט פאטל, הפציר בטורקיה - וגם בהונגריה - לאשרר את כניסתה של שבדיה לנאט"ו ללא דיחוי. "אנחנו מאמינים ששבדיה מילאה את התחייבויותיה במסגרת הסכם ההבנות המשולש", אמר.

טורקיה השעתה בסוף ינואר את השיחות עם שבדיה על הצטרפותה לנאט"ו לאחר שרסמוס פלודאן, מנהיג מפלגת ימין קיצוני דנית שרף עותק של הקוראן ליד שגרירות טורקיה בשטוקהולם. הוא לא השתתף בהפגנה היום. בינואר, שורה של מדינות ערביות ומוסלמיות גינו בחריפות את שריפת הקוראן ובכמה מהן התקיימו הפגנות מחאה שבהן הוצתו דגלי שבדיה.

ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, אמר כי ארצו עדיין שואפת להצטרף לנאט"ו לפני או במהלך פסגת הברית שתתקיים בווילנה בחודש הבא, אך הוא סירב להעריך כיצד ההפגנה עשויה להשפיע על כך. "זה חוקי, אבל לא ראוי", אמר. הוא הוסיף כי המשטרה היא זו שמקבלת החלטות בנוגע להפגנות כאלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully