וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל שריפת הקוראן: מפגינים הסתערו על שגרירות שבדיה בעיראק והעלו אותה באש

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 14:59

מאות מתומכיו של המטיף השיעי מוקתדא א-סדר טיפסו על חומות המבנה בבגדאד והעלו אותו באש, לקראת שריפת קוראן נוספת המתוכננת במדינה האירופית. כוחות הביטחון פיזרו אותם, ולא היו נפגעים. שבדיה גינתה את התקרית, ועיראק הבטיחה להעניש את האחראים

במחאה על שריפת הקוראן: מפגינים הסתערו על שגרירות שבדיה בבגדאד/טלגרם

מאות מפגינים הסתערו הלילה (חמישי) על שגרירות שבדיה במרכז בגדאד, טיפסו על חומות המבנה והציתו אותו. זאת במחאה נגד שריפת קוראן מתוכננת נוספת בשבדיה. שר החוץ של שבדיה טוביאס בילסטרום אמר כי כל הסגל הדיפלומטי בטוח, אך האשים את הרשויות בעיראק בכישלון להגן על השגרירות בהתאם לאמנת וינה. בנוסף לכך, הדיפלומט העיראקי הבכיר ביותר המוצב בשטוקהולם זומן לשיחת נזיפה.

ההסתערות על השגרירות הגיעה בעקבות אישור שנתנה משטרת שבדיה להפגנה מחוץ לשגרירות העיראקית בשטוקהולם בהמשך היום. המארגנים מתכננים לשרוף ספר קוראן ודגל עיראק. משרד החוץ של עיראק גינה את התקרית ואמר בהצהרה שהממשלה הורתה לכוחות הביטחון לנהל חקירה מהירה, לזהות את האחראים ולהעמידם לדין. בנוסף לכך, בגדאד גינתה את שריפת ספרי הקוראן בשבדיה.

ההפגנה מחוץ לשגרירות השבדית אורגנה ועודדה על ידי תומכיו של המטיף השיעי מוקדתא א-סדר, אחד המנהיגים החזקים ביותר במדינה המסוגל לגייס את נאמניו במהירות. בשנה שעברה, הם השתלטו על האזור הירוק בבגדאד ונקלעו לעימות קטלניים עם כוחות מיליציות יריבות.

מפגינים מסתערים על שגרירות שבדיה בבגדאד, עיראק, 20 ביולי 2023. רויטרס
מפגינים אוחזים בספר קוראן במתחם השגרירות השבדית בבגדאד, הבוקר/רויטרס

המפגינים החלו להתאסף מחוץ למבנה השגרירות בסביבות השעה 1:00 תוך שהם קוראים קריאות בעד א-סדר. "כן, כן לקוראן", קראו המפגינים, שהסתערו על המבנה כעבור כשעה. לאחר מכן, עשן תועד עולה מהמבנה שעל גגו טיפסו המפגינים. עם שחר, כוחות הביטחון השתלטו על המתחם ופינו את המפגינים וכבאים השתלטו על הלהבות.

בסוף החודש שעבר, א-סדר קרא להפגנות נגד שבדיה ולגירוש שגרירה בעקבות שריפת קוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם. האדם שהצית את הספר הקדוש למוסלמים היה עיראקי, שהואשם על ידי הרשויות בהתססה נגד קבוצה אתנית או לאומית. הוא תיאר את עצמו בריאיון לעיתון מקומי כפליט המבקש להוציא את הקוראן מחוץ לחוק.

שתי הפגנות גדולות התקיימו מחוץ לשגרירות השבדית בבגדאד אחרי שריפת הקוראן ההיא, ובאחת מהן פרצו המפגינים לחצר המתחם. בגדאד דורשת את הסגרתו של אותו עיראקי, שהואשם על ידי גורמים שונים במזרח התיכון בהיותו "סוכן מוסד".

שריפת הקוראן בשבדיה, שמבהירה כי היא מגנה זאת אך לא יכולה לאסור זאת לאור ההגנה הרחבה של חופש הביטוי במדינה, גונתה על ידי מדינות מוסלמיות רבות, ארצות הברית וישראל - שאף נחרדה מהאישור שניתן לשרוף ספר תנ"ך ביום שבת האחרון. ואולם, בסופו של דבר האדם שתכנן לשרוף את התנ"ך לא עשה זאת טוען כי הוא רק ניסה לוודא שלא קיים מוסר כפול.

עוד בוואלה!

הצעיר שאיים לשרוף תנ"ך בשבדיה חזר בו: "ניסיתי למשוך תשומת לב"

לכתבה המלאה
תומכיו של מוקדתא א-סדר מפגינים בשגרירות שבדיה בבגדאד, עיראק, 20 ביולי 2023. רויטרס
תומכי א-סדר, הלילה/רויטרס

ממשלת שבדיה אמרה החודש כי היא שוקלת לשנות את החוק כך שהמשטרה תוכל למנוע ממפגינים להצית ספרי קוראן אם תהיה בכך סכנה לביטחונה הלאומי. המשטרה דחתה כמה פעם בחודשים האחרונים בקשות למחאות כאלו, אך בתי המשפט הפכו את החלטותיה.

הצתת ספרי הקוראן אף איימה לדחות את הצטרפותה של שטוקהולם לברית נאט"ו, בשל זעמה של טורקיה - שטרם אשררה את בקשתה - וטענותיה לאסלאמופוביה. החודש, במהלך פסגת נאט"ו, אמר הנשיא הטורקי רג'פ טייפ ארדואן כי הוא הסיר את התנגדותו לכניסתה של שבדיה לברית והפרלמנט אמור לדון בכך בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully