וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטות קריטיות בשניות, מעמקי הבור: המטה המבצעי של חיל האוויר נחשף

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 8:08

המטה שמנהל את כל פעולות חיל האוויר פועל 24/7 בדריכות שיא, והוא נשען במידה רבה על מתנדבים. כעת, אחרי שמאה מהם הודיעו על פרישה בשל המהפכה המשפטית, עולה חשש מפגיעה ביכולות שלו. "ראשי המדורים כבר לא יוכלו להקפיץ מתנדבים מסביב לשעון, זה יפגע בנו במלחמה"

בווידאו: הפגנות ברחבי הארץ/יעל רונן, עופר בן עוז, אביב אטלס, אמיר גולדשטיין, זאב מן, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"חדרי המלחמה" של חיל האוויר עלולים להיפגע קשות בשל פרישת המילואימניקים. יותר מ-100 בעלי תפקידים במטה המבצעי החליטו להודיע על פרישה מוקדמת ממילואים, וגורמים בחיל האוויר מזהירים כי מדובר בפגיעה בכושר המבצעי בכללותו. "ההשפעה תורגש במצב מלחמתי או במבצע רחב היקף, כשירצו לפתוח עשרות תאי תקיפה ושליטה ולא יהיה מספיק כוח אדם", הסבירו הגורמים.

הגורמים המשיכו, "במזרח התיכון אף אחד לא יודע מה יקרה מחר, ולכן זו פגיעה. העוצמה של כל ראש מדור ומחלקה נעוצה בידיעה שהוא יכול להתקשר מסביב לשעון למתנדבים ולהקפיץ אותם מעכשיו לעכשיו. מעכשיו זה לא המצב".

מפעילי כטמ"ם בפעילות. 11 באפריל 2023. דובר צה"ל
מטה מבצעי שפועל 24/7/דובר צה"ל

המטה המבצעי של חיל האוויר ממוקם ב"בור" שבקריה, עמוק מתחת לאדמה, ופועל 24/7 בדריכות גבוהה לכל התרחשות. ככל שיורדים במעלית, החדרים הופכים לקטנים וצפופים יותר. בחדרי המלחמה יש עשרות מסכים, שמוקפים בתאים שקופים, כשבכל אחד מהם יושבים כמה בעלי תפקידים ותיקים ועתירי ניסיון מבצעי; בהם טייסי קרב, נווטי קרב, טייסי תובלה, בקרה, מערך הגנה אווירי וכוחות מיוחדים, שמסייעים לא רק לתכנן את המשימה בכמה תחומים אלא לנהל אותה בזמן אמת.

חלק מהפעולות מתנהלות בתאי תקיפה של יעדים, תכנון, מודיעין, בקרה ותאי שליטה של כוחות. מעל כולם עומד מפקד תורן, או ראש מוצב שליטה (רמשל"ט), שנבחר לתפקיד במיוחד על רקע הניסיון המבצעי שלו, עצבי הברזל והיכולת לקבלת מסה של החלטות קריטיות בפרקי זמן קצרים.

מטס חיל האוויר ליום העצמאות ה-75, 20 באפריל 2023. דובר צה"ל
שולטים על כלל המשימות של חיל האוויר/דובר צה"ל

במוצב השליטה מקבלים החלטות בשגרה וחירום, ושולטים ממנו על כלל המשימות של חיל האוויר באוויר וביבשה: מחדירת כלי טיס למרחב האווירי הישראלי, שמחייב הזנקת מטוסי קרב; ועד הפעלה של סוללות כיפת ברזל, או להתחבר לאירוע כלי שיט של חיל הים. בנוסף, יש משימות ממוקדות יותר שדורשות הכנות מקדימות בשגרה, דיוק הפרטים, חדר ביצועים לפני ואחר ביצוע, איסוף מודיעין ועוד.

בימים הקרובים יקיימו בחיל האוויר הערכת מצב, שבה יבחנו את העצומות השונות, בהם דיווחים מהטייסות והיחידות. זאת, במטרה להבין מי עומד מאחורי החתימות, מה ערכם ביחידות ולהיערך בהתאם למצב חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully