וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לביידן: אין עם מי לנהל מו"מ באופוזיציה - הם שבויים בידי המחאה

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 20:07

הנשיא האמריקני אמר לרה"מ כי לא יתערב בפוליטיקה הישראלית, אולם הדגיש שרבים בארה"ב מודאגים. נתניהו הדגיש שהתחייב לשותפיו לקדם את החקיקה. ביידן ציין שהסלמה בגדה תקשה על השגת נורמליזציה עם סעודיה. נתניהו אמר שלא תקודם עוד בנייה בהתנחלויות עד סוף השנה

נשיא ארה"ב ביידן קורא לנתניהו לגנוז את המהפכה המשפטית/טוויטר

בשיחה שקיימו נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמש (שני) הנשיא דחק בראש הממשלה לנסות להגיע לקונצנזוס רחב בנוגע לחקיקה בנושא מערכת המשפט, אך נתניהו הדגיש בפניו כי ראשי האופוזיציה לא מוכנים לקיים משא ומתן רציני משום שהם חוששים מתגובת ארגוני המחאה - כך לפי שני בכירים אמריקנים וישראלים שמעורים בפרטי השיחה.

למה זה חשוב:

לא נראה שדבריו של נתניהו בעניין האופוזיציה שכנעו את ביידן. הבית הלבן הדגיש גם אחרי השיחה כי דאגותיו של הנשיא לגבי החקיקה להחלשת מערכת המשפט בישראל לא פחתו וכי ארה"ב עדיין מעוניינת בהשגת הסכמה רחבה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטלפון, ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון. Lior Mizrahi/Getty Images, פייסבוק הבית הלבן, עיבוד תמונה
"אומרים זאת בידידות - צריך להשיג קונצנזוס"/עיבוד תמונה, Lior Mizrahi/Getty Images, פייסבוק הבית הלבן

מאחורי הקלעים:

  • בכיר אמריקני ובכיר ישראלי אמרו לוואלה! כי במהלך השיחה אמר ביידן לנתניהו כי הממשל לא מתכוון להתערב בפוליטיקה הישראלית, אך הדגיש כי לא רק הוא אלא רבים נוספים בארה"ב מודאגים מהמצב בישראל. "אנחנו אומרים זאת בידידות - צריך להשיג קונצנזוס בעניין הרפורמה המשפטית", אמר ביידן לנתניהו.
  • נתניהו השיב לביידן כי הוא התחייב לשותפים הקואליציוניים שלו לקדם את החוק לביטול עילת הסבירות. "אין עם מי לנהל מו"מ באופוזיציה. הם קיצוניים ולא מוכנים למו"מ. הם שבויים בידי המחאה. עילת הסבירות זה לא ביג דיל. זה דבר קטן. הורדתי את כל הדברים הגדולים. אח"כ לא נעשה כלום עד אוקטובר", אמר נתניהו לפי הבכירים הישראלים והאמריקנים.
  • "ראש הממשלה נתניהו היה מאוד ברור במהלך השיחה עם הנשיא לגבי מרחב התמרון הפוליטי (המוגבל) שיש לו" - אמר בכיר אמריקני שמעורה בתכני השיחה.

התמונה הגדולה:

  • הבכירים האמריקנים והישראלים ציינו שביידן התייחס לסוגיית סעודיה ואמר: "יש הזדמנויות עם סעודיה, אבל אי אפשר לקדם את זה אם הכל יתפוצץ עם הפלסטינים בגדה המערבית. ראינו את החלטת הקבינט (בעניין חיזוק הרשות הפלסטינית) ואנחנו רוצים שתיישם את זה".
  • ביידן הביע דאגה בפני נתניהו בנוגע להחלטות שקיבלה הממשלה בנוגע להרחבת ההתנחלויות. נתניהו השיב: "זה בעיקר תכנון. זה רק הודעות. אני לא חושב שיהיו עוד תכניות בניה בהתנחלויות שיקודמו עד סוף השנה".
יאיר לפיד בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 17 ביוני 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"הם קיצוניים ולא מוכנים למו"מ, הם שבויים בידי המחאה"/אתר רשמי, אלעד גוטמן

מה הם אומרים:

  • מלשכת ראש הממשלה נמסר: "איננו מתייחסים לשיחות מדיניות".
  • מהבית הלבן לא נמסרה תגובה.

מה הלאה:

  • מאז שיחת הטלפון בין ביידן לבין נתניהו מופצות גרסאות סותרות משני הצדדים לגבי השאלה האם הנשיא האמריקני הזמין את ראש הממשלה לביקור בארה"ב והאם ביקור זה יתקיים בבית הלבן או בשולי העצרת הכללית של האו"ם.
  • גורם מדיני בכיר ציין כי ביידן דיבר בבירור בשיחה על פגישה בבית הלבן ולא בשולי עצרת האו"ם. "הנשיא ביידן אמר פעמיים במהלך השיחה עם נתניהו כי הוא מצפה לראות אותו בחדר הסגלגל בקרוב", אמר הגורם המדיני.
  • בכירים אמריקנים מנגד מכחישים כי ביידן הזכיר במהלך השיחה פגישה בחדר הסגלגל אך אישרו כי הנשיא וראש הממשלה ייפגשו בשלב מסוים בסתיו. "הם רק דיברו על כך שצריך להיפגש לפני סוף השנה בפעם הבאה שראש הממשלה בארה"ב. לא קבעו שום דבר. אמרו משהו בסגנון של - בוא נעבוד על זה", אמר בכיר אמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully