וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל רוסי הודח אחרי שהאשים את הצבא במות חייליו באוקראינה: "עריפת ראש אכזרית"

13.7.2023 / 10:32

בעוד שפוטין טרם התאושש ממרד ואגנר, מפקד בכיר בחזית מתפקידו בעקבות תלונותיו על המצב בחזית. "הוא תקף אותנו מאחור", אמר על הרטמכ"ל, שאותו ניסה פריגוז'ין להפיל. גנרל אחר נהרג בהתקפת טילים על מלון בדרום אוקראינה, דיווח: גנרל "ארמגדון" עצור מאז המרד

תיעוד: כוחות ביטחון פושטים על אחוזתו של פריגוז'ין/טלגרם

צבא רוסיה ממשיך לסבול מהדחות ומאבידות של גנרלים בכירים, פחות מחודש אחרי שהמרד שהובילה קבוצת שכירי החרב ואגנר סדק את יציבות שלטונו של ולדימיר פוטין. אך סיום ההתקוממות לא הביאה להפסקת הביקורת של קצינים בכירים על התנהלות מפקדי הצבא, כשבמקביל דווח כי שורת קצינים בכירים - בהם "גנרל ארמגדון" - נעצרו שעות אחרי המרד. כל זאת בזמן שאוקראינה קיבלה הבטחות לנשק מערבי נוסף בעודה מתקדמת לאטה במתקפת הנגד שלה.

לטענתו של מייג'ור-גנרל איוון פופוב, שפיקד על הארמיה ה-58, הוא הודח משום שתיאר בפני הנהגת הצבא על המצב הקשה בחזית, שבה, לדבריו, הופקרו חייליו בשל מחדלי המפקדים הבכירים. ביקורת דומה השמיע יבגני פריגוז'ין, מפקד קבוצת ואגנר, כשהצעיד את לוחמיו למוסקבה במטרה להפיל את שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ואלרי גרסימוב. עם זאת, פוטין בחר להשאיר את השניים בתפקידם, בעוד שפריגוז'ין לא נראה או נשמע מאז.

"צבא אוקראינה לא יכול לחדור דרך השורות שלנו בחזית, אבל המפקד הבכיר שלנו תקף אותנו מאחור, ובאופן אכזרי ערף את ראשו של הצבא בזמן הקשה והאינטנסיבי ביותר", האשים פופוב את גרסימוב בהקלטה קולית שפורסמה על ידי חבר הפרלמנט אנדריי גורוליוב. האחרון הוא איש צבא לשעבר, שמחזיק בעמדות נציות ומופיע לעתים קרובות בטלוויזיה הרשמית ברוסיה.

לא ברור מתי הדברים הללו הוקלטו, ומשרד ההגנה לא אמר דבר על הדחתו של הגנרל הבכיר, שפיקד על יחידות בדרום אוקראינה. הוא ציין מפורשות את מותם של חיילים רוסים מירי ארטילרי של כוחות אוקראיניים והתלונן על המחסור במערכות הגנה מפני ארטילריה ומעקב אחר כוחות הארטילריה של קייב.

איוון פופוב, מפקד הארמיה ה-38 בצבא רוסיה. רויטרס
מאשים את הנהגת הצבא בבגידה. הגנרל המודח איוון פופוב/רויטרס

פופוב בן ה-48 אמר בהקלטה כי הוא שמר מרחק מ"הגלדיאטורים" של הצבא, אבל נקודת המפנה הגיעה כשהוא עדכן את המפקדים הבכירים על המצב האמיתי בחזית. "היה מצב קשה עם המפקדים הבכירים, שבו היה צריך לשתוק ולהיות פחדן, או לומר את האמת", סיפר הגנרל, שלא פירט מתי הוא העביר את אותן תלונות.

"אין לי זכות לשקר בשמכם, בשם חברי לנשק שנפלו בקרב, אז הדגשתי את כל הבעיות הקיימות", אמר פופוב. לפי ערוץ טלגרם המזוהה עם קבוצת ואגנר, פופוב ציין בפני גרסימוב את הצורך בהחלפת הכוחות המותשים בחזית בכוחות רעננים יותר. "המפקדים הבכירים ככל הנראה חשו סכנה ממני ובמהירות הוציאו הוראה ממשרד ההגנה בתוך יום אחד ונפטרו ממני", המשיך פופוב. "אני ממתין לגורלי".

לעוד עדכונים על המלחמה עקבו אחרי וואלה! בעולם בפייסבוק

במכה נוספת עבור צבא רוסיה, נהרג ליוטנט-גנרל אולג טסוקוב, סגן מפקד הפיקוד הדרומי. משרד ההגנה במוסקבה לא אישר זאת, אך ערוצים של בלוגרים רוסים התומכים במלחמה, המשמשים מקור מהימן על המתרחש בשדה הקרב, דיווחו כי הוא נהרג במתקפת טילים אוקראינית על מלון בעיר הדרומית הכבושה ברדיאסק שבו התכנסו בכירים רוסים.

גורוליוב, חבר הפרלמנט שפרסם את ההקלטה של פופוב, אמר כי טסוקוב שב לשדה הקרב אף שהוא נפצע קשה בלחימה במזרח אוקראינה בספטמבר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני אנשי צבר במוסקבה, 27 ביוני 2023. רויטרס
השלכותיו המלאות של מרד ואגנר על שלטונו עוד לא ידועות. פוטין במוסקבה, בחודש שעבר/רויטרס

ביקורת פומבית על ההנהגה הצבאית של רוסיה לא הייתה אפשרית לפני תחילת המלחמה באוקראינה, אך זו הובילה לקרעים בצמרת הצבאית במוסקבה שהגיעו לשיאים במרד שהוביל פריגוז'ין. מאז סיומה של ההתקוממות הקצרה, הקרמלין מנסה להראות שהמצב תחת שליטה, אך גורמים רוסיים בכירים ודיפלומטים מערביים מעריכים כי התמונה טרם התבהרה במלואה.

פריגוז'ין היה אמור לצאת לגלות בבלארוס, שתיווכה בינו לבין פוטין לסיום המרד, אך שליטה של בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר בשבוע שעבר שהוא נמצא ברוסיה. ימים אחרי דבריו של לוקשנקו, סיפר הקרמלין כי פוטין ופריגוז'ין ועשרות ממפקדיו נפגשו חמישה ימים בלבד אחרי ההתקוממות, וקיומה של הפגישה הזו רק העלתה שאלות נוספות לגבי מעמדו של נשיא רוסיה.

מבנה בניזוק בהתקפה רוסית על קייב, אוקראינה, 13 ביולי 2023. רויטרס
נזק שנגרם למבנה דירות בקייב אחרי תקיפה רוסית, הבוקר/רויטרס

דמות נוספת שככל הנראה הייתה מעורבת במרד ולא נראתה מאז היא סרגיי סורוביקין, המכונה "גנרל ארמגדון" בשל שיטות הלחימה האכזריות שלו. דיווחים שונים העריכו כי הוא נעצר ונחקר על חלקו האפשרי בהתקוממות, אך בכיר בפרלמנט של רוסיה אמר כי הוא "נח". לדבריו, סורוביקין, שפיקד למשך כמה חודשים על כוחות הפלישה באוקראינה עד שמעליו הוצב הרמטכ"ל בתחילת השנה, "בלתי ניתן להשגה" בשלב זה.

פוטין, המנהיג את רוסיה מאז היום האחרון של 1999, הזהיר בעיצומו של המרד כי המדינה עלולה לגלוש למלחמת אזרחים נוספת. הוא השווה אותו לאירועים המסעירים של המהפכה הבולשביקית ב-1917, שהובילה ליציאה של האימפריה הרוסית ממלחמת העולם הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully