וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבקשות בתקופת הבחירות הפכו תכופות - הלחץ היה בלתי פוסק"

10.7.2023 / 9:31

כחלק ממשפט נתניהו בתיק 4000, בכיר נוסף לשעבר בוואלה! ברוך שי נתן זווית נוספת על ההתערבות לכאורה בתכני האתר. הוא סיפר על ההתערבות של הממונים עליו, השינויים בתוך הכתבות ואלו שנגנזו. בין היתר, כתבה על מעורבותו של יאיר נתניהו בבחירות ואייטם שעסק בגלעד ארדן

בווידאו:הגעת רה"מ בנימיו נתניהו לדיון בו תישמע עדות ארנון מילצ'ן בתיק 1000,בימ"ש מחוזי ירושלים, 25 ביוני 2023/ביני אשכנזי

סמנכ"ל החדשות בתאגיד כאן, ברוך שי, שהיה ראש מערכת החדשות בוואלה! עלה הבוקר (ראשון) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים כחלק ממשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו. שי נתן זווית נוספת על ההתערבות לכאורה בתכנים שעלו באתר החדשות. "הבקשות מהממונים בתקופת הבחירות הפכו ליותר תכופות, בהתחלה זה היה להעביר אחרי עריכה ואחר כך לפני העריכה", אמר. "הסוגיות היו קשורות לקבוצת בזק למשפחת נתניהו וליריביו הפוליטיים".

שי הסביר למה הוא התכוון כשאמר "להעביר". לדבריו, "ידיעות מגיעות כחומר גלם מהן מורכבת הכתבה. בשלבים הראשונים זה היה להעביר את הידיעה אחרי העריכה (של דסק החדשות), בשלבים אחר כך זה היה לפני העריכה. רוב הפעמים הידיעות הועברו לאבי אלקלעי (לשעבר העורך הראשי באתר וואלה!) - בהתחלה לצורך אישור, אחר כך לצורך שינוי, היו גם מקרים של גניזה".

עוד סיפר שי כי רוב הבקשות לכתבות יזומות הגיעו אליו מאלקלעי, אך לפעמים כשסירב - מנכ"ל וואלה! לשעבר, אילן ישועה, היה מתערב. "התבקשתי לייצר סיקור חיובי מצד אחד ולמנוע סיקור שלילי מצד אחר. לעיתים היו עולות ידיעות שלא בקו הרצוי ועוררו תרעומת, אז היינו מתבקשים לשנות את הכותרות, לעתים שינינו אותה".

עדות ברוך שי במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 10 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ברוך שי/פלאש 90, יונתן זינדל

"זו כמובן תחושה לא נעימה, אולי פרקטיקה פסולה החלטות עיתונאיות שאמורות להתקבל באופן מקצועי מושפעות באופן חיצוני מגורמים פוליטיים ומקצועיים", הוסיף שי. "זה מעורר אי נוחות, לפחות פעמיים יצאתי לחופשה ואלו היו בין הסיבות שבגללן החלטתי לעזוב. זה פרקטיקה פסולה, גם אני כמנהל החדשות הורדתי ידיעות - עיתונות חדשות צריכה להתנהל באופן הגון, יש להעלים כל אינטרס חיצוני".

עורך הדין אסף עיסוק, החוקר מטעם פרקליטות המדינה שאל אם הורגש לחץ בעבודה. על שי השיב: "הלחץ היה בהודעות טלפונים, הלחץ היה בלתי פוסק עד שהייתה מתקבלת הכרעה. ברגע שנכנס אירוע כזה, זה יכול להיות שעה, יום, יומיים. לעיתים בהכנסת תמונות וסיקור אירועים של משפחת נתניהו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נתניהו, אלוביץ' וישועה. פלאש 90, אוליביה פיטוסי, ראובן קסטרו
אילן ישוע, בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'/ראובן קסטרו, פלאש 90, אוליביה פיטוסי

"המקרה הכי משמעותי שאני זוכר היה בשבוע-שבועיים לפני הבחירות - הכתב הפוליטי אמר שבנו של ראש הממשלה מעורב בבחירות, זה היה משהו חדש, לא ידוע וביקשתי ממנו לבדוק. זה היה נושא בתולי, לא סוקר לא היה ידוע כל כך. הוכנה הכתבה, הייתה אמורה לעלות בשישי בבוקר ואז הגיעה פנייה מאלקלעי שביקש לראות את הכתבה. היא נשלחה לו והוא ביקש לא לפרסם אותה והיא לא פורסמה".

עורך הדין שאל מה היה היחס לפוליטקאים אחרים. "אני זוכר שני מקרים, אחד עם אורי אריאל - התבקשנו לארוז סיפור, לעשות ספין באופן שמשרת צד אחד ופוגע בשני ולאו דווקא מחובר לעובדות", ענה שי. "היה מקרה נוסף עם גלעד ארדן בתקופה אחרי שעזב את משרד התקשורת. הוא עלה בבוקר והתראיין בגל"צ, נתן אמירה שחשבתי שהיא ראויה לציטוט, ביקשתי להכין ממנה ידיעה. אלה היו ימים מתוחים בינו לבין ראש הממשלה, שניות סופורות אחרי שהיא עלתה, יצא פוש, הגיעה אליי פנייה מאבי אלקלעי שחייבים להסיר את הידיעה - באותו בוקר או בוקר אחרי זה היה פרסום שהוא מקבל חקיקה לשינוי והפרדה מבנית בתוך בזק".

הבכיר לשעבר באתר נשאל מה היה קורה שסירב לבקשות הממונים עליו. "החלו לחצים שלא לסרב - יש מעלי עוד מנהלים, אם רציתי להתקדם אמרו לי בוא תעזור לנו בזה נעזור לך בזה", השיב שי. "פעם אחת אלקלעי הסביר לי שאנחנו חלק מקבוצה ושיהיה ערוץ טלוויזיה נוכל להביא שמות גדולים: 'בוא תעזור לנו בדברים האלה'".

שרה נתניהו בתביעת לשון הרע שהגיש דוד שמרון נגד דוד ארצי, ביהמ"ש השלום ראשון לציון, 23 בינואר 2023. ראובן קסטרו
שרה נתניהו/ראובן קסטרו

"אני לא זוכר אירוע שהוא אידיאולוגי במובן של ימין שמאל, הנימוקים לא היו פוליטיים, הרוב היה שיח על איטרסים כלכליים", המשיך שי. אחר כך סיפר על הריאיון עם נתניהו שכמעט נגנז. לדבריו, סמנכ"ל האתר, עידו אשד, סיפר לו כי הנהלת קבוצת בזק דנה בריאיון. "זה חמור מאוד שהכוח המסחרי שעומד בתוך האתר יחליט לפרסם, בתפקידים שלי בעבר לא הכרתי אירוע כזה", הוסיף שי.

בהמשך סיפר שי על התערבות בתכנים לטובתה של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו: "מגיעה בקשה בשעות צהריים מאבי אלקלעי לשלוח צילום לאירוע שבו הגברת נתניהו מעניקה תרומה לחיילים בודדים. זו בקשה לא שגרתית, היינו צריכים לסקר את זה ולעשות ידיעה, ,ולא חשבתי שזה אירוע מעניין. היה דין ודברים ואם אני זוכר נכון, לא שלחנו צלם או כתב אבל הגיע טקסט מאבי אלקלעי למערכת בשעה פחות מרכזית ביום לעמוד הפנימי. זו פשרה, כי מה שמעניין זה רק הלינק שאפשר להעביר אותו בסמס".

שי סיפר על מקרה נוסף, שבו נדרש ממנכ"ל האתר להכניס ציטוטים של שרה נתניהו לכתבה על אזכרה לחיילי צוק איתן שנה אחרי המבצע. "אני זוכר את השיחה הזאת, זוכר איפה הייתי, זוכר שהוא אמר לי: 'תשמע, זה מגעיל אותי שאני צריך לדבר איתך על זה, עיסוק בשכול, אבל תעלה תמונה - תעזור לי עם זה'", סיפר הבכיר לשעבר באתר. "אני אמרתי לו שכבר עלתה ידיעה אבל בסוף עשינו פשרה, העלנו תמונה של הגברת נתניהו במקום לא בולט".

ראש מחלקת החדשות לשעבר סיפר גם על כתבת מגזין על מני נפתלי שכמעט נגנזה. לדבריו, "המגזין לא עלה לאוויר, ואמרו לנו שיש תקלה טכנית ושאי אפשר להעלות את המגזין. ביום הראשון האמנתי, אבל ביום השני הבנתי שזה מעבר לתקלה טכנית, אז מתחילות שיחות שלי עם אבי ואילן על הכתבה ולמעשה כל כתבות המגזין עולות חוץ מהכתבה הזאת. מושגת פשרה שהכתבה תעלה בצהריים של יום שבת שזו שעה מתה לדיגיטל. כשניסיתי להבין למה היא התעכבה אמרו לי שהיא בעד נפתלי ויש שם תמונות משירותו הצבאי כאדם שתרם למדינה וזה לא מסתדר. היא עלתה בשבת בצהריים וירדה לאט, קיבלתי שיחות ובסוף היא יורדת מהפרק, אולי הייתה שעתיים באוויר, ואז נכנסה לארכיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully