וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית לנתניהו: דיון על אכיפת ההפגנות - עלול להתפרש כניסיון להשפיע על המשטרה

לאחר שראש הממשלה זימן לישיבת הממשלה הקרובה "עדכון" לגבי מדיניות האכיפה כלפי המפגינים, השיבה בהרב מיארה כי קיים קושי רב שהממשלה תדון במחאה נגד המדיניות של עצמה. במכתב רמזה גם למשפט נתניהו: "חלק מהמשתתפים בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה במערכת אכיפת החוק"

בווידאו: לאחר התפטרות ניצב עמי אשד, הפגנות ברחבי הארץ/מערכת וואלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן היום (חמישי) את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, ואת גורמי אכיפת החוק לישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון הקרוב לעדכון על מדיניות האכיפה כלפי המפגינים נגד הממשלה. בהרב מיארה השיבה שנדרש להגדיר מראש את גבולותיו של הדיון: "דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

העדכון על מדיניות האכיפה הוא דיון המשך לישיבה מצומצמת שהתקיימה עם היועמ"שית בשבוע שעבר בהשתתפות שר המשפטים, יריב לוין, והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בה השרים העבירו ביקורת קשה על המדיניות. כעת, בסוף סדר היום של ישיבת הממשלה ביום ראשון נקבע דיון מורחב בנושא: "הבהרת מדיניות האכיפה באשר לאיומים ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי ציות לחוק; חסימות כבישים ושביתות בלתי חוקיות".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

במכתב ששלחה היועמ"שית בהרב מיארה, היא הבהירה בין היתר כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם". והוסיפה כי "קיום הדיון בעיתוי הנוכחי בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה, מעורר קושי רב. למעשה הממשלה מבקשת לדון באירועים קונקרטיים למחאה נגד מדיניותה".

בנוסף רמזה בהרב מיארה במכתבה גם למשפט נתניהו, וכתבה: "חלק ממשתתפי הישיבה הם בעלי עניין אישי המטופל בימים אלה ממש על ידי מערכת אכיפת החוק". וביקשה להגדיר מראש את גבולות הדיון: "אין זה ראוי שנתייחס במישרין או בעקיפין למקרים קונקרטיים, אשר הטיפול בהם כפוף לעקרון שיקול הדעת המקצועי והעצמאי של מערכת אכיפת החוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 2 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 2 ביולי 2023/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

בהרב מיארה הדגישה במכתבה כי "מדינה דמוקרטית מחויבת לקיים איזון ראוי בין מעמדה הרם והייחודי של זכות היסוד לחופש ביטוי לבין האינטרס הציבורי בשמירה על סדר ציבורי, על ביטחון אישי וזכויות אחרות, הן של הציבור הרחב והן של ציבור המוחים".

לדבריה, "לפי הדין, שיקול הדעת המקצועי והעצמאי באשר ליישום העקרונות הכלליים במקרים פרטניים, מסור בידי גורמי מערכת האכיפת החוק, בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה. דרך פעולה זו, המפעילה שיקול דעת מקצועי עצמאי בכל מקרה קונקרטי, מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות יסוד בכלל והזכות לחופש ביטוי בפרט".

שר המשפטים יריב לוין התייחס למכתב היועמ"שית וכינה אותו "מטריד משני טעמים". לדבריו, בהרב מיארה "מתעלמת מהפגיעה המתמשכת וחסרת התקדים בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים להגיע בבטחה לעבודה, לבית חולים, לגישה חופשית לשדה התעופה וכדומה. שנית, היא מתעלמת מהאכיפה הבררנית המסוכנת שמתקיימת היום וזועקת לשמים, לעומת הטיפול הדרקוני במחאות אחרות, כגון אלו של מתנגדי ההתנתקות, יוצאי אתיופיה, הציבור החרדי, ציבור המתיישבים והציבור הערבי".

השר הוסיף כי "זכות המחאה במסגרת החוק היא מקודשת ואינה נתונה לשום ויכוח, אבל הפרות חוק מאסיביות והסתה לאלימות ולאי ציות לחוק, מחייבות מדיניות אכיפה ברורה ואחידה. על כך נדרוש תשובות בישיבת הממשלה הקרובה".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב על דבריה: "היועצת המשפטית לממשלה, בדומה לניצב עמי אשד, פוגעת אנושות בשלטון החוק ובאמון הציבור. במקום לעשות את תפקידה ולאכוף את החוק, היא הופכת לפוליטיקאית במדים, חורגת מסמכותה, ועובדת על מלא בשירות האופוזיציה. אין פגיעה בשלטון החוק יותר מאשר התנהלותה הפוליטית המופקרת של היועמ"שית".

השר ארבל ליועמ"שית: מבקש גיבוי להרחקת המפגינים מביתי - כפי שניתן למנדלבליט בעבר

בעקבות עמדתה של היועמ"שית, שר הפנים והבריאות משה ארבל, ממפלגת ש"ס, שיגר הערב מכתב תגובה שבו דרש מהיועמ"שית גיבוי להעברת ההפגנות מול ביתו לכיכר סמוכה בעיר. במכתב ציין השר כי במהלך המחאות בפתח תקווה נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בשנים 2016-2019, הורתה המשטרה להעבירן מקרבת ביתו, לכיכר גורן שממוקמת כ-400 מטרים משם. אולם, מנגד, אותה המשטרה מסרבת כעת להעביר את המפגינים מול ביתו של השר לאותה הכיכר, למרות שגם ביתו ממוקם כ-400 מטרים משם.

במכתב ציין השר כי המשטרה העבירה את ההפגנות נגד מנדלבליט לכיכר גורן בגיבויי הייעוץ המשפטי לממשלה, וכעת הוא דורש גיבוי דומה ממנה. עוד הוסיף השר כי גם שהוגשו במשך השנים עתירות לבית המשפט העליון על החלטת המשטרה להרחיק את ההפגנות מביתו של מנדלבליט - אלו נדחו פעם אחר פעם.

משה ארבל בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 18 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
משה ארבל בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 18 בספטמבר 2022/ראובן קסטרו

במכתב כתב השר: "בשעה זו ממש מתקיימת הפגנה כ-5 מטרים מחלון ביתי, בית משותף ובו דיירים רבים נוספים. אין צורך להכביר במילים על אודות הקושי הרב לקיים שגרת בית ושגרת חיים תקינה בבית ובו ילדים קטנים על רקע הפגנות המוניות במרחק מטרים ספורים. קושי בעטיו הורחקו המפגינים מביתו של עו"ד מנדלבליט. רצה הגורל וביתי ממוקם אף הוא כ-400 מטרים מכיכר גורן, מרחק זהה לביתו של עו"ד מנדלבליט - ביתו של היועץ המשפטי לשעבר ממזרח לכיכר וביתי ממערבה. למרות פניות חוזרות למשטרה לקיים את מדיניותה שלה ואת מדיניות הייעוץ המשפטי לממשלה נעניתי בשלילה".

לסיום כתב השר ארבל: "איני מאמין שהייעוץ המשפטי לממשלה ייתן ידו להבחנה פסולה ולעשיית איפה ואיפה במקרה כה ברור ומובהק, אבקש בנסיבות אלו כי המשטרה תורה להעביר גם את ההפגנות ליד ביתי לכיכר גורן כפי שנעשה בעניינו של עו"ד מנדלבליט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully