וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה לפירוק לשכת עורכי הדין אושרה בקריאה טרומית

על פי ההצעה, תוקם מועצה ציבורית שתורכב משופטים ועורכי דין מהמגזר הציבורי והפרטי שימונו על ידי שר המשפטים. לוין מתח ביקורת על הלשכה בהרכבה הנוכחי: "גוף פוליטי לחלוטין - אין שם חלוקה מקצועית". ראשי המחאה: "נורת האזהרה תהפוך להתנגדות שטרם נראתה כמותה"

בווידאו: עמית בכר ניצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין/צילום: ניב אהרונסון

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של חבר הכנסת חנוך מילבצקי מהליכוד, שמטרתה לפרק את לשכת עורכי הדין. לפי הצעת החוק, יש להקים מועצת עורכי דין, שתהיה מועצה ציבורית שתתמנה על ידי שר המשפטים ותורכב משופטים, עורכי דין מהמגזר הפרטי והציבורי, נציגי משרד האוצר ונציג סגל אקדמי במוסד להשכלה גבוהה. כמו כן, על פי ההצעה, יש להעביר למועצת עורכי הדין סמכויות רבות הנתונות כיום ללשכת עורכי הדין, ובהן מעורבותה בהליך הבחירה של השופטים.

שר המשפטים יריב לוין השיב בשם הממשלה על ההצעה ואמר: "לצערי בתקופה האחרונה לשכת עורכי הדין הפכה לגוף פוליטי לחלוטין, כשכספי דמי החבר מנוצלים למטרות פוליטיות שבינן לבין טובת כלל עורכי הדין אין דבר וחצי דבר. החלוקה בלשכת עורכי הדין הפכה כבר מזמן לחלוקה פוליטית ולא לחלוקה על בסיס דיסציפלינות מקצועיות. הדבר הזה לא מותיר ברירה, ובוודאי שאינו מצדיק ומאפשר את המשך המצב הקיים, והמבנה החריג שאין דומה לו בשום מקצוע אחר".

חבר הכנסת גדעון סער התנגד להצעה ותהה במליאה האם "עכשיו הלשכה הפכה פוליטית?". לדברי סער, "כשאתה היית שם כמובן שהיא הייתה צריכה להתקיים, אבל כשהאינטרס הפוליטי שלך השתנה היא צריכה להתחסל. מישהו מאמין שאם התוצאות ללשכה היו אחרות אתם הייתם באים פה לפרק אותה? הפסדתם ותלמדו להפסיד בכבוד, אתם חייבים להתרגל לזה כי אתם הולכים לסדרה של הפסדים ששיאה יהיה בבחירות הכלליות הבאות. אתם עובדים כמו מאפיה, הכול אצלכם בסוף זה על כוח. עד עכשיו ראינו מכם השבוע איך אתם משנים את כללי המשחק תוך כדי המשחק, היום אתם משנים את כללי המשחק אחרי שריקת הסיום".

עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 24 ביוני 2023. ראובן קסטרו
יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית חדד/ראובן קסטרו

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית התייחסו לאישור החוק בקריאה טרומית ומסרו כי "בליץ החקיקה הדיקטטורי בעיצומו, נתניהו מנסה לעלות עם ה-D-9 על כל מוסדות שלטון החוק. מי שינסה לפרק את הלשכה רק כי הפסיד בה בבחירות דמוקרטיות - יגלה שמיליוני אזרחים יעמדו בינו לבין מוסדות שלטון החוק. מה שהיה הוא לא מה שיהיה, נורת האזהרה שהופעלה שלשום בנתב"ג תהפוך בימים הקרובים להתנגדות שטרם נראתה כמותה".

לפני כשבוע מתח ביקורת על החוק ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר. עם זאת, הוא העריך כי ההצעה לא תעבור מפני היא "לא עומדת בשום סטנדרט משפטי". בריאיון ב-103FM אמר: "יום אחרי לא התאים (לממשלה) התוצאות הבחירות, לא התאים להם ההליך הדמוקרטי, אז אמרו 'בואו נפרק את הלשכה'. הרי זה חוק בריוני, אנטי-דמוקרטי, לא מוסרי והוא גם לא חוקי. הם רוצים לפרק גוף ששומר על הדמוקרטיה, הם רוצים לפרק כל מה שהוא חלק משמירה על שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית".

כמה שעות קודם לכן הביעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התנגדות לאופן בו תקודם ההצעה, וקראה לא לקדם אותה כהצעת חוק פרטית. בחוות דעת שנכתבה מטעם מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים השרים נקראו "לא לתמוך בהצעה" בטענה כי "חקיקה ממשלתית היא דרך המלך להסדרה רחבה של עיסוק מקצועי המחייב רישיון", וכן כי "נדרש לקיים שיח עם לשכת עורכי הדין".

"החלפת המודל הקיים של תאגיד עצמאי שהוקם בחוק במנגנון פנים ממשלתי שיכלול רישוי, פיקוח, הכשרה ועוד היא מהלך גדול ומורכב שמערב מגוון רחב של שיקולים - מנהליים, תקציביים, משפטיים ואחרים", הסבירה היועמ"שית. "אלה חייבים להיבחן במסגרת עבודת מטה ממשלתית סדורה. עבודה זו תיבחן בין היתר את ההצדקות הנטענות לשינוי שיטת ההסדרה וייבחנו לעומקן משמעויותיו והשלכותיו המבניות, המהותיות והתקציביות של ההסדר המוצע. מסלול החקיקה של הצעת חוק פרטית אינו יכול להעמיד את הכלים הנדרשים ואין בו כדי להחליף את העבודה המקיפה הנדרשת לשם קידומו של שינוי כה מהותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully