וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיר מקלט למחבלים: פיגועי ירי, ייצור מטענים ורקטות | הסיבות שהובילו למבצע בג'נין

3.7.2023 / 22:28

יותר מ-50 פיגועי ירי יצאו מהעיר, במהלכם נרצחו 3 תושבי השומרון. מחבלים מבוקשים נמלטים לעיר במטרה לתפוס מחסה, בזמן שהתיאום הביטחוני עם הרשות הוקפא בתחילת השנה. המטען שהופעל לפני כשבועיים ופצע 7 חיילים, והרקטות שנורו מהעיר הביאו לאור ירוק סופי לפעולה

בווידאו: צה"ל יצא למבצע בג'נין: מטרות הותקפו מהאוויר, כוחות רבים מקיפים את העיר/רויטרס, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

צה"ל ממשיך היום (שני) במבצע הצבאי המוגבל שהחל הלילה בעיר ג'נין, כשבשבועות האחרונים גברו הקולות לצאת אליו. הסיבות העיקריות שגרמו להחלטה לצאת למבצע הן העובדה שממחנה הפליטים בעיר יצאו לאחרונה יותר מ-50 פיגועי ירי, שהובילו ל-3 אזרחים ישראלים שנרצחו. כמו כן, בצה"ל טוענים שהעיר נהפכה עם הזמן ל"עיר מקלט" למחבלים מבוקשים, ובשנה האחרונה נמלטו אליה 19 מחבלים מאזורים אחרים בגדה.

מלבד פיגועי הירי, לאחרונה אירעו כמה מקרים חריגים. לפני כשבועיים, נפגעו בג'נין שבעה לוחמי צה"ל כשנקלעו למארב בזמן חילוץ כוח מסתערבים שנחשף בזמן פעילות. תחילה, הופעל מטען נגד כלי רכב צבאי. כשהגיע רכב נוסף לחלץ אותו, הופעל מטען רב עוצמה גם כלפיו, שהונח מבעוד מועד מתחת לכביש, וכן נפתח ירי כבד לעבר הכוחות שהגיעו למקום. מיקום המארב תוכנן גם הוא ככל הנראה, שכן מדובר בצומת שהמחבלים יכלו לירות עליה מכמה מקומות בו זמנית. לקראת המבצע החליטו בצה"ל לסכל ייצור והפעלה של מטענים רבי עוצמה.

פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
פעילות כוחות צה"ל בג'נין, הבוקר/פלאש 90, נאסר אשתייה
הריסות כתוצאה פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הריסות כתוצאה מפעילות צה"ל בג'נין, היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עליית המדרגה מצד צה"ל נעשתה לאחר מכן, עם התנקשות בחוליית טרור מהאוויר, באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק. כתוצאה מהתקיפה נהרגו שלושה פעילי טרור, בצעד שצה"ל לא ביצע בשטחי יהודה ושומרון זה 17 שנה. כמה ימים לאחר מכן, שתי רקטות שוגרו מאזור ג'נין לעבר שטח ישראל. הרקטות נפלו בשטחי הרשות הפלסטינית ולא דווח על נפגעים.

במערכת הביטחון טוענים כי ההידרדרות הביטחונית בעיר נובעת גם מכך שבמהלך תקופת הקורונה צה"ל כמעט ולא פעל במחנה הפליטים. לאחר מכן הופסק בינואר התיאום הביטחוני בין צה"ל לרשות הפלסטינית, בעקבות מבצע של צה"ל בעיר במהלכו נהרגו 11 פלסטינים.

אמצעים המשמשים את פעילי הטרור שנתפסו במהלך פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. דובר צה"ל
אמצעים המשמשים לייצור מטענים שנתפסו בג'נין, הלילה/דובר צה"ל
חמושים פלסטינים במהלך פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
חמושים בג'נין, הבוקר/פלאש 90, נאסר אשתייה

דובר צה"ל דניאל הגרי הסביר כי תכלית הפעילות היא סיכול יכולות טרור ופגיעה במבוקשים, מעבדות ואמצעי לחימה, והבהיר כי מטרת הכוחות היא לא לכבוש את מחנה הפליטים. לדבריו, אחרי הפצצת החמ"ל המרכזי, המשיכו התקיפות האוויריות וכלי טיס המאוישים מרחוק תקפו מחבלים ומכולת מטענים.

המבצע בג'נין כולל פעילות משולבת של כוחות מהאוויר ומהקרקע, ומשתתפים בה יותר מאלף חיילים. בין היתר משתתפים בפעילות מסתערבים, כוחות מיוחדים מחטיבת הקומנדו, כוחות הנדסה, יחידת עוקץ, לוחמי יחידת יהל"ם, לוחמי איסוף קרבי, אנשי המנהל האזרחי ואנשי שב"כ. בנוסף פועלים במרחב אנשי חיל האוויר וחיל התותחנים, שמפעילים כלי טיס בשמי המחנה. יחידת 669, המתמחה בחילוץ ופינוי, הועמדה בכוננות גבוהה.

גם רכזי שב"כ פועלים במרחב ומלווים את סיירות צה"ל בשטח מחנה הפליטים ג'נין. רכזי שב"כ היו אחראים על הבאת המודיעין ועל היכרות השטח בשני שלבים של המבצע: הכניסה למחנה הפליטים לצד מודיעין על מיקום מטענים בצירים, על מיקום מעבדות, על מקומות מסתור של מבוקשים.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully