וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערכים לתרגיל נוסף: באופוזיציה החליטו להריץ מועמדים בבחירות החוזרות לוועדה למינוי שופטים

2.7.2023 / 20:58

ראש האופוזיציה יאיר לפיד החליט עם ראשי הסיעות להציב שוב מועמדים בבחירות לוועדה למינוי שופטים שיתקיימו בשבוע הבא, על אף שקארין אלהרר כבר נבחרה לוועדה. גורמים באופוזיציה אומרים כי מטרת המהלך היא להבטיח שהבחירות לא יידחו שוב

מעריב

באופוזיציה החליטו להעמיד מועמדים מטעמם בבחירות החוזרות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, שיתקיימו בשבוע הבא במליאת הכנסת - כך נודע לוואלה! היום (ראשון). זאת, למרות שח"כ קארין אלהרר כבר נבחרה כנציגת האופוזיציה בחודש שעבר, והבחירות החוזרות אמורות להיות רק על נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים ודיינים.

ולמרות זאת, כדי למנוע אפשרות של תרגיל נוסף של הקואליציה שיביא לדחיית נוספת של הבחירות, ראש האופוזיציה יאיר לפיד החליט עם יתר סיעות האופוזיציה שלפחות ח"כ אחד מהאופוזיציה יגיש את מועמדותו שוב בבחירות עד יום רביעי הקרוב, המועד האחרון להצגת מועמדות, שבוע לפני הבחירות שיתקיימו ב12 ביולי.

לפי גורמים באופוזיציה, מטרת ההתמודדות היא "הפקת לקחים ולהבטיח שנתניהו לא יוכל לדחות את הבחירות בעוד 30 יום, לאפשר בחירה של נציג כלשהו לוועדה לבחירה שופטים - ובעצם לוודא את הקמתה". בחודש שעבר, בסיבוב בראשון של הבחירות לוועדה, הקואליציה החליטה לנסות לדחות אותן ברגע האחרון, באמצעות תרגיל פרלמנטרי מסובך שכשל. בקואליציה מצאו סעיף בתקנון הכנסת שקובע שבמצב של מספר מועמדים שזהה למספר הנציגים שעל הכנסת לבחור - יש לעבור למתכונת של הצבעה בעד ונגד, ואם מספר הקולות בעד לא עולה על מספר הקולות נגד - יש לקיים בחירות חוזרות תוך חודש.

טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

בהמשך לכך, הורו בקואליציה לכל הנציגים שהגישו מועמדות למשוך אותה, מלבד ח"כ טלי גוטליב שסירבה להוראה, שהתמודדה לצד אלהרר שהיתה המועמדת המוסכמת של האופוזיציה. התוכנית היתה שהרוב הקואליציוני יגבר על קולות האופוזיציה ויביא לדחייה כוללת של הבחירות לוועדה, אך בבחירות החשאיות היה מי שהפר את המשמעת הקואליציונית והצביע בעד אלהרר, בעוד עבור גוטליב היו אכן יותר קולות נגד. בסופו של דבר, אלהרר אכן נבחרה, אך ללא נציג קואליציה. בהתאם לתקנון, בחירות חוזרות נקבעו כעבור חודש והן כאמור, עתידות להתקיים ביום רביעי הבא.

לקראת הבחירות החוזרות, באופוזיציה רוצים לוודא שאכן ייבחר נציג הקואליציה לוועדה - ח"כ יצחק קרויזר, ולהתגונן מפני אפשרות שהקואליציה שוב תשתמש באותו סעיף תקנוני שמאפשר הצבעה בעד ונגד כדי לדחות שוב את הבחירות. לכן, הוחלט להריץ מועמדים נוספים מטעם האופוזיציה, כך שבכל מקרה מספר המועמדים יעלה על מספר הנציגים העומדים לבחירה - ולא תתאפשר ההצבעה המיוחדת.

עוד הוסיפו הגורמים באופוזיציה שאין להם כוונה להפר את הנוהג ולהביא לבחירת נציג אופוזיציה נוסף לאלהרר במקום קרויזר, אלא רק להבטיח את קיום הבחירות כסדרן. עם זאת, מאחר ומדובר בבחירות חשאיות, הצבת מספר מועמדים בנוסף לקרויזר עשוי להביא לבקיעים במשמעת הקואליציונית. לפי הגורמים באופוזיציה, אם יבינו שנתניהו מתכוון לאפשר את בחירת מועמד הקואליציה הם גם עשויים למשוך את המועמדים לפני הבחירה אבל כהפקת לקחים מאירועי הבחירות הקודמות הם רוצים "לשמור לעצמנו את כל האופציות על השולחן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר המשפטים, יריב לוין , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שר המשפטים, יריב לוין , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

באופוזיציה מייחסים חשיבות רבה לבחירת הנציגים של הכנסת לוועדה לבחירת שופטים על אף ששר המשפטים יריב לוין לא מתכוון לכנס בכלל את הוועדה, שהחלטה שנמצאת בסמכותו הבלעדית בלבד. לוין ממשיך לפעול לקידום שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים במסגרת המהפכה המשפטית, ובקואליציה מתכננים להתחיל לקדם אותה, אחרי שתסתיים חקיקת עילת הסבירות, במושב החורף של הכנסת שיתחיל באוקטובר. עם זאת, עם בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים עשויות להיות מוגשות עתירות לבג"ץ בדרישה שלוין יכנס אותה בהרכב הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully