וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוזי ידון בעתירת אסירים על מחירי השיחות בכלא: "זו זכות יסוד שלנו"

אסירים משלמים 14 אגורות לדקת שיחה, מחירים שהיו מקובלים בישראל לפני יותר מעשור. בעוד בשירות בתי הסוהר טוענים כי העלויות תואמות להסכם שיפוג רק בעוד שנתיים, הכלואים טוענים כי ההסכם כבר פג: "יש לעדכן את המחיר כך שישקף את התמורות בשוק"

בית המשפט המחוזי מרכז ידון היום (ראשון) בעתירת הסניגוריה הציבורית נגד שב"ס נגד העלויות הגבוהות של שיחות הטלפון של אסירים במתקני כליאה ביחס לעלויות המקובלות. על פי תגובת שב"ס לעתירה, בשל הסכם שנחתם בשנת 2011, המשא ומתן בעניין עלות השיחות יתחדש רק בשנת 2025 - אז יפוג ההסכם הישן. אולם, העותרים טוענים כי לפי הכתוב בהסכם, הוא היה אמור לפוג כבר לפני שנתיים.

נכון להיום, עלות שיחת טלפון לאסיר עומדת על 14 אגורות לדקה, מה שמעמיד אסיר שמשוחח בממוצע שעה ביום בטלפון עם משפחתו, מכריו או עורך דינו - מחויב בתשלום של 250 שקלים לחודש. זאת, בעוד הוצאות מרבית אזרחי ישראל על תקשורת טלפונית עומדות בין 30 ל-40 שקלים בממוצע לחודש בלבד.

לפי החוק, אסירים פליליים מורשים להתקשר מטלפונים ציבוריים הפרוסים באגפי בתי הכלא, אולם עלות השיחה איננה חינמית וכל אסיר נדרש לשלם עבור השימוש לפי כמות הדקות החודשיות אותה צבר. עם זאת, עלות שיחות הטלפון של אסירים עודה מצויה בהתאם להסכם שנחתם בשנת 2011 בין שב"ס לבין חברת בינת בעקבות מכרז להקמה והפעלה של מערכת טלפונים במתקני כליאה. לפי תנאי המכרז, אחרי עשר שנים אמורה המערכת לעבור לבעלות שב"ס, שיהיה חופשי לשנות את עלויות השיחות באמצעות משא ומתן חדש שיקיים עם החברה (עבור חמש שנים נוספות) או עם חברות אחרות בכפוף למכרז חדש.

המשטרה עצרה 4 חשודים במעורבות ברצח המנוחה ביאן עבאס בכפר כנ,א, 22 במאי 2023. דוברות משטרת ישראל
עבור אסירים - השנה היא עדיין 2011/דוברות משטרת ישראל

עקב הירידות הדרמטיות בעלויות התקשורת בשנים האחרונות, הוגשו כבר כמה עתירות בנושא. תגובת שב"ס לאלו הייתה שבקרוב ההסכם יסתיים ויצאו במכרז חדש, מה שיוביל להערכה מחודשת של המחיר בהתאם לתנאי השוק. לאחרונה, עדכן שב"ס כי בשל אי הבנות מול חברת בינת בנוגע לתום תקופת ההסכם, מבוצעות בינתיים הארכות קצרות שלו.

לקראת הדיון בעתירה שיתקיים היום, אותה הגישו עורכות הדין קרין תורן היבלר ואן סוצ'יו שמייצגות אסיר מטעם הסניגוריה הציבורית, התקבלה תשובה של שב"ס לפיה ההסכם יפוג רק ב-2025. זאת, היות ומניין 10 השנים עליו נחתם ההסכם מלכתחילה החל רק בשנת 2015, כשהמערכת נפרסה באופן מלא בכלל בתי הכלא. אולם, לפי התביעה התגובה מנוגדת בבירור למה שכתוב בהסכם מול חברת בינת, לפיו היה אמור לפוג כבר בחודש ספטמבר 2021.

"בית המשפט הנכבד יתבקש להורות למשיב לעדכן את מחירי שיחות הטלפון שמקיימים אסירים בכלא כך שישקפו את התמורות שחלו בשוק התקשורת בשנים האחרונות", נכתב בעתירה. "יצירת קשר טלפוני הינה הדרך העיקרית, ועבור אסירים רבים היא הדרך היחידה, לשמור על קשר עם משפחותיהם, חבריהם ועורכי דינם. יכולתם של הכלואים לתקשר עם עורכי דינם היא זכות יסוד במסגרת זכותם להליך הוגן."

משב"ס נמסר: "העתירה נקבעה לדיון בבית המשפט. שב"ס יענה לעתירה כמקובל בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully