וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב התלוננה בפני ישראל כי היא מדליפה פרטים על השיחות עם איראן

28.6.2023 / 15:42

בכיר אמריקני אמר כי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ניהל "שיחה קשה" עם מקבילו הישראלי הנגבי שעסקה בתסכול האמריקני מכך שמידע שהועבר לישראל מצא את דרכו לתקשורת. התחושה בבית הלבן היא שישראל גם מעבירה מידע לחברי קונגרס שמחזיקים בקו ניצי בנושא האיראני

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן התלונן במהלך שיחת טלפון שערך עם מקבילו הישראלי צחי הנגבי ביום שישי האחרון, על מה שהבית הלבן רואה כהדלפות ישראליות לתקשורת של פרטים לגבי המגעים בין ארצות הברית לאיראן. כך אמרו לוואלה! שלושה בכירים אמריקנים וישראלים.

למה זה חשוב:

  • השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן לגבי "הבנות" בעניין תכנית הגרעין האיראנית ומניעת הסלמה אזורית נשמרו בסוד במשך כמה חודשים, וממשל ביידן לא אישר באופן רשמי את דבר קיומן עד היום.
  • שורה של פרסומים בוואלה! ובכלי תקשורת נוספים לגבי השיחות העקיפות עוררו ביקורת נגד הממשל במיוחד מצד חברי קונגרס רפובליקנים, ודרישה להציג כל הסכם עם איראן לעיונו של הקונגרס.
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה. נובמבר 2021/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • בכיר אמריקני אמר כי השיחה בין סאליבן לבין הנגבי היתה "קשה מאוד", והתלונה לגבי ההדלפות הישראליות בנושא האיראני היתה רק אחת מנקודות המחלוקת שהעלה היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן בפני מקבילו הישראלי.
  • בכיר אמריקני אמר כי התחושה בבית הלבן היא שישראל עמדה מאחורי ההדלפות לתקשורת בשבועות האחרונים בנושא המגעים עם איראן, וכי היא גם מעבירה מידע במישרין ובעקיפין לחברי קונגרס שמחזיקים בקו ניצי בנושא האיראני.
  • סאליבן לא רק התלונן על הדלפות מצידה של ישראל, אלא גם על כך שחלק גדול מהמידע שמתפרסם בתקשורת אינו מדויק ולא משקף את התכנים האמיתיים של המגעים בין ארה"ב לבין איראן, כך לפי הבכיר האמריקני.
  • בכיר ישראלי אמר כי השיחה בין הנגבי לבין סאליבן היתה ידידותית אבל הודה כי סאליבן הביע דאגה עמוקה לגבי הדיווחים בתקשורת בעניין המגעים בין ארה"ב לבין איראן. סאליבן גם הביע דאגה עמוקה מהחלטת הממשלה להרחיב את הבניה בהתנחלויות ומההתקפות מצד מתנחלים נגד תושבים פלסטינים.
  • בעוד שהדאגה של סאליבן לגבי המצב בגדה המערבית הופיעה בהודעה לעיתונות שפרסם הבית הלבן, טענותיו בעניין ההדלפות הישראליות לכאורה בסוגיה האיראנית לא הוזכרו כלל בהודעה.
  • אחד הפרסומים שהרגיזו את הבית הלבן היו דבריו של נתניהו בפני ועדת החוץ וביטחון בהם הוא אישר כי ארה"ב מנהלת משא ומתן עקיף עם איראן כדי להשיג "הסכמון" או "הבנות" בנושא תכנית הגרעין.
  • הנגבי אמר לסאליבן שנתניהו עמד מול ביקורת מצד האופוזיציה לגבי המגעים בין ארה"ב לבין איראן והיה חייב להתבטא בנושא. בכיר ישראלי ציין כי הנגבי הדגיש בפני סאליבן שנתניהו הגביל את התבטאויותיו הפומביות בנושא למינימום האפשרי.
  • היועץ לביטחון לאומי הישראלי אמר לסאליבן כי בהנחיית נתניהו, הוא נתן כמה ראיונות לתקשורת הישראלית בשבועות האחרונים בהם הדגיש כי התיאום הביטחוני והמודיעיני עם ארה"ב בנושא האיראני טוב יותר מאי פעם.
היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן 7 בדצמבר 2021. רויטרס
היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן/רויטרס
רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
רון דרמר/ראובן קסטרו
צחי הנגבי בעת הגשת ההמלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
צחי הנגבי/ראובן קסטרו

במוקד החדשות:

  • היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר פגשו את סאליבן בבית הלבן בתחילת חודש יוני, וקיבלו ממנו תדרוך מפורט לגבי המגעים העקיפים בין ארה"ב לבין איראן.
  • דרמר אמר בכנס של הוועד היהודי-אמריקני כמה ימים לאחר שובו מארה"ב, כי הוא והנגבי קיימו שיחות "פתוחות וכנות" עם סאליבן, ולכן ישראל לא הופתעה לגבי המגעים בין ארה"ב לבין איראן.
  • "אנחנו מנסים לעשות מה שאנחנו יכולים כדי להגיע להסכמות עם ארה"ב בנושא איראן ונמשיך לנסות", אמר דרמר.
  • בכירים ישראלים אמרו שדרמר והנגבי הציגו לסאליבן כמה נקודות שמדאיגות את ישראל בכל הנוגע למגעים עם ארה"ב לבין איראן, אבל עזבו את הבית הלבן עם הבנה טובה יותר לגבי מה ממשל ביידן מנסה להשיג מול האיראנים.
  • חרף העובדה שהעמדה הרשמית של ישראל היא התנגדות להסכם אפשרי עם איראן, ראש הממשלה נתניהו אינו מביע התנגדות חריפה למגעים הנוכחיים ולא מנהל קמפיין ציבורי כדי לנסות ולסכלם כפי שעשה לפני הסכם הגרעין ב-2015.

תמונת המצב:

  • עדיין לא ברור האם ארה"ב ואיראן הצליחו להגיע להבנות בנוגע למניעת הסלמה באזור ובנוגע ל"פסק זמן" בהתקדמות האיראנית בתכנית הגרעין.
  • הצדדים גם דנים בנפרד בעסקת חילופי אסירים שתצא לפועל במסגרת אותן הבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully