וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית דלפה - והמרד הואץ: "פריגוז'ין תכנן לעצור את ראשי הצבא"

28.6.2023 / 15:10

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי שר ההגנה והרמטכ"ל ביטלו ביקור מתוכנן במחוז הגובל באוקראינה אחרי ששירותי הביטחון למדו על התכנית של ואגנר. הוא נאלץ לאלתר, והמרד נעצר בתיווך בלארוס בתוך יממה. עוד דווח כי ייתכן שמפקד קודם של הכוחות באוקראינה היה בסוד העניינים

בווידאו: סופר: לוקשנקו על מרד ואגנר: "הצעתי לפוטין לא למהר"/רויטרס

מפקד קבוצת ואגנר, יבגני פריגוז'ין, תכנן בעצור את ההנהגה הצבאית של רוסיה במהלך המרד שהוביל בסוף השבוע האחרון, שאותו הוציא לדרך בחופזה אחרי ששירותי הביטחון הרוסיים גילו את המזימה - כך דווח היום (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל, שציטט גורמים מערביים שסיפקו פרטים נוספים על ההתקוממות הדרמטית שערעה את שלטונו של ולדימיר פוטין.

הגורמים העריכו כי האצת המרד הייתה ככל הנראה בין הגורמים שהובילו לכישלונו בתוך יממה וחצי, כשלוחמיו של פריגוז'ין היו במרחק של כ-200 ק"מ בלבד ממוסקבה אחרי שעברו מאות קילומטרים כמעט ללא התנגדות.

על פי הדיווח, פריגוז'ין, שסיים את המרד בתיווכה של בלארוס שאליה יצא לגלות, התכוון לפי התכנון המקורי לשבות את שר ההגנה סרגיי שויגו ואת הרמטכ"ל ולרי גראסימוב, שאותם האשמים במשך חודשים ארוכים בכישלונות במלחמה באוקראינה.

מפקד ארגון שכירי החרב, שהיה בעבר מקורב לפוטין, תכנן לשבות את השניים במהלך ביקור באחד המחוזות הדרומיים הגובלים באוקראינה, אך שירות הביטחון הפדרלי FSB גילה על המזימה יומיים קודם לכן.

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
פיקד על המרד מבונקר. פריגוז'ין מבסיס הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה, שבת/רויטרס

גנרל ויקטור זולוטוב, מפקד המשמר הלאומי של רוסיה הכפוף ישירות לפוטין, אמר אף הוא שהרשויות ידעו על כוונותיו של פריגוז'ין לפני שהחל במרד שלו. "הדלפות ספציפיות לגבי הכנות למרד שיתחיל בין 22-25 ביוני הודלפו מהמחנה של פריגוז'ין", אמר אתמול זולוטוב לתקשורת הממלכתית.

כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו בימים האחרונים כי גם סוכנויות הביון המערביות גילו על התוכניות של פריגוז'ין, באמצעות ניתוח יירוטי תקשורת אלקטרונית ותמונות לוויין. גורמים מערביים אמרו שהם האמינו שלתכנית המקורית היו סיכויים טובים להצליח, אך היא נכשלה לאחר שפרטיה הודלפו ובעקבות זאת נאלץ פריגוז'ין לאלתר תוכנית חלופית.

עם זאת, גורמים המעורים בנושא אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי העובדה שמוסקבה לא הצליחה למנוע מכוחות ואגנר להתקדם אל שעריה אף שהקרמלין חשף את המזימה מראש, העלתה שאלות לגבי מידת סמכותו של פוטין וההשלכות על המשך המלחמה באוקראינה הנמצאת בעיצומה של מתקפת נגד נרחבת בדרום ובמזרח.

לפי המידע המודיעיני, התכנית של פריגוז'ין נשענה על הערכה שחלק מהצבא יצטרף למרד ויפנה נגד מפקדיו שלו. במהלך ההכנות, הקבוצה אספה כמות גדולה של תחמושת, דלק וציוד צבאי שכלל טנקים, כלי רכב משוריינים ומערכות הגנה אווירית ניידות מתוחכמות.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני אנשי צבר במוסקבה, 27 ביוני 2023. רויטרס
שאלות רבות סביב מידת סמכותו. פוטין/רויטרס

אחרי שגילה על ההדלפה, פריגוז'ין נאלץ לפתוח במרידה מוקדם מהמתוכנן והצליח להשתלט על העיר הדרומית רוסטוב, המשמשת בסיס לכוחות הפלישה לאוקראינה. על פי המידע המודיעיני המערבי, הקלות שבה כוחות ואגנר תפסו את העיר שבה חיים כמיליון איש, שבה שוכן בסיס אווירי גדול, מעידה שייתכן שחלק ממפקדי הכוחות הסדירים היו שותפים להתקוממות.

גורמים מערביים אמרו לעיתון שהם מאמינים שפריגוז'ין הביע את כוונותיו בפני בכירים בצבא רוסיה, ייתכן שאף בפני הגנרל סרגיי סורוביקין, מפקד זרוע האוויר. לא ברור אם הוא זה שחשף את התכנית בפני שירותי הביטחון או כיצד נודע להם עליה.

סורוביקין היה הגנרל הבכיר הראשון שגינה את המרד והוא הפציר בפריגוז'ין לעצור את אנשיו. כוחות בפיקודו של תקפו מהאוויר שיירה של ואגנר, שהייתה המתקפה היחידה של חיילים סדירים נגד המורדים במהלך ההתקוממות הקצרה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דחה את הדיווחים על סורוביקין, שפורסמו קודם לכן בניו יורק טיימס, כ"ספקולציות ורכילות". במהלך היום דווח כי הגנרל הבכיר, שפיקד בשלב מסוים על המלחמה באוקראינה, נעצר, אך אין לכך אימות רשמי.סורוביקין לא נראה מאז שבת.

מפקד כוחות התעופה והחלל של רוסיה, סרגיי סורוביקין, משתתף בפגישה בסוצ'י.

19 באוקטובר 2022. רויטרס
לא נראה מאז המרד. מפקד זרוע האוויר סורוביקין/רויטרס

סרטונים שפורסמו באינטרנט על ידי כתבים מקומיים ועוברי אורח הראו כלי רכב של ואגנר עוקפים מחסומי אוטובוסים וזורמים לרוסטוב לפנות בוקר בשבת. פריגוז'ין תועד נכנס למטה הפיקוד הדרומי בצבא, כשהוא נוזף בסגן שר ההגנה, יונוס-בק יבקורוב, ובסגן ראש המודיעין הצבאי, ליוטנט-גנרל ולדימיר אלכסייב.

אחרי שאנשיו השתלטו על הבסיס המרכזי ללא התנגדות, פריגוז'ין פיצל את כוחותיו והורה לכמה אלפי לוחמים לצאת למוסקבה בזמן שהוא פיקד על המרד מבונקר ברוסטוב. הוא קיווה שכוחות סדירים יחברו אליהם בדרכם להפיל את ההנהגה של הצבא, אף שאין ראיות לכך שהיו חיילים שהחליפו צדדים.

במערב מעריכים כי המרד היה מגיע לכדי לחימה במוסקבה לולא התערב שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לפי המודיעין המערבי, לוקשנקו הציע לקלוט את לוחמי ואגנר בשטחו בין השאר כדי לחזק את משטרו מפני ניסיון אפשרי של רוסיה להשתלט על בלארוס, שאותה שואף פוטין לצרף לרוסיה. פריסתם של שכירי החרב בבלארוס נועדה לשמש ערובה לביטחוני האישי של לוקשנקו.

מיכאיל זבינצ'וק, עובד לשעבר במשרד ההגנה שמנהל כעת בלוג על הצבא הרוסי והפלישה שלו לאוקראינה, כתב כי המרד הוביל טיהורים רחבי היקף בשורות הכוחות המזוינים. לדבריו, חוסר ההחלטיות בדיכוי המרד היה הצידוק לטיהורהם של מפקדים וגורמים רשמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully