וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין על מרד ואגנר: הלוחמים יכולים להצטרף לצבא - או לעבור לבלארוס

נשיא רוסיה אמר בנאום ראשון לאומה מאז סיום ההתקוממות כי האחראים לה ייענשו. "רובם פטריוטים", אמר על לוחמי ארגון שכירי החרב, שלדבריו הרגו טייסים. הוא טען כי המרד היה "מדוכא בכל מקרה", ולא הזכיר את מנהיגו ומקורבו לשעבר פריגוז'ין, שאמור לצאת לגלות בבלארוס

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיבח הערב (שני) את "אחדות החברה" בנאום ראשון לאומה מאז תום המרד של קבוצת ואגנר. "כל ניסיונות הסחיטה סופם להיכשל", אמר פוטין בנאום מוקלט, שבו הודה גם למאמציו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לתווך בינו לבין מפקד הארגון, יבגני פריגוז'ין, שאותו לא הזכיר בדבריו.

פוטין אמר כי המרד, שהיווה את האיום הגדול ביותר על שלטונו בן 23 השנים, היה "מדוכא בכל מקרה", וכי מארגניו הבינו כי "מעשיהם היו פליליים". לדבריו, לוחמי ואגנר שלא "שפכו דם" יוכלו להצטרף לצבא רוסיה, לעבור לבלארוס או לשוב למשפחותיהם.

חרף דבריו של פוטין, כוחותיו של פריגוז'ין התקדמו מהירות וכמעט ללא מפריע אל הבירה מוסקבה וגמאו מאות קילומטרים בתוך יממה בלבד. הם נעצרו כ-200 ק"מ משערי העיר, שהחלה לנקוט אמצעי חירום מחשש למתקפה עליה. נשיא רוסיה אמר כי "אויביה" של המדינה במערב והממשל בקייב "רצו שהחיילים שלנו יהרגו אחד את השני".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום לאומה, 26 ביוני 2023. רויטרס
הקרמלין מנסה לצופף שורות. פוטין בנאומו לאומה, הערב/רויטרס

לדברי פוטין, "האומץ וההקרבה העצמית של הטייסים הגיבורים שנפלו הצילו את רוסיה מהשלכות הרסניות טראגיות". פוטין הוסיף כי המרד איים על עצם קיומה של רוסיה והבטיח כי האחראים לו ייענשו. הרשויות לא פירטו כמה טייסים נהרגו או כמה כלי טיס הופלו.

לפי ערוצי טלגרם רוסיים העוקבים אחרי פעילותה הצבאית של רוסיה, 13 טייסים נהרגו במהלך יום המרד. לפי הערוץ "ריבאר", שלו יותר ממיליון עוקבים, הופלו שלושה מסוקי לוחמה אלקטרונית ומטוס תובלה. לא ברור כיצד הופלו כלי הטיס וכיצד הטייסים שלהם נהרגו.

פריגוז'ין, מקורבו לשעבר, אמור בעצמו להתמקם בבלארוס כחלק מההסכם עם הקרמלין. עם זאת, כלי תקשורת ברוסיה דיווחו היום כי החקירה נגדו לא נסגרה, בניגוד להצהרות שהושמעו עם ההודעה על סיום המרד. לא ברור מדבריו של פוטין אם קבוצת ואגנר, שחלק מלוחמיה כבר שבו לבסיסיהם באוקראינה, תפורק או תמשיך לפעול במתכונת שונה.

בינתיים, הקרמלין פרסם בימים האחרונים שורת הודעות על שיחות שקיים פוטין עם מנהיגים ידידותיים באזור, בהם נשיאי איראן וטורקיה ואמיר קטאר. סין, בעלת ברית חשובה של רוסיה, הביעה תמיכה ביציבותה ואירחה אתמול בבייג'ינג דיפלומט רוסי בכיר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
התקדמו במהירות עד לפאתי מוסקבה. לוחמי ואגנר ברוסטוב, שבת/רויטרס

מפקד קבוצת ואגנר שבר בעצמו שתיקה היום, ומוקדם יותר טען כי לא ניסה להפיל את שלטונו של פוטין אלא לגרום לאלו שאחראים לטעויות באוקראינה לשלם על מעשיהם. הוא הביע חרטה על כך שלוחמיו הרגו טייסים רוסים, אך הוסיף כי ההחלטה על הנסיגה התקבלה כדי למנוע שפיכות דמים גדולה יותר. לדבריו, "החברה רצתה" במרד שהוביל. הוא אף טען כי אילו היו נותנים לו להוביל את הפלישה בתחילתה, כוחותיו היו מגיעים לקייב.

פריגוז'ין לא ציין היכן הוא נמצא או אם הוא אכן בדרכו לבלארוס. ארצות הברית, שהתנערה מכל מעורבות בהתקוממות של ואגנר, אמרה כי היא לא יודעת היכן הוא נמצא.

שורת מנהיגים מערביים הביעו בימים האחרונים הערכה כי ההתקוממות חשפה את חולשתו של פוטין הנובעת מהחלטתו לפלוש לאוקראינה לפני 16 חודשים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הערב לראשונה למרד, והדגיש כי לוושינגטון לא היה יד בדבר וכי קשה להעריך כיצד האירועים יתפתחו. הוא הוסיף כי הוא שוחח על השלכות המרד בשיחת ועידה עם מנהיגי נאט"ו.

באוקראינה, הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר כי הצבא התקדם בכל הגזרות, וכינה זאת "יום שמח" בנאומו הלילי הקבוע שאותו הקליט בנסיעה מרכבת לאחר ביקור בחזית.

קייב מקווה שהכאוס שנגרם על ידי ניסיון המרד ברוסיה יערער את קווי ההגנה שלה בזמן מתקפת הנגד שלה בשטחים שנמצאים תחת שליטתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully