וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוסיה מנסים להתאושש מהמרד של ואגנר: "יש בעיות חמורות במדינה"

25.6.2023 / 21:43

ביום שאחרי ההתקוממות הקצרה של שכירי החרב נגד משטר פוטין, האזרחים שחררו אנחת רווחה אך חלקם הזדהו עם פריגוז'ין שטרם נשמע קולו מאז שהסכים לצאת לגלות בבלארוס. "צריך להקשיב לדעות שלו", אמר תושב מוסקבה. ארה"ב: המשבר עשוי להימשך חודשים, נמשיך לתמוך באוקראינה

בוידאו: מפקד קבוצת ואנגר: מחזירים את הכוחות לבסיסים כדי להימנע משפיכות דמים/רויטרס

רוסיה חזרה היום (ראשון) בהדרגה לשגרה אחרי יממה כאוטית שבמהלכה איים ארגון שכירי החרב ואגנר לצעוד על מוסקבה, אך המרד הקצר וחסר התקדים בשלטונו של ולדימיר פוטין סדק את תדמיתו מבית ומחוץ. חלק מהתושבים אף הזדהו עם מנהיג הכוח יבגני פריגוז'ין, ששומר על שתיקה מאז שהורה אתמול בערב ללוחמיו לסגת מהבסיסים שעליהם השתלטו בעקבות הסכם תיווך עם בלארוס שהוציא אותו לגלות במדינה תמורת חנינה.

פוטין טרם הגיב על ההסכם עם פריגוז'ין, מקורבו לשעבר שצבר בידיו כוח גדול ככל שהמלחמה באוקראינה הסתבכה וההסתמכות על שכירי החרב שלו גדלה. הטלוויזיה הרשמית ברוסיה פרסמה היום קטעים מריאיון שנערך עמו, אך הוא ככל הנראה הוקלט לפני המרד שלא הוזכר בדבריו של נשיא רוסיה.

בריאיון הוא אמר כי משוכנע שמוסקבה תעמוד ביעדי המלחמה שהיא מנהלת באוקראינה והוסיף שהוא נמצא בקשר רציף עם משרד ההגנה. לדבריו, הלחימה באוקראינה, שאותה מגדיר הקרמלין "מבצע צבאי מיוחד", נמצאת בראש מעיניו. הוא אמור לנהל בהמשך השבוע ישיבה של המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, אך הקרמלין לא סיפק פרטים נוספים ולא ידוע אם הוא שוהה במוסקבה.

פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023. רויטרס
פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023/רויטרס

אוקראינה ומדינות המערב פוקחות עין מקרוב אחר האירועים ברוסיה, כשלפי ההערכות הם עשויים להחליש את כוחותיה בשדה הקרב בעודם מתמודדים מול מתקפת נגד נרחבת של קייב שהחלה החודש. עם זאת, אנרכיה שלטונית ברוסיה היא גם מקור קבוע לדאגה מאחר שהיא מחזיקה בארסנל הגרעיני הגדול ביותר בעולם.

שר החוץ של ארצות הברית אנתנוני בלינקן העריך כי המשבר טרם הסתיים ועשוי להימשך עוד חודשים. "אנחנו רואים עוד סדקים בחזית הרוסית", אמר בלינקן בריאיון לרשת NBC. "עוד מוקדם לומר לאן בדיוק הם הולכים, ומתי. אבל ללא ספק, יש שאלות חדשות רבות שעמן פוטין יצטרך להתמודד בשבועות ובחודשים הקרובים".

בלינקן הוסיף כי ארצות הברית מתמקדת בלסייע לאוקראינה להגן על עצמה ולשחרר את השטחים שכבשה רוסיה ב-16 החודשים האחרונים.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
חלק מהתושבים הריעו לכוחות ואגנר. שכירי החרב ברוסטוב, שבת/רויטרס

מאז שעות הערב אתמול, יצאו לוחמי ואגנר מהבסיסים שכבשו בעיר רוסטוב ובוורונז' במסגרת ההסכם לשילוב הארגון במשרד ההגנה. חלק מהתושבים הריעו לכוחות, שלטענת פריגו'זין נהנים מתמיכת "העם". בסרטונים מרוסטוב תועדה שיירה משוריינת של שכירי החרב, שכללה טנקים ומשאיות, עוזבת את העיר לקול תשואות תושבים שצעקו "ואגנר" וירו באוויר לאות שמחה. "שמרו על עצמכם", צעקה להם אישה אחת.

ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
סדק את מעמדו של פוטין. פריגוז'ין יוצא מרוסטוב, אתמול/רויטרס

הבעת התמיכה הפומבית בהתקוממות של שכירי החרב הייתה מהדהדת לנוכח הדיכוי הנרחב שמפעיל הקרמלין נגד מתנגדיו, במיוחד מאז תחילת המלחמה באוקראינה. במהלך היום, התחושה ברוסטוב הייתה בעיקר של הקלה לאור החשש מעימותים בין לוחמי ואגנר לבין כוחות התומכים בפוטין, שכללו יחידות צ'צ'ניות שעשו את דרכן לעיר.

"זה היה מפחיד מאוד. כולם שמחים ששום דבר רע לא קרה, ושזה לא הגיע לעימות מזוין", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס תושב העיר שהזדהה רק בשם דימיטרי. "יש בעיות חמורות במדינה, וצריך לפתור אותן".

בבירה מוסקבה, שנכנסה בשבת לכוננות גבוהה אך היום כבר כמעט שלא הורגשה, חלק מהתושבים הביעו סוג של הבנה לעמדות שהשמיע פריגוז'ין, שטען כי הוא יוצא למאבק בגנרלים המושחתים והכושלים למען המולדת.

"הרשויות צריכות להקשיב לדעות של אדם שיש לו משקל מסוים בחברה", אמר אולג, תושב העיר. סוף השבוע במוסקבה התארך עד מחר כדי לאפשר חזרה הדרגתית לשגרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully