וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד כוח ואגנר: לא תכננו להפיל את השלטון, רצינו למנוע את הפירוק שלנו

פריגוז'ין שבר את שתיקתו מאז תום המרד, שלדבריו נועד לגבות מחיר מהאחראים לטעויות שנעשו במלחמה באוקראינה. הוא הביע חרטה על הרג חיילים רוסים במהלך ההתקוממות, והסביר כי הוא כדי למנוע "שפיכות דמים". לא ברור אם הוא אכן הגיע לבלארוס. ביידן: אין לנו שום קשר לאירוע

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023/רויטרס

מפקד קבוצת ואגנר, יבגני פריגוז'ין, אמר היום (שני) כי שכירי החרב שלא לא תכננו להפיל את השלטון ברוסיה, אלא לדרוש מאלו שאחראים לטעויות במלחמה באוקראינה לשלם את המחיר. המרד בן היום של ארגונו, שהתקרב עד כ-200 ק"מ ממוסקבה, זעזע את יציבות משטרו של ולדימיר פוטין וסדק את תדמיתו בעיצומה של מתקפת נגד אוקראינית נרחבת נגד כוחותיו.

פריגוז'ין, שהסכים לצאת לגלות בבלארוס בתמורה לחנינה והפסקת המרד, אמר כי ארגונו היה אמור להיות מפורק ב-1 ביולי, כחלק מהדרישות של משרד ההגנה של רוסיה שלפיהן כל יחידות "המתנדבים" יחתמו על חוזים ישירות מולו. לדברי פריגוז'ין, שלא ידוע היכן הקליט את ההודעה שפורסמה בחשבון הטלגרם שלו, אף אחד מלוחמיו לא הסכים לכך.

לדבריו, "מטרת הצעדה הייתה למנוע את הרס ואגנר". הוא אמר כי הארגון מתחרט על כך שהוא פגע בכלי טיס רוסיים שניסו לבלום את השיירה שלו, ולכן הם נסוגו "כדי למנוע משפיכת דמם של חיילים רוסים". עם זאת, לטענתו, לוחמיו היו נתונים להפגזות אוויריות וארטילריות.

הוא שב על טענותיו על כך שצבא רוסיה הפגיז את לוחמיו באוקראינה - טענות שהשמיע ביום שישי בערב והיוו את הבסיס למרד - אף שבמוסקבה הכחישו זאת. היום דווח ברוסיה כי החקירה נגד פריגוז'ין בעוון מרד מזוין, שהייתה אמורה להיסגר כחלק מההבנות עם הקרמלין, נמשכת.

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
שאלות רבות עדיין לא נפתרו. פריגוז'ין ברוסטוב, שבת/רויטרס

פריגוז'ין, מקורבו של פוטין לשעבר, התכתש במשך חודשים ארוכים עם שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ואלרי גרסימוב והאשים אותם במניעה מכוונת של נשק ותחמושת מלוחמיו. עם זאת, גורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי וושינגטון מעריכה כי הייתה זה תרגיל הונאה שנועד להכשיר את השטח למרד. הם אמרו כי המודיעין האמריקני גילה על כוונותיו של פריגוז'ין, אך לא ידע מהי מטרתו הסופית והופתעה מהקצב המהיר של האירועים.

פוטין, שתיאר את פריגוז'ין כבוגד והבטיח להענישו לפני תום המרד, לא הגיב מאז סיומו ביום שבת בערב. מלבד הופעות בסרטונים מוקלטים שפרסם הקרמלין, הוא לא התבטא או נראה בציבור אף שבמוסקבה מנסים לשדר עסקים כרגיל. לפי הקרמלין, פוטין שוחח היום עם מנהיגים נוספים באזור שהביעו את תמיכתם ביציבות שלטונו, בהם נשיא איראן ואמיר קטאר.

במקביל, שויגו תועד לראשונה מאז רצף האירועים הדרמטיים, כשהוא נפגש עם כוחות הלוחמים באוקראינה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023. רויטרס
במערב סבורים כי שלטונו נסדק ונחלש. פוטין בנאומו לאומה, שבת/רויטרס

לדברי פריגוז'ין, ההתקוממות חשפה כי "יש בעיות ביטחוניות חמורות בכל שטחה של ארצנו". כוחות ואגנר הצליחו להשתלט ללא קרב על מטה הפיקוד הדרומי בצבא ברוסטוב ולהתקדם במהירות מאות קילומטרים בעומק רוסיה, כשהם נתקלים במעט מאוד התנגדות.

הוא אמר כי ביצועיהם של אנשיו היו "כיתת אמן" לדרך שבה הייתה צריכה להתנהל הפלישה לאוקראינה עם תחילתה ב-24 בפברואר אשתקד, כשהיא כשלה במטרתה הראשית - כיבוש מהיר של קייב. לטענתו של מפקד ואגנר, "החברה דרשה" את המחאה של ארגונו. שכירי החרב אכן התקבלו על ידי חלק מתושבי רוסטוב בתשואות, ותושבים הביעו הזדהות עם הביקורת שהשמיע פריגוז'ין.

אישה עומדת בסמך לתותח ישן בכניסה למוזיאון מלחמת העולם השנייה במוסקבה, רוסיה, 26 ביוני 2023. רויטרס
כל ההגבלות בוטלו. אישה עומדת לצד תותח בכניסה למוזיאון ממלחמת העולם השנייה במוסקבה, היום/רויטרס

ביומיים שחלפו מאז ההתקוממות של ואגנר, השלטונות ברוסיה בעיקר מתמקדים בהשבת הסדר ומתאמצים להציג חזרה לשגרה. הוועדה הלאומית למאבק בטרור אמרה כי המצב במדינה יציב, וראש עיריית מוסקבה סרגיי סוביאנין ביטל את כל צעדי החירום שננקטו בשבת כהכנה לקראת מתקפה של שכירי החרב של פריגוז'ין.

עם זאת, ראש ממשלת רוסיה, סרגיי מישוסטין, הודה בישיבת ממשלה כי המדינה עומדת בפני "אתגר ליציבותה". הוא קרא לכל האזרחים להתאחד סביב פוטין. סין, בעלת בריתה הקרובה של רוסיה, אמרה כי היא תומכת במאמציה של מוסקבה לשמור על יציבותה הלאומית ואתמול ביקר בבייג'ינג דיפלומט רוסי בכיר.

מדינות נאט"ו מדגישות כי לא היה להן יד בדבר, אך הן רואות את המשבר ברוסיה כאיום ממשי על שלטונו של פוטין. הן אף חוששים מהאפשרות לנפילת הארסנל הגרעיני שלה - הגדול ביותר בעולם - בידיים לא יציבות. בתגובה ראשונה לאירועים, אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי לוושינגטון לא היה שום קשר למרד ברוסיה ועוד מוקדם לדעת לאן הוא יתפתח. הוא הדגיש כי ממשלו ימשיך לתמוך באוקראינה, שעם נשיאה וולודימיר זלנסקי הוא שוחח בעקבות ההתפתחויות ברוסיה.

שרת החוץ של גרמניה, אנלנה ברבוק, אמרה כי הפלישה לאוקראינה, שלטענת פוטין נועדה להסיר איום של המערב על רוסיה, הורסת את ארצו. היא הדגישה כי המערב ימשיך לתמוך בקייב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully