וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור של 1,300 מורים בחינוך המיוחד; המשרד מתריע: "אנחנו בדרך לקריסת התחום"

26.6.2023 / 17:03

בדיון בכנסת על קיצור יום הלימודים לילדים על הרצף, משרד החינוך חשף את עומק המשבר. "הפתרון לא יעצור את הקריסה אך יאט אותה", הסביר המנכ"ל. ההורים לא התרצו - ומתחו ביקורת על ההחלטה: "אין לכם כוח אדם? תייצרו"

שר החינוך הנכנס קיש: "משרד החינוך ישנה כיוון"/צילום: ערוץ הכנסת

יותר מ-1,300 עובדי הוראה חסרים בחינוך המיוחד - כך עלה היום (ראשון) בוועדת החינוך של הכנסת. בדיון שכינסה הוועדה על קיצור יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי בשנה הקרובה, כך שיסתיים ב-16:00 במקום ב-16:45, הציג משרד החינוך את עומק המשבר. "אנחנו בדרך לקריסת כללית של התחום", התריע מנכ"ל המשרד אסף צלאל.

"אנחנו בדרך לקריסת כללית של התחום", התריע במהלך הדיון מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל. "קיים משבר וכשל תפקודי במה שקשור לחינוך המיוחד. מדובר במצב מתמשך ולא מהתקופה האחרונה. אם היינו עוצמים עיניים ומדחיקים היינו מגיעים לקריסת המערכת, כך שגם קיצור יום הלימודים כבר לא היה עוזר. זהו תהליך ארוך שנעשה יחד עם הנהגת ההורים. הקמנו את ועדת שפירא שתיתן פתרונות ארוכי טווח והיא צפויה להגיש מסקנותיה בינואר 2024. אולם, הפתרון שלנו לא יעצור את הקריסה אלא יאט אותה. חסרים 1,367 עובדי הוראה בחינוך המיוחד. זה בנוסף לסייעות ומקצועות פרא רפואיים שגם שם החוסרים אדירים. בשנה הבאה צריכות להיפתח 700 כיתות שאנחנו עוד לא יודעים איך נפתח אותן. בחינוך הכללי פנינו לכל הגימלאים, הגמשנו את ההעסקה, פתחנו מרכז השמה שכבר מקבל אלפי פניות ועוד. בחינוך המיוחד הדבר מורכב יותר ובשנה הבאה המחסור ילך ויגדל", הוסיף.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הצדיקה את החלטת משרד החינוך. "זהו אילוץ. לא היתה לו כל אפשרות אחרת. הילדים במסגרות החינוך המיוחד לא מקבלים את כל מה שהם צריכים לקבל כי אין כוח אדם. מאחדים 16 תלמידים לכיתה אחת, במקום 8 בכיתה. זה עוול. הנזק שהיה נגרם לילדים האלה אם יהיו צוותים מתחלפים בסוף היום - הוא גדול יותר", טענה.

שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, 12 בפברואר 2023. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
"אנחנו בדרך לקריסה כללית של התחום"/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנערך לקראת הדיון מראה כי בשנת הלימודים הנוכחית מלמדים במערכת החינוך 39,906 עובדי הוראה בחינוך מיוחד ומהם 4,541 גננות חינוך מיוחד, 9,797 מורים בבתי ספר נפרדים לחינוך מיוחד, 12,387 מורים המלמדים בבתי ספר בחינוך הרגיל ו- 13,181- עובדי הוראה במתי"אות (מרכזי תמיכה יישוביים), כולל מטפלים פארא-רפואיים. לפי הנתונים, בכלל מערכת החינוך, יהיה מחסור של 4,500 תקנים בשנת הלימודים הקרובה. בנוסף, להערכת משרד החינוך צפוי מחסור של כ-1,367 עובדי הוראה בכיתות תקשורת, זאת לעומת שנה שעברה, אז דווח על כ-200 פחות. ועוד נתון מן המסמך, משרד החינוך נתן אישור לקיצור יום הלימודים ב-230 מסגרות תקשורת בשנת הלימודים הנוכחית.

אתמול, שלחה אלו"ט מכתב למשרד החינוך בדרישה שיחזור בו מקיצור יום הלימודים לתלמידים על הרצף האוטיסטי בכלל המסגרות, כך שההחלטה תתבצע רק במקומות שבהן אכן חסר כוח אדם. היום במהלך הדיון, הגיבה נציגת האגודה לנתוני מרכז המחקר וטענה כי "יש בארץ 3,000 כיתות לילדים על הרצף וב-230 מהם ניתן אישור לקצר את יום הלימודים. מדובר על מחסור אובייקטיבי של-8% בלבד. לפיכך אין לקיים קיצור גורף בכלל המסגרות בארץ". אם לא ייענה המשרד לדרישתם, כך טענו אתמול, באגודה מאיימים לפנות לבג"ץ.

"לא מדובר בקיצור רק של 45 דקות. זה 230 שעות של פרא רפואי שלא יקבלו. אל תגידו שאנחנו שווים", אמר במהלך הדיון אב לילד בחינוך האוטיסטי, ראובן שוורץ. "אם מישהו יחשוב שהוא יכול לפגוע בילד שלי - יש לו טעות. אין לכם כוח אדם? תייצרו. אם היה קושי לא היינו כובשים את הבופור ולא היתה לנו מדינה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
יואב קיש במסיבת עיתונאים במהלכה הוצגה ועדת שפירא לבחינת החינוך המיוחד במערכת החינוך בישראל. 1 ביוני 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
יואב קיש במסיבת עיתונאים במהלכה הוצגה ועדת שפירא לבחינת החינוך המיוחד במערכת החינוך בישראל. 1 ביוני 2023/לשכת העיתונות הממשלתית

"יש לי שני ילדים חירשים במסגרות האלה והם מסיימים את הגן בכל יום בשעה 15:00, אין להם מסגרות חלופית כמו צהרון", אמרה במהלך הדיון חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו. "אני מקנאה בילדים שהולכים לצהרון, או לחוגים איכותיים שנגישים להם, כמו ג'ודו. הילדים שלי בבית רק מחכים ליום המחרת כי זאת המסגרת היחידה שלהם. אני מציעה צוות קבוע שיגיע למסגרות האלה כל יום בין שלוש לחמש וייתן פעילות העשרה".

אחד מיוזמי הדיון, יוסף עטאונה, טען כי בחברה הערבית אין מחסור בכוח אדם בהוראה, וכי יש "להתמודד נקודתית ולא לקחת החלטה רוחבית שתפגע בכולם", וח"כ חילי טרופר טען כי "בחיים של הורה במשפחה מיוחדת אין אפילו יום אחד קל. המעט שאנחנו יכולים לעשות זה להקל עליהם את הקשיים, והמינימום שאפשר לעשות זה לשמור על אורך יום הלימודים שלהם".

ח"כ גלעד קריב פנה להורים שנכחו באולם, ואמר כי הוא "מציע לכם להתארגן על הליכים משפטיים נגד משרד החינוך ולהגיש בג"צ, שלא יגידו שבאתם בשבוע האחרון של אוגוסט".

"ועדת החינוך דורשת פתרון כך שיום הלימודים לילדים בחינוך המיוחד לא יקוצר. אם לא נעשה טיפול כירורגי, כואב ככל שיהיה, פשוט לא יהיו מסגרות לחינוך המיוחד בשנה הבאה", סיכם את הדיון יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב. "עד למציאת פתרון קבע של ועדת שפירא, אני קורא לממשלה להכניס יד עמוק לכיס ולמצוא פתרון להורים שיצטרכו כנראה למצוא עבודה אחרת. שהממשלה תממן את הפער. אני קורא לשיח בשולחן עגול עם כלל הגורמים הממשלתיים. בנוסף, הוועדה מבקשת ממשרד החינוך להעסיק חלק מהמורים הערבים, כך שלפחות במגזר זה יהיה פתרון. ולצד כל אלה, אנחנו מציעים לשקול העסקת צוות קבוע בין השעות שלוש לחמש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully