וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר החינוך המיוחד: יום לימודים לאוטיסטים יקוצר, חוסר של אלפי מטפלות

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 15:03

משרד החינוך הודיע כי בשל מחסור חמור בעובדי הוראה, טיפול וסיוע, יום הלימודים לילדים על הרצף האוטיסטי הלומדים בבתי הספר ובגנים יקוצר לשעה 16:00 החל מהשנה הבאה. בכנסת התקיים דיון על המחסור בקלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק - והמספרים חמורים

שר החינוך הנכנס קיש: "משרד החינוך ישנה כיוון"/צילום: ערוץ הכנסת

משרד החינוך הודיע היום (רביעי) להורים לילדים על הרצף האוטיסטי על קיצור יום הלימודים בכיתות התקשורת בגנים ובבתי הספר החל מהשנה הקרובה, כך שיסתיים ב-16:00 במקום ב-16:45. במכתב שהוציא מנכ"ל המשרד אסף צלאל יחד עם הנהגת ההורים הארצית ומרכז השלטון המקומי, הסביר כי הסיבה להחלטה היא "מחסור ניכר בעובדי הוראה, עובדי טיפול ועובדי סיוע".

"קיצור יום הלימודים יפגע פגיעה אנושה בתלמידים על הרצף האוטיסטי שזקוקים לטיפולים ולשגרה יותר מהכןל וכן ביכולת הכלכלית של ההורים שלא יוכלו לעבוד במשרה מלאה, הורים שגם ככה משקיעים משאבים רבים בטיפול בילדים", נמסר מאלו"ט בתגובה. "במקום שמשרד החינוך יחפש פתרונות יצירתיים - ובראשם שיפור תנאי השכר למורי החינוך המיוחד שעובדים שעות ארוכות ומטפלים באהבה בתלמידים מורכבים, המשרד והשר בוחרים בפתרון הקל והבלתי מידתי של ביטול גורף כללי של יום הלימודים הארוך עבור כלל התלמידים על הרצף האוטיסטי שיישארו ללא מסגרת. אלו"ט תבחן אפשרות של הגשת עתירה נגד החלטת משרד החינוך ותאבק בכל הכוח על מנת למנוע את קיצור יום הלימודים באופן גורף".

יואב קיש במסיבת עיתונאים במהלכה הוצגה ועדת שפירא לבחינת החינוך המיוחד במערכת החינוך בישראל. 1 ביוני 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
שר החינוך בהשקת הוועדה לבחינת הרפורמה בחינוך המיוחד/לשכת העיתונות הממשלתית

במקביל, בדיון של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התקיים היום דיון על המחסור החמור במטפלים פארא-רפואיים ומטפלים נוספים. לפי הדו"ח האחרון של משרד ראש הממשלה, קיים מחסור של של 1,878 בעלות רישיון בפיזיותרפיה, 2,177 בקלינאי תקשורת ו-2,560 בריפוי בעיסוק, כאשר במקביל, בשנים האחרונות גדלה אוכלוסיית הילדים על הרצף האוטיסטי במעל 120%.

כיום, עשרות גני תקשורת שלא מצליחים לאייש תקנים, מה שמביא להיעדר מענה לאלפי ילדים הזקוקים וזכאים לשירות. הורים רבים נאלצים לחפש מענה טיפולי מתאים במגזר הפרטי, מה שמטיל נטל כלכלי וביורוקרטי כבד על המשפחות. "קלינאית התקשורת בגן של ביתי יצאה לחופשת לידה ולא נמצאה לה מחליפה, העידה אחת האימהות בדיון. "בקופת החולים לא הסכימו לתת לה טיפול כי היא זכאית דרך הגן. נאלצתי ללכת לטיפול פרטי שעולה לי יותר מ-1,000 שקל בכל חודש".

ד"ר אסנת סגל, יו"ר האגודה הישראלית לקלינאיות התקשורת, אמרה בדיון כי הבעיה היא לא המחסור באיוש תקנים אלא בשכר הנמוך של קלינאיות במגזר הציבורי: "קלינאית תקשורת מקבלת את המשכורת הנמוכה ביותר מכל מקצועות הבריאות. היא צריכה להתנייד ברכב הפרטי שלה בין כמה גנים ומקבלת 32 ש"ח לשעה. אף אחת לא רוצה לעבוד בתנאים האלו.".

נציגי קופות החולים, שמחזיקות ב-60% מתעסוקת קלינאיות התקשורת, טענו כי גם אצלם יש מחסור גדול: "יש חוזר מנכ"ל שמסדיר את הזכויות של כל מטופל ותוך כמה זמן הוא צריך לקבל את הטיפול שלו, אנחנו לא עומדים בו כי יש מחסור גדול. קלינאיות מעדיפות לעבוד בפרטי". בדיון עלה כי קלינאיות תקשורת רבות עובדות בבקרים במסגרות הציבוריות ואחרי צהריים עובדות בקליניקות פרטיות וכך מגדילות את השכר שלהן, אולם הצורך לעבוד במשרה נוספת מכביד עליהן ומחליטות לוותר על העבודה במסגרת הציבורית.

משרד ראש הממשלה הציג את הנתונים הקשים שיש בכוח האדם בכלל מקצועות הבריאות והסבירו כי הם שוקדים על תוכנית רוחבית לאיגום המשאבים כדי לתת מענה למצוקה. ח"כ ישראל אייכלר, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, דרש מנציגת המשרד להביא לו את מסקנות הוועדה והתוכנית בתוך שבועיים בדיוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully