וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגשתם בחסרונן של המדוזות? הן מאחרות השנה, אבל הן בדרך

26.6.2023 / 9:18

בשונה משנים קודמות, הנחיל של מיליוני המדוזות האופייני לתקופה זו של השנה נעדר מהחופים, ורק מדוזות בודדות נראו באזור חיפה, תל אביב ופלמחים. ד"ר דור אדליסט, מגדולי המומחים לתחום "מרגיע": הים מאחר להתחמם בשבועיים, אבל המדוזות יגיעו וכנראה גם יעזבו באיחור

בווידאו: נחיל מדוזות מול חופי ישראל/צילום: רותם שדה, רט"ג

דיווחים בודדים בלבד על מדוזות התקבלו מאז ראשית יוני, בשונה משנים קודמות שבהן בעונה הזו כבר הייתה נוכחותן בחופי ישראל משמעותית. כמה דיווחים נתקבלו מחופי חיפה, כמה מתל אביב וקצת יותר מול חופי פלמחים, משחייני מים פתוחים וגולשי סאפ, בעיקר במרחק רב מהחוף.

"הים מאחר להתחמם בערך בשבועיים-שלושה, ואנחנו משערים שהן תאחרנה להגיע בשיעור דומה", מסביר ד"ר דור אדליסט מבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה, אחד המומחים הגדולים בעולם לעניין המדוזות. "זו התחלה של סימנים ראשונים, אבל רק הרחק מאד מהחוף וגם שם הכמויות קטנות עדיין. אנחנו לא מזהים עדיין את נחיל המיליונים האופייני לתקופה זו של השנה. אנחנו לא חושבים שהן נטשו אותנו, הן פשוט עדיין בדרך, מה שאומר שחובבי הרחצה בים קיבלו במתנה עוד שבועיים נטולי מדוזות משולבים במזג אוויר נוח".

נחיל מדוזות בחופי ישראל 19 ביולי 2022. רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
נחיל מדוזות ליד חופי חיפה, יולי 2022/אתר רשמי, רשות הטבע והגנים

לדברי ד"ר דור אדליסט, לא מדובר בקיצור משך עונת המדוזות, "אנחנו צופים שמשך הזמן שהן תשהינה איתנו יישאר כבשנים עברו. בדרך כלל העונה נמשכת חודש וחצי ואנחנו משערים כי אם הן תגענה מאוחר הן תאחרנה גם לעזוב. כרגע אנחנו מצפים להגעתן באמצע יולי ולפיכך הן צפויות לעזוב בסוף אוגוסט. זה תלוי גם בטמפרטורת המים שתהיה אז".

הוא הוסיף כי "תופעת המדוזות בשנים האחרונות קבועה ואנחנו יודעים לחזות אותה היטב. ההפתעה השנה היא בעצם שהן עדיין לא הגיעו. בעבר לא היינו יודעים לציין את זה. גם השנה אנחנו מצפים למצוא בנחיל שיגיע בעיקר את החוטית הנודדת וכמה מינים פחות צורבים שמצטרפים אליה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ד״ר דור אדליסט. באדיבות המצולמים
מצפה למדוזות באמצע יולי. ד"ר דור אדליסט/באדיבות המצולמים
ד״ר דור אדליסט ומדוזה. סטפן גרנזוטו, אתר רשמי
הקים עם פרופ' דרור אנג'ל מעין "ווייז" למדוזות. ד"ר דור אדליסט עם מדוזה/אתר רשמי, סטפן גרנזוטו

לגבי הטיפול בצריבות שנגרמות מעקיצת מדוזות הוא אומר: "בסקר אפידיומולוגי שערכנו בשנה שעברה - מאז הקורונה כולם יודעים מה זה - התוצאות מראות שהטיפול הנכון הוא לשטוף את הצריבה במי ים בלבד, ולמרוח אלוורה או תכשיר אחר נגד כוויות". אדליסט מדגיש, "לא שתן ולא חומץ, בניגוד לאגדות אורבניות מוכרות".

ד"ר אדליסט ועמיתו, פרופ' דרור אנג'ל, אף הוא חוקר ימי באוניברסיטת חיפה, פיתחו את אתר "מדוזות בעם", המאפשר לדעת בזמן אמת באיזה חוף ישנן הרבה מדוזות ובאילו פחות. הם מגדירים את האתר כ"סוג של 'ווייז' למדוזות", וניתן למצוא אותו בכתובת www.meduzot.co.il. האתר, שבו משתפים פעולה חוקרים והציבור הרחב, מאפשר דיווח ומעקב אחר נחילי המדוזות בחופים דרך אפליקציה ייעודית. הוא נועד, בנוסף, להפיץ מידע כגון דרכים להימנע מצריבת מדוזות והתמודדות עמן. הנתונים הנצברים נחקרים ומנותחים על ידי החוקרים לשם רכישת הבנה וידע על המדוזות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully