וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וקבוצת ואגנר הגיעו להסכם: שכירי החרב יחזרו לבסיסים, פריגוז'ין יעבור לבלארוס

הכוחות המורדים חזרו על עקבותיהם, אחרי שכבר הגיעו לשערי מוסקבה ואיימו על שלטון פוטין. לפי הקרמלין, ההליכים המשפטיים נגד פריגוז'ין יבוטלו והוא יעבור לבלארוס, בעוד שחלק מכוחותיו ישתלבו במשרד ההגנה. דיווח: ארה"ב ידעה על תכניתו, אך הופתעה מהקצב

בוידאו: מפקד קבוצת ואנגר: מחזירים את הכוחות לבסיסים כדי להימנע משפיכות דמים/רויטרס

מפקד קבוצת ואגנר הרוסית, יבגני פריגוז'ין, הודיע אמש (שבת) כי לוחמיו יעצרו את התקדמותם לעבר הבירה מוסקבה וישובו לבסיסיהם כדי "למנוע שפיכות דמים". לפי נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, הוא תיווך בין פריגוז'ין לבין הנשיא ולדימיר פוטין, עד לאחרונה בעל בריתו. הקרמלין אישר את ההבנות, ואמר כי פריגוז'ין יעבור לבלארוס וכי העמדתו לדין תבוטל. במהלך הלילה, עזבו הכוחות את בסיס הפיקוד הדרומי ברוסטוב כשפריגוז'ין נופף לתושבים ממכוניתו.

לפי הקרמלין, לוקשנקו הציע בעצמו לתווך בין פוטין לבין פריגוז'ין, שאותו הוא מכיר כבר 20 שנה, והוא הודה לו על מאמציו. דובר הקרמלין אמר כי האירועים היום היו "טראגיים", אך ההסכם מנע אובדן חיים נוסף. לדבריו, לוחמי ואגנר שלא השתתפו במרד יחתמו ישירות על חוזים עם משרד ההגנה, בעוד שאלו שכן לא יעמדו לדין כהוקרה על שירותיהם.

הנסיגה של ואגנר היא התפנית האחרונה בדרמה שהתחוללה ברוסיה ביממה האחרונה והציבה את האיום הגדול ביותר על שלטונו של פוטין. פריגוז'ין אמר כי כוחותיו, שהשתלטו הבוקר על ערים בדרום רוסיה, היו כ-200 ק"מ בלבד מהבירה, שנקטה אמצעי ביטחון מוגברים לקראת האפשרות של מתקפה מצד שכירי החרב.

כל זאת אירע בעיצומה של מתקפה אוקראינית בשטחי הכיבוש הרוסיים במזרח המדינה ובדרומה, שנתקלה בהתנגדות עזה מצד הכוחות הרוסיים בימים האחרונים. בקייב אמרו הערב כי הם ניצלו את הכאוס בשורות ההנהגה במוסקבה והתקדמו בשטח.

ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
הביך את הקרמלין. פריגוז'ין נפרד מתושבי רוסטוב, הלילה/רויטרס

מדינות המערב, בעלות בריתה של אוקראינה, צפו מקרוב במהלכי המרד של פריגוז'ין. לפי רשת CNN, שציטטה גורמי מודיעין, וושינגטון העריכה כי מפקד קבוצת ואגנר מתכנן לאתגר באופן משמעותי את הנהגת צבא רוסיה זה זמן רב. עם זאת, שירותי המודיעין האמריקניים לא ידעו מה מטרתו הסופית. גורמי מודיעין תדרכו השבוע את ראשי הקונגרס בתכניות של פריגוז'ין שהעביר כוחות וציוד צבאי מהחזית באוקראינה בסמוך לגבול עם רוסיה.

אחד מהגורמים אמר ל-CNN כי הטענות של פריגוז'ין למחסור בתחמושת בשדה הקרב, שהיו מוקד למתקפותיו נגד משרד ההגנה של רוסיה במשך חודשים, היו תרגיל הונאה שנועד להניח את התשתית לפעולה אפשרית נגד ההנהגה הרוסית. ובכל זאת, בוושינגטון הופתעו מקצב התפתחות האירועים ביממה החולפת ובתגובה בכירי הממשל ביטלו ביקורים מתוכננים מחוץ לארצות הברית וכונסו דיוני חירום.

בישראל, שר הביטחון יואב גלנט ערך הערכת מצב בנוגע להתפתחויות ברוסיה, ובערב יתקיים דיון בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהערכת המצב השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר ובכירי מערכת הביטחון.

עקב האירועים, משרד החוץ המליץ לאזרחים ישראלים לשקול את חיוניות הגעתם לרוסיה. בנוסף, קרא לאזרחים ישראלים ברוסיה לשקול לא להישאר במדינה וכן להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
העברת טנק של קבוצת ואגנר בכביש המוביל למוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
טנק בכביש המוביל למוסקבה/רויטרס

פריגוז'ין, שכינה את ההתקדמות לעבר מוסקבה "צעדת הצדק", טען כי העם תומך בו אחרי שפוטין תיאר את מעשיו כבגידה בנאום לאומה. נשיא רוסיה הבטיח להעניש בחומרה את מקורבו לשעבר, שאותו האשים ב"תקיעת סכין בגב" האומה. בסופו של דבר פריגוז'ין אמור לקבל מעבר בטוח לבלארוס, בעלת בריתה של רוסיה שאפשרה לה לפרוס בשטחה נשק גרעיני טקטי בשבועות האחרונים.

"הם רצו לפרק את קבוצת ואגנר הצבאית. יצאנו לצעדת הצדק ב-23 ביוני. בתוך 24 שעות, הגענו ל-200 ק"מ ממוסקבה. בזמן הזה, לא שפכנו טיפת דם אחת של לוחמינו", אמר פריגוז'ין בהודעה קולית שפרסם בטלגרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully