וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מערכת הביטחון: פרעות המתנחלים בכפרים - טרור לכל דבר

הרמטכ"ל, ראש שב"כ והמפכ"ל הודיעו כי שב"כ ירחיב את המעצרים, כולל מנהליים. היום מתנחלים הגיעו ברכבים במטרה להצית רכבים ובתים בכפר סמוך לרמאללה; במקום התפתחו עימותים, כוחות צה"ל פעלו בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות. חייל צה"ל נעצר בחשד שיידה אבנים לעבר פלסטינים

בוידאו: מתנחלים הציתו רכוש פלסטיני בכפר אום צפא הסמוך לרמאללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מתנחלים הציתו היום (שבת) רכוש של פלסטינים בכפר אום צפא שסמוך לרמאללה. במקום פרצו עימותים בין המתנחלים לבין תושבי הכפר, כוחות צה"ל ומג"ב שהוזעקו למקום פיזרו אותם בעזרת אמצעים לפיזור הפגנות. חייל צה"ל בחופשה נעצר בחשד שיידה אבנים לעבר פלסטינים, עוכב על ידי משטרת ישראל והועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון. בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי פרסמו הודעה משותפת שבה גינו את האירועים האלימים בימים האחרונים.

"בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע, כתבו ראשי מערכת הביטחון. "המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן".

במהלך היום, הוצתו שני בתים ושני רכבים פלסטינים. מתנחלים שרפו משאית, ויידו אבנים לעבר כמה רכבים פלסטינים. לצד זאת, פלסטינים שרפו רכב צבאי, וחייל נפצע קל מפגיעת אבנים.

מתנחלים הציתו רכוש פלסטיני בכפר אום צפא, 24 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתנחלים הציתו רכוש פלסטיני בכפר אום צפא, 24 ביוני 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בהודעת ראשי מערכת הביטחון נאמר בנוסף: "כוחות הביטחון פועלים אל מול אותם פורעים, תוך סיכון חייהם של חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומשרתי שירות הביטחון הכללי. אלימות זו מגבירה טרור פלסטיני, פוגעת במדינת ישראל, ובלגיטימציה הבינלאומית של כוחות הביטחון להיאבק בטרור הפלסטיני, ומסיטה את כוחות הביטחון ממשימתם המרכזית נגד הטרור הפלסטיני".

בהמשך ההודעה נאמר: "צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל מחויבים להמשיך לפעול בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו לשמירה על הביטחון והחוק ביהודה ושומרון. צה"ל יסיט ויתגבר כוחות למניעת אירועים מסוג זה ביהודה ושומרון, וכן שב"כ ירחיב את המעצרים, כולל מעצרים מינהליים כנגד הפורעים אשר פועלים באופן אלים וקיצוני בתוך הכפרים הפלסטינים. אנו קוראים גם למנהיגים בישובים, מחנכים ומובילי ציבור, להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו, ולהירתם למאבק בהם".

ההודעה פורסמה על רקע התרעה בדבר אירועים נוספים מתוכננים בטווח הזמן המידי, וחשש מהתלקחות בשטחי יהודה ושומרון.

אמבולנס פלסטיני שנפגע בעימות עם מתנחלים באום צאפא, 24 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אמבולנס פלסטיני שנפגע בעימות עם מתנחלים, 24 ביוני 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הערב, לפי התושבים הפלסטיניים, המתנחלים הגיעו לכפר ברכבים במטרה להצית שני כלי רכב ובתים. עם זאת, רובם הספיקו להימלט לפני שכוחות צה"ל הגיעו לכפר. בעקבות העימותים, לוחם נפצע מאבן שהושלכה לעברו ופונה לקבלת טיפול רפואי.

מצה"ל נמסר: "צה"ל ימשיך לפעול בנחישות לעצירת כל הפעלת אלימות והשחתת רכוש. צה"ל מגנה אירועי פשיעה לאומנית מסוג זה".

בתוך כך, המשטרה עצרה במהלך היום חייל צה"ל בחשד שהשתתף באירועים באום צפא בעת שהיה בחופשה משירותו הצבאי והוא יועבר לחקירת כוחות הביטחון. כמו כן, נרשמו חיכוכים בין כוחות המשטרה למתנחלים בכניסה ליישוב עטרת, זאת עקב סגר שהוטל במקום מחשש להשתתפות תושביו בהתפרעויות באום צפא הסמוך.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לאירועים בחשבון הטוויטר שלו: "אלימות המתנחלים חוצה כל גבול. הצתת בתים ומכוניות של חפים מפשע זה לא אנושי ובטח לא יהודי". לפיד קרא לראש הממשלה לגנות "את הביזיון ולטפל בחומרה. זוהי חרפה מוסרית ואיום ביטחוני". עוד אמר כי "גם הנהגת המתנחלים צריכה לגנות את החבורה הקיצונית והאלימה הזו, שמקבלת רוח גבית מבן גביר אבל גורמת נזק ומביישת את הרוב המכריע של המתיישבים שהם אנשים שומרי חוק".

פצוע בעימות בין מתנחלים לפלסטינים בבית צאפא, 24 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פצוע בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים באום צאפא/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לאירועים: "לא ייתכן שמערכות אכיפת החוק יגלו מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים שונים. לא ייתכן כי יתקפלו בפני אלימות הדרוזים מחד ויגלו יד ברזל כנגד המתיישבים מאידך. לצד זאת, גם בשעות הקשות האלו, כשהדם רותח - אסור לקחת את החוק לידיים. אפילו כשהמענה שמערכת הביטחון צריכה לספק לטרור צריך להיות גבוה ועוצמתי פי כמה וכמה ממה שהוא כיום". הוא הוסיף: "אני מצפה מראשי מערכת אכיפת החוק ומערכת הביטחון לפעול בשיוויוניות מלאה בין המגזרים ולא לנקוט במדיניות איפה ואיפה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס: "צה"ל ומערכת הביטחון חייבים לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים. הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות, חמורות ככל שיהיו, הוא פסול ומסוכן. ‏מעצרים מנהליים כנגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי, והעובדה שהם מופעלים רק כנגד המתיישבים ביהודה ושומרון ולא נגד קבוצות אלימות אחרות במדינת ישראל היא אפליה קשה. ‏איך יכול להיות שבאום צפא - הכפר ממנו יצאו פורעים ערבים שוב ושוב בימים האחרונים - אין שום בידוק, ובעטרת כן? אני קורא לצבא לחדול מכך באופן מיידי".

גם חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) כינה את צה"ל "מסורס" ודרש להפעיל יותר כוח נגד פורעים ערבים: "כאשר מתרחש פיגוע, או כאשר קבוצת ערבים מאום צפא יוצאת לפרוע בכבישים או לתקוף רועים, מי שאמור להגיב בצורה חזקה, נחושה ובלי למצמץ אלה כוחות הביטחון. צריך לומר את האמת, שאחרי תקופה ארוכה שבה כוחות צה"ל סורסו מסיבות מדיניות או משפטיות, הדיסקט עוד לא התחלף. הדרישה שלנו כנבחרי ציבור וגם כמתיישבים צריכה להיות ברורה וחדה: תדאגו שכל הדרגים, משר הביטחון והרמטכ"ל ועד אחרון החיילים בשטח מבין שהמשימה היא לנצח את הטרור".

דיווח פלסטיני: מתנחלים מציתים בתים רכבים ושדות של פלסטינים כנקמה על הפיגוע בעלי 21 ביוני 2023. TPS
סמוטריץ': "הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות הוא פסול ומסוכן"/TPS

ביום רביעי הציתו עשרות מתנחלים עשרות כלי רכב ובתים בעיירה הפלסטינית תורמוס-עיא, שנמצאת מצפון לרמאללה. ראש העיירה טען כי הוצתו כ-60 מכוניות וכ-30 בתים. בתמונות וסרטונים מהאזור שהופצו ברשתות החברתיות ניתן היה להבחין באש ועשן מיתמרים מבתים, רכבים כמו גם בשטחים פתוחים. ברשות הפלסטינית הזהירו, "הפשע של חווארה חוזר על עצמו שוב".

כוחות הביטחון קיבלו דיווחים על כ-200 מתנחלים שנכנסו לכפר למה שכינו "פעולה מאורגנת", ובתגובה כוחות רבים של צה"ל, משטרה ומג"ב הוקפצו לנקודת החיכוך והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות על מנת להדוף את המתפרעים. בתגובה, המתנחלים החלו לברוח.

ביום חמישי עצר שב"כ שלושה מתנחלים בחשד למעורבותם בפרעות בכפרים הפלסטינים. לפי עורכי הדין נתי רום ועדי קידר מארגון חוננו, המייצגים את המתנחלים, הוצא נגד העצורים "צו חריג המונע מהם מפגש עם עורך דין, בכוונתנו להגיש ערר דחוף כנגד מניעת המפגש עם עורך דין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully