אנרכיה בשטחים. נאסר אשתיה פלאש 90, עיבוד תמונה
אנרכיה בשטחים/עיבוד תמונה, נאסר אשתיה פלאש 90

היום שאחרי מחר

24.6.2023 / 10:38

אבו מאזן יחגוג בקרוב 88, ובמערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחר מאבקי הירושה. בין הסלמה ביטחונית, דרך אלפי חמושים שיעשו כרצונם ועד תרחיש של בחירות דמוקרטיות, דבר אחד בטוח - משחקי הכס יהיו אכזריים, וחמאס יחכה ליורשים בפינה. "עלולה להתפתח פאודה"

"אבו מאזן מת", ידווח רכז שב"כ מגזרת רמאללה לבכירי הארגון, ביום מן הימים, אולי מחר, אולי אחרי, אבל ככל הנראה לא בעוד שנים רבות. המידע הדרמטי יועבר במהירות לבכירי פיקוד המרכז וצמרת צה"ל, שתחל להיערך לאפשרות של הידרדרות ביטחונית הדרגתית בכל רחבי יהודה ושומרון. במקביל, יחלו ההכנות לסידורי ההלוויה, שאליה יגיעו מנהיגים ודיפלומטים מרחבי העולם.

תרחיש זה, שמהר מאוד יכול להפוך אפוקליפטי מבחינת ישראל, מעסיק במיוחד את ראשי מערכת הביטחון בימים אלו. זאת, נוכח העובדה שבאוקטובר הקרוב ימלאו 88 ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ובריאותו מוגדרת "רופפת". בשונה מקודמו בתפקיד, יאסר ערפאת, שסימן כיורשו את אבו מאזן, דור המייסדים של תנועת פת"ח, ליו"ר הרשות הפלסטינית הנוכחית אין יורש מסומן.

נאום אבו מאזן בעצרת האו"ם, 23 בספטמבר 2022. פייסבוק יו"ר הרשות הפלסטינית, צילום מסך
בחודש אוקטובר הקרוב ימלאו לו 88, אבו מאזן/צילום מסך, פייסבוק יו"ר הרשות הפלסטינית

מי יירש את אבו מאזן?

בשל העובדה שלאבו מאזן יורש טבעי שייכנס לנעליו ביום שאחרי, פוטנציאל האלימות מרחף באוויר. התרחיש הגרוע אליו נערכים במערכת הביטחון כולל ניסיונות השתלטות כוחניים לא רק על תפקיד אחד, אלא על שלושת תפקידיו: נשיא הרשות הפלסטינית, יו"ר פת"ח ויו"ר אש"ף. במקרה כזה, ישנם כמה מועמדים בולטים שצפויים להשתתף במשחקי הכס ביום שאחרי אבו מאזן. הראשון שבהם הוא חוסיין א-שייח בן ה-63, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, שמחזיק בתפקידים בכירים נוספים. גם איש סודו של אבו מאזן, מאג'ד פארג' המכונה אבו-בשאר, המכהן כראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, נחשב מועמד לגיטימי, וכן סגנו של אבו מאזן בפת"ח, מחמוד אל-עאלול.

ברגעי האמת, סביב כל אחד מהם יתקבצו חמושים שייתנו תוקף להצהרותיהם לגבי רצונם לשבת בלשכה הבכירה ויקרבו אותם אל הצלחת ברשות הפלסטינית. כל אחד מהבכירים הללו יכול לאסוף סביבו חמושים מחמולות המזוהות עמו, מהאזורים שבהם הוא נחשב חזק ביהודה ושומרון או מהמנגנונים הפלסטיניים עליהם הוא מפקד. "אף אחד לא יכול להוציא מכלל אפשרות שתהיה כאן פאודה, ממש כמו בסרטים. עד שמישהו יתיישב בכיסא של אבו מאזן ויידרש להשליט סדר ביו"ש", אומר לוואלה! גורם ביטחוני. "עד אז אפשר רק להעריך מי יישב זמנית במשרד ויחלק הנחיות, אבל ממש לא ברור איך זה מתחיל וכיצד זה מסתיים".

חוסיין א שייח. מתוך טוויטר, אתר רשמי
אחד המועמדים להחלפת אבו מאזן, א-שייח'/אתר רשמי, מתוך טוויטר

בין שקט מתוח לאפוקליפסה

בצה"ל נערכים לכמה תרחישים של היום שאחרי אבו מאזן, החל מאחד לפיו הכול יעבור בשקט יחסי וללא אלימות, ועד האפשרות לתרחישי קיצון של חילופי אש ברחובות הפלסטיניים בין מחנות היורשים, שעלולים להידרדר מהר מאוד להפניית אש לעבר כבישים ויישובים ישראליים. לכאורה, אם הכול עובר בצורה חלקה, אמור יו"ר המועצה המחוקקת להתמנות כמחליף ל-90 יום עד לבחירות דמוקרטיות לנשיאות לרשות. אולם, מאחר ועבאס עצמו פיזר את המועצה המחוקקת בשנת 2018 בעקבות חדירת בכירי החמאס אליה, היא למעשה לא מתפקדת מאז, מה שמעלה סימני שאלה לגבי אפשרות של "העברת מקל" מסודרת ברשות.

בשל תמרורי האזהרה, גורמי הביטחון נערכים לתרחיש הקיצוני שבמסגרתו כל בכיר ימשוך לצד שלו, וינסה לכפות את עמדתו בעזרת מוקדי הכוח שלו - התומכים החמושים. "זה יכול להתחיל במשהו קטן ולאט לאט להידרדר", הסביר גורם ביטחוני. "כמו שאנחנו מכירים את החיים ביו"ש, זה יכול מהר מאוד להגיע לירי הדדי על בתים וכבישים ומשם". אולם, גם קרבות כאלה אינם התרחיש הגרוע ביותר. החשש העיקרי בישראל הוא מקריסה מוחלטת של הרשות הפלסטינית, באופן שיסחוף לתוך הסערה הפוליטית את כל מוסדות הרש"פ, ובתוכם מערכת החינוך וכ-40,000 פקידים שמקום מושבם ברמאללה.

חמושים רעולי פנים, מחנה הפליטים ג'נין, 19 ביוני 2022. נאסר אשתייה, פלאש 90
ברגעי האמת יתקבצו חמושים מאזור רמאללה, שכם וג'נין/פלאש 90, נאסר אשתייה

תרחיש כזה, של הפסקת הפעילות במערכת החינוך, עלול להביא תלמידים וסטודנטים רבים להוביל הפרות סדר אלימות רק מתוך שעמום, ואפילו לפגיעה בכבישים מחוץ לערים ולכפרים בשטח A. עם זאת, גורם ביטחוני מעריך כי לא מדובר בתרחיש סביר: "המערכות המוניציפליות והמושלים בערים ובמחוזות חזקים, יש להם הרבה מה להפסיד אם הכול יקרוס ולכן אנחנו מתקשים לראות שהכול קורס בבת אחת. יש להם אינטרס גדול מאוד לשמור על המצב הקיים".

גורם ביטחוני נוסף מעריך גם הוא כי הסיכוי להתפרקות מוחלטת ביום שאחרי לכתו של אבו מאזן הוא קלוש. "אני לא חושב שהדבר הזה מתפרק בבת אחת, אין למישהו אינטרס לעשות את זה. הכלכלה מנצחת, והאזרח הפשוט, שגם ככה לא מאמין לאבו מאזן ותופס אותו כמושחת, יתרגש מלכתו. לא נראה שמעניין את החמאסניק בחברון מעניין מי יעמוד בראש אש"ף". אולם, גם הוא סבור כי אירועי ירי ברחובות עלולים להתרחש, בעיקר בערים הגדולות שבהן ישנן חמולות חזקות.

"מפה זה כבר יכול להיות מופנה לעבר מתיישבים וחיילי צה"ל", מזהיר הגורם. "מדובר בסוגיה שלכאורה יכולה להפוך להיות מוקש מבחינת מערכת הביטחון הישראלית, שתצטרך להחליט אם להסתפק בסיכול פיגועים על הצירים וסביב היישובים ועמדות צה"ל או להיכנס פנימה לשטחי הרשות ולהסתכן בכך שתצטייר כמי שמתערבת בתהליך בחירות פלסטיני".

זירת פיגוע הירי במעבר קלנדיה, 24 ביוני 2023. דוברות משטרת ישראל
הירי עלול לזלוג לעבר חיילי צה"ל. פיגוע ירי במחסום קלנדיה, היום/דוברות משטרת ישראל

אלפי החמושים שעומדים על הגדר

סוגיה נוספת שעלולה להיות נפיצה ביום שאחרי אבו מאזן היא מה יעלה בגורל התנזים, פלג צבאי בפת"ח. בפלג זה ישנם אלפי חמושים שכבר שנים יושבים על הגדר ולא מתערבים במתרחש בשטחים. בתקופת הקורונה, אנשיו התבקשו על ידי אבו מאזן לסייע באכיפת הבידוד ואבטחת הצירים.

אולם, לאחרונה המצב לאט לאט משתנה. כבר היום ניתן לראות את התנזים לובש צורה חדשה, בעיקר בשכם וגנין, שתי ערים שנשכחו על ידי אבו מאזן מבחינה כלכלית ויצרו חללים שאליהם נכנס כסף של חמאס, איראן וחיזבאללה, במטרה לייצר טרור.

כך, למעשה, הצטרפו אנשי תנזים וחברי מנגנוני ביטחון של הרשות לפעילות טרור, או לחלופין להתארגנויות צבאיות שנועדו להגן על הקסבה בשכם ומחנה הפליטים בג'נין. "תנזים יהיה ברומטר בכל הנוגע לאפשרות של מלחמת אחים. השאלה היא אם הם יישארו בפת"ח או יתפרקו לפי גיאוגרפיה". אמר גורם ביטחוני בכיר.

תעלומה נוספת ברחבי יו"ש היא הדור הצעיר, שמצד אחד מאוד פעיל מבחינה פוליטית באוניברסיטאות, אך מנגד נעלם מיד לאחר מכן ולא מצטרף לפוליטיקה המקומית. ההערכה בצה"ל היא שבסבירות נמוכה יהיה ניתן לראות שילוב של דור צעיר בהנהגה הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן. גם בקרב בני ה-30 וה-40 המבוססים מאוד, אין דמויות בולטות, ולכן ההערכות הן שמי שיחליף את עבאס יהיו בני ה-60 ומעלה, שעשויים להביא איתם את אותו נרטיב.

ייתכן מאוד שבגלל חולשה פוליטית, הם יסכימו לשלב אנשי חמאס בממשלה ובמוסדות השונים, תחת ניסיון להסתיר את זהותם כלפי חוץ. "כבר עכשיו אפשר לומר שהבא אחרי אבו מאזן ייאלץ לפחות לשקול מינוי שני שרים באוריינטציה של חמאס. הסיכוי שנראה פה מישהו יותר טוב מאבו מאזן נמוך", אמר גורם ביטחוני בכיר.

חמושים פלסטינים בעצרת, ג'נין, 3 במרץ 2023. רויטרס
אלפי נשקים ברחובות? חמושים בג'נין/רויטרס

מה יעשה חמאס?

גם קיום בחירות דמוקרטיות לכאורה עלול להפוך לתרחיש מסוכן, בין היתר קיים חשש שחמאס יתערב בתהליכים השונים כדי להשחיל את אנשיו פנימה או לחלופין ינסה לרסק את יסודות הרשות הפלסטינית. "אני מעריך שככל שתהיה 'פאודה' בהליך, אם תהיה, חמאס יישב בשקט יחסי. הוא יהיה מבסוט ויתדלק את זה", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "אבל ככל שזה ילך למין הסכמה של בכירי הפת"ח, חמאס ילחץ לביצוע פיגועים, כולל נגד בכירי הרשות בניסיון להשפיע ולהיות חלק מהמשחק".

גם בצה"ל מעריכים שככל שחמאס יהיה חלק מבחירות עתידיות לרשות הפלסטינית ולמוסדות השונים, הוא לא יחתור לטרור ויהיה פחות אלים בתקופה הזו. אולם, אם ידירו אותו, הוא ינסה בכל הכוח לחתור תחת היציבות. "חמאס נערך למוות של אבו מאזן", אמר קצין בכיר בפיקוד המרכז השבוע. "אבל בשונה ממה שהיה בעבר, היום חמאס לא צריך להתניע תשתיות טרור חשאיות לפגיעה בבכירי הרשות כמו אז. המצב היום כל כך נפיץ, הדלק באוויר מורגש היטב וכל מה שנשאר לחמאס זה לזרוק גפרורים. כלומר, להמשיך לעשות את מה שהוא עושה היום: להזרים כסף ליו"ש למימון פיגועים כדי לאתגר את המנגנונים".

פגישת ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן בחסות נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון, 5 ביולי 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, צילום מסך
מה הוא יעשה? ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה עם אבו מאזן/צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

"בציבור הישראלי לא מבינים כמה אבו מאזן נוח לנו. עם כל הסטירות שהוא קיבל מישראל, הוא לא פנה לטרור. גם בתקופות של נתק ביטחוני הוא הנחה את המנגנונים לסכל טרור", טוען גורם במערכת הביטחון. "הוא מדבר על התקוממות עממית, אבל לא באמת פועל לשם כך. הוא שונא את חמאס ולא הולך מטר לקראתם. אני בכלל לא בטוח שהשלישייה שבאה אחריו מסוגלת לעשות את מה שהוא עושה באותה עוצמה".

קצין בכיר בפיקוד המרכז מעריך שכתוצאה מהחלל שייווצר אחרי לכתו של אבו מאזן, מעמד הרשות ברחוב הפלסטיני וחולשת המועמדים לכתר, עלולות להיווצר קואליציות מוזרות, שיכללו נציגים מטעם חמאס. "כל ממשלה שלא תקום תהיה יותר ירוקה (בעלת סממני חמאס א.ב) מהקיימת. מוחמד דחלאן למשל הוא 'סחבק' של לא מעט מאנשי חמאס".

"האתגר ביום שאחרי יהיה גדול, השאלה היא איך מייצרים קשר עם ממלא מקומו של אבן מאזו או אלו שיחליפו אותו. דבר אחד ברור לנו - המחליף יהיה הרבה יותר מושפע מחמאס, ולזה צריכים להיערך", אומר הקצין ומבהיר מצד שני כי חמאס לא ירצה להשתלט לחלוטין על הרשות הפלסטינית. "שכן אז הוא יצטרך לעמוד מאחורי ההסכמים עם ישראל, שמנוגדים לאידאולוגיה שלו".

טקס אשכבה של שירין אבו עאקלה במוקאטעה בהשתתפות נשיא הרש"פ, אבו מאזן ובכירי הרשות. רויטרס, צילום מסך
אבו מאזן/צילום מסך, רויטרס

הבריאות היא לא הבעיה היחידה של אבן מאזן

בראייתם של גורמים בכירים במערכת הביטחון, הסתלקותו של אבו מאזן יכולה לנבוע לא רק מסיבות בריאותיות או מוות, אלא גם מהחלטה חד צדדית לפרוש מהתפקיד, להניח את המפתחות, ולרדת מהבמה הפוליטית. זאת, בשל מצבה של הרשות הפלסטינית, שנמצא בשפל של שנים מכמה בחינות: לגיטימיות ברחוב הפלסטיני, קרעים פנימיים ובעיות כלכליות מתגברות.

"שאלת לכתו של אבו מאזן בעיניי אינה שאלה ביולוגית, כיוון שלמעשה אנחנו כבר עמוק בתוך סוגיית היום שאחרי, בטח מבחינת המלחמות בין הפלגים השונים והמנהיגים, של מי יקבל שליטה". הסביר לוואלה! קצין בכיר בפיקוד המרכז. "יש כאלה שכבר עסוקים בשיפור מיקום העמדות שלהם בהתמודדות העתידית על תפקיד היו"ר. בינתיים, אבו מאזן עסוק בעצמו ופחות בבני עמו".

כך או כך, במערכת הביטחון מעריכים כי בכל מקרה עבאס לא יפנה לדרך הטרור, גם בשארית ימיו. גישה זו יכולה גם היא להיות סיבה עבור אבן מאזן לפנות את מקומו. אם קרבות הירושה, שהחלו מזמן, יגלשו, עלולה להיות מופעלת בניגוד לדעתו אלימות בתוך הרשות הפלסטינית ונגד ישראל. התרחיש האחרון שעולה בשיחות פנימיות בצה"ל הוא האפשרות שבתגובה למבצע רחב היקף בשומרון, עם מספר גבוה של הרוגים, מחבלים ואזרחים. במקרה כזה, החשש הוא שהביקורת ברחוב הפלסטיני תתמקד בתפקודו של אבו מאזן, שגם ככה סובל מבעיה חריפה של אהדה ונתפס כמושחת ולא יעיל. במצב כזה, חוששים במערכת הביטחון כי הוא ירים ידיים ויפרוש מהמוקטעה ברמאללה.

ברקע כל זאת, מרחפת השאלה מה באמת היה תפקידו של אבו מאזן, והיא תעמוד למבחן ביום שאחריו: אם הוא היה "בובה על חוטים" שתופעלה על ידי פקידות חזקה ובכירי הרשות הפלסטינית, שר חוץ בכיר לאינטרסים של הפלסטינים או יו"ר משמעותי ומשפיע שעל פיו יישק דבר. שאלה לא פחות חשובה תהיה מי יהיה ראש הממשלה הפלסטיני, מה יהיה מעמדו ואילו סמכויות יינתנו לו.

עד שעבאס יפנה את מקומו, מסיבה כזו או אחרת, במערכת הביטחון נשארים דרוכים. "צה"ל צריך להיות ערוך לכל תרחיש, כולל להידרדרות רחבה מאוד. בינתיים מה שעובר לנו בראש אלו הם סידורי ההלוויה", אומר הגורם הבכיר. "רק דבר אחד צריך לדעת לגבי אבן מאזן - כל פעם שמדברים על לכתו הוא מאריך את חייו בעוד חמש שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully