וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא סמולן": הפגישה הקשה בין שר התפוצות שיקלי לחברי הקונגרס היהודים

22.6.2023 / 8:39

בפגישה בוושינגטון השתמש שיקלי במונח הטעון "Woke" והרתיח את חברי הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית שמתחו ביקורת חריפה על התנהלותו ועל הממשלה. "הוא הרגיש מאוד לא בנוח. האווירה הייתה מתוחה. שערותיו סמרו", אמר חבר קונגרס. השר: לא הכרתי את הרגישות והתנצלתי

בוידאו: מפגינים ישראלים בניו יורק קוראים נגד השר שיקלי בפגישתו עם יו"ר הסוכנות היהודית./גילי גץ, אוריה בושי לוין

פגישה בין שר התפוצות עמיחי שיקלי לקבוצת חברי קונגרס יהודים מהמפלגה הדמוקרטית שהתקיימה לפני כשבועיים בוושינגטון התלהטה והפכה מתוחה מאוד, אחרי ששיקלי השתמש במהלך השיחה במילה "Woke", כך לפי ארבעה מקורות ישראלים ואמריקנים שהשתתפו בפגישה או עודכנו בפרטיה.

למה זה חשוב

  • האווירה הקשה פגישה והביקורת והדאגה שהביעו המחוקקים האמריקנים בפני שיקלי, מראה את השבר ההולך וגדל בין חברי הקונגרס היהודים הדמוקרטים שרובם תומכי ישראל אדוקים לבין ממשלת הימין בירושלים.

בין השורות

  • המונח "Woke" בו השתמשו גורמים ליברלים בארצות הברית כדי לתאר מודעות לאפליה ודעות קדומות על רקע גזעני, הפך בשנים האחרונות לכינוי גנאי מצד פוליטיקאים ואנשי תקשורת בימין השמרני בארצות הברית כלפי אנשי שמאל אמריקנים.
  • בהקבלה לפוליטיקה הישראלית, השימוש במונח "Woke" דומה לשימוש שעושים אנשי ימין ישראלי במונח "סמולני" כדי לתקוף את יריביהם הפוליטיים.
sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דיון בג״צ בעניינו של עמיחי שקילי 6 באוקטבור 2022. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
"אני לא 'Woke'". שיקלי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

התמונה הגדולה

  • תפקידו המרכזי של שר התפוצות הוא לחזק את הקשרים בין ממשלת ישראל לקהילות היהודיות ברחבי העולם ובמיוחד בארצות הברית.
  • מאז כניסתו לתפקיד לפני כחצי שנה הצליח השר שיקלי להרגיז יהודים ליברלים רבים בארצות הברית שלא אהבו את התבטאויותיו בנושא יהודים רפורמים, בנושא שדולת השמאל הפרו-ישראלית ג'יי-סטריט, בנושא המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ובנושא ההפגנות נגד המהפכה המשפטית בישראל.
  • התבטאויות מהעבר של שיקלי נגד "אידיאולוגיה פרוגרסיבית" ודבריו על כך שמצעד הגאווה בתל אביב הוא "וולגריות מבישה" גם הם עוררו דאגה רבה בקרב רבים ביהדות ארצות הברית.
  • תמונה שצילם העיתונאי האמריקני ג'ייקוב קורנבלו, שבה נראה שיקלי מבצע לכאורה תנועה מגונה כלפי מפגינים במהלך המצעד למען ישראל בניו יורק, הפכה לוויראלית ברשתות החברתיות. שיקלי טען כי הוא רק ביקש מהמפגינים נגדו לחייך.
  • בכיר בממשל ביידן אמר לסוכנות הידיעות היהודית JTA בשבוע שעבר כי התקרית בניו יורק מראה כי שיקלי אינו מבין את הקהילה היהודית בארצות הברית.

מאחורי הקלעים

  • במהלך ביקורו בארצות הברית לפני כשבועיים שיקלי נפגש בוושינגטון עם קבוצה של כ-10 חברי קונגרס יהודים מהמפלגה הדמוקרטית - חלקם מהאגף היותר שמאלי של המפלגה וחלקם אנשי מרכז מתונים יותר.
  • המחוקקים היהודים ניצלו את הפגישה כדי להשמיע "ביקורת חריפה מאוד" על שורה של סוגיות כולל התבטאויותיו של שיקלי נגד היהודת הרפורמית, עמדותיו בנושא קהילת הלהט"ב, דבריו נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס, מדיניות הממשלה להרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית הכבושה וסוגיית המהפכה המשפטית, כך לפי שני מקורות שהשתתפו בפגישה.
  • זמן קצר לאחר תחילת הפגישה שיקלי אמר לחברי הקונגרס: "אני לא פרוגרסיבי, אני לא Woke". לפי כמה מקורות שהשתתפו בפגישה, ההערה הזו הרתיחה חלק גדול מחברי הקונגרס וגרמה לכמה מהם למחות על כך.
  • "זה נגע לנו בעצב חשוף כיוון שאנשים מרגישים שהימין בארצות הברית עושה שימוש מעוות במילה הזו, כמו שהוא עושה בג'ורג' סורוס. מספר לא מבוטל של אנשים שהשתתפו בפגישה נעלבו מההערה הזו של שיקלי", אמר אחד המחוקקים שהשתתפו בפגישה.
  • מקור שמעורה בפרטי השיחה בין שיקלי לחברי הקונגרס הוסיף: "גם האנשים בחדר שלא רואים את עצמם כפרוגרסיבים או כ-'Woke' מבינים ששני המונחים האלה הפכו לנשק בידי הימין בארצות הברית נגד כל חברי המפלגה הדמוקרטית. אז השימוש של שיקלי במונח הזה לא התקבל בצורה טובה בכלל".
השר עמיחי שיקלי במהלך מצעד המוציא אצבע משולשת למפגינים נגד המהפכה המשפטית, בזמן צעדת התמיכה השנתית בישראל של ארגון JCRC-NY.
4 ביוני 2023. מתוך עמוד הטוויטר של: Jacob N. Kornbluh, אתר רשמי
התמונה שנוית המחלוקת של שר התפוצות/אתר רשמי, מתוך עמוד הטוויטר של: Jacob N. Kornbluh

הצד השני

  • שיקלי אישר בשיחה עם וואלה! את הפרטים בכתבה ואמר שהוא לא היה מודע לרגישות סביב המילה "Woke" ולעובדה שמדובר במונח טעון מבחינה פוליטית. הוא ציין כי אחרי שאחת מחברות הקונגרס הביעה בפניו את כעסה הוא התנצל והפגישה נמשכה.
  • "לא ניסיתי להתעמת איתם או להיות לעומתי. ההקשר של ההערה שלי היה שלמרות שאני לא 'Woke' או פרוגרסיבי, הממשלה בה אני חבר מעבירה תקציבים לקהילת הלהט"ב ואני לא מתנגד לכך", ציין שיקלי.
  • שר התפוצות אמר עוד כי חלק גדול מהביקורת שחברי הקונגרס השמיעו נגדו הייתה מבוססת על מידע שגוי ועל ציטוטים שהוצאו מהקשרם. "ללא קשר - השיחה הייתה מועילה מאוד", הוא אמר.

במוקד החדשות

  • כמה מחברי הקונגרס אמרו לשיקלי כי התבטאויותיו ומדיניות ממשלת ישראל באופן כללי פוגעות בבוחרים היהודים שלהם ו"הופכות את מאמציהם להגן על ישראל בארצות הברית לקשים הרבה יותר", כך לפי מקור שמעורה בפרטי הפגישה.
  • המחוקקים היהודים העבירו לשר התפוצות את המסר, לפיו הם אינם שבעי רצון התבטאויותיו והתנהלותו. "הוא הרגיש מאוד לא בנוח, האווירה הייתה מתוחה, ראו ששערותיו סמרו", אמר אחד מחברי הקונגרס.
  • חבר קונגרס אחר ציין ששיקלי אמר במהלך הפגישה בתגובה לביקורת על המהפכה המשפטית כי לא מתקיימות יותר הפגנות בנושא מצד מתנגדי המהלך. "זה גרם להרמת גבה מצד כמה מהנוכחים בחדר כיוון שידענו שההפגנות נמשכות", אמר חבר הקונגרס.
  • "הפגישה הייתה קשה כיוון שהיא הייתה צריכה להיות קשה. אני חושב שהחלטתנו להיפגש איתו כדי לוודא שהוא מבין את הקונצנזוס הרחב פה (לגבי מדיניות ממשלת ישראל)", ציין חבר הקונגרס.

מה הם אומרים

  • חבר הקונגרס ברד שניידר, שהיה ממארגני הפגישה עם שיקלי, סירב להתייחס באופן ישיר לתכני השיחה, אבל אמר בתגובה שמסר: "אני חושש שהתנהלותו היהירה של השר שיקלי כלפי הדאגות של הקהילה היהודית בארצות הברית - כולל אלה שהביעו חברי הקונגרס - חותרת תחת העבודה הקשה שאנחנו עושים כדי לשמר את הברית בין ישראל לארצות הברית".
  • שניידר הוסיף: "אחת העוצמות הייחודיות של ישראל הייתה מאז ומעולם הקשר המיוחד שלה עם הקהילות היהודיות בתפוצות ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully