וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המסת הקרחונים, שוויץ אישרה במשאל עם חוק אקלים שאפתני

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 11:38

האזרחים הצביעו בעד צמצום השימוש באנרגיה מזהמת כמו נפט וגז, לטובת מקורות מתחדשים וידידותיים יותר לסביבה. שוויץ פגיעה במיוחד להתחממות הגלובלית, וב-20 השנים האחרונות הקרחונים באלפים איבדו כשליש מנפחם. "צעד חשוב לדורות הבאים"

סלעים מבריקים אחרי המסת קרחון באוברגומס, שוויץ, 1 בספטמבר 2022. רויטרס
קרחון שנמס באלפים השוויצריים/רויטרס

שוויץ אימצה חוק חדש שנועד לצמצם את השימוש בדלקים מאובנים ולהביא את המדינה לניטרליות בפליטות פחמן עד 2050. ההצעה, שאושרה אתמול (ראשון) במשאל עם במסגרת הדמוקרטיה הישירה במדינה, הוצגה על ידי הממשלה כאמצעי להגן על הביטחון האנרגטי ועל הסביבה. זאת על רקע ההמסה המהירה של הקרחונים בהרי האלפים, שאיבדו כשליש מנפחם מאז 2001, בשל ההתחממות הגלובלית.

החוק החדש, שעבר בתמיכת 59.1% מהבוחרים, קובע כי על המדינה להיגמל מהתלות בנפט ובגז מיובאים, ולהגדיל את השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים.

החקיקה החדשה נתמכה כמעט על ידי כל המפלגות הגודלות במדינה, פרט למפלגת העם השוויצרית הימנית קיצונית, שיזמה את משאל העם בניסיון לבלום את המדיניות הממשלתית. שוויץ מייבאת כשלושה רבעים מכלל מקורות האנרגיה שלה, כשכל הנפט והגז מקורם במדינות זרות.

במסגרת חוקי האקלים החדשים, המדינה תעניק תמיכה של שני מיליארד פרנקים שוויצרים לאורך עשור כדי לקדם את החלפתן של מערכות חימום בגז או בנפט בחלופות ידידותיות יותר לסביבה. בנוסף לכך, יושקעו 1.2 מיליארד נוספים בעידוד חברות לעבור לחדשנות ירוקה.

משבר האקלים | כתבות אחרונות

החוקר הבכיר מתיאס הוס, שעוקב מקרוב אחר נסיגת הקרחונים, בירך על "המסר העוצמתי" של משאל העם, וכתב בטוויטר כי הוא "שמח מאוד שהטיעונים של מדעי האקלים התקבלו". ולרי פילר קארארד, חברת פרלמנט מהמפלגה הסוציאליסטית, אמרה שזהו "צעד חשוב לדורות הבאים".

במקביל, המצביעים אישרו ברוב גדול במשאל עם נפרד את העלאת המס המינמלי על תאגידים רב-לאומיים ל-15%. 78.5% הצביעו בעד ההצעה, שהתקבלה שנתיים אחרי ששוויץ הצטרפה לכמעט 140 מדינות שחתמו על הסכם של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) לקביעת שיעור מס מינימלי על חברות גדולות. שרת האוצר קארין קלר-סאטר בירכה על התמיכה הניכרת בתכנית, שבמסגרתה תתוקן חוקת שוויץ כך שהיא תוכל להצטרף להסכם.

כ-42% מבעלי זכות הבחירה השתתפו במשאלי העם אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully