וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איראן נפגש עם שר החוץ הסעודי בטהראן: "ישראל זועמת על השיפור ביחסים"

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 9:02

הנסיך פייסל הגיע לביקור ברפובליקה האסלאמית, בצעד נוסף לשיפור היחסים בין שתי היריבות, ונפגש עם ראיסי ומקבילו. "רק אויבי האסלאם, בראשות המשטר הציוני, מוטרדים מההתקדמות בשיתוף הפעולה", אמר ראיסי. שר החוץ הסעודי: על הסכם הפיוס להוביל לשיפור הביטחון במפרץ

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

נשיא איראן אברהים ראיסי נפגש אתמול (שבת) עם שר החוץ של ערב הסעודית הנסיך פייסל בן פרחאן בטהראן, שהגיע לרפובליקה האסלאמית כדי לדון בהמשך הנורמליזציה בין שתי המדינות. ראיסי טען כי ישראל היא בין המדינות היחידות שאינן מעוניינות בשיפור היחסים ביניהן, בעוד ששר החוץ הסעודי הדגיש כי על הסכם הפיוס להוביל לשיפור הביטחון במפרץ.

ערב הסעודית ואיראן הודיעו במרץ כי הגיעו להסכם, בתיווך סין, לשיקום היחסים הדיפלומטיים לאחר שבע שנים של נתק. ישראל, שפועלת כדי לבודד את איראן ולהתקרב לערב הסעודית, נתפסה כמפסידה העיקרית מחידוש היחסים בין שתי היריבות. זאת אף שארצות הברית ממשיכה לנסות ולקדם נורמליזציה בין ריאד לירושלים, ובכירים בממשל ביקרו בימים האחרונים בממלכה כדי לקדם את הסוגייה. זאת במקביל לשיחות עקיפות שמנהלת וושינגטון מול טהראן על הבנות מסוימות על תכנית הגרעין שלה.

"רק אויבי האסלאם, בראשות המשטר הציוני, מוטרדים מההתקדמות בשיתוף הפעולה הבילטרלי והאזורי בין איראן וסעודיה", אמר ראיסי לנסיך פייסל, שהזמין אותו בשם המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד לביקור רשמי בממלכה.

ראיסי גם הביע את התנגדותו למאמצים לנרמול היחסים עם ישראל. "המשטר הציוני הוא לא רק אויב של הפלסטינים, הוא גם איום על כל המוסלמים. הנורמליזציה עם ישראל לא רק שלא מקדמת את הביטחון, אלא גם מנוגדת לדעות האומה האסלאמית".

משרד החוץ בריאד אמר כי הדיונים התמקדו בבחינת היחסים בין שתי המדינות ובחינת הדרכים לחיזוק והרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בתחומים שונים. בריאד הוסיפו כי השניים שוחחו גם על ההתפתחויות האחרונות בזירות האזוריות והבינלאומיות, והדגישו את המאמצים המתמשכים הנעשים בתחומים אלה.

נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ של ערב הסעודית הנסיך פרחאן נפגשים בטהראן, 17 ביוני 2023. רויטרס
הוזמן לביקור בסעודיה. ראיסי עם שר החוץ הסעודי בטהראן, אתמול/רויטרס

לפני הפגישה עם ראיסי, הדיפלומט הבכיר של ערב הסעודית נפגש עם עמיתו האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן. השניים נפגשו במשרד החוץ של איראן, ולאחר מכן הם קיימו מסיבת עיתונאים משותפת.

הנסיך פייסל תיאר את השיחות כ"חיוביות" ואמר שהדיונים "הדגישו את הצורך באי-התערבות בענייני פנים" של מדינות האזור. הוא הוסיף כי ריאד מקווה שלשיקום היחסים עם טהראן תהיה השפעה חיובית, הן במישור האזורי והן במישור הבינלאומי.

"אני רוצה להתייחס לחשיבות בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות בביטחון האזורי, במיוחד בנתיבי השיט, ולחשיבות בשיתוף הפעולה בין כל מדינות האזור כדי להבטיח שהוא חופשי מנשק להשמדה המונית", אמר שר החוץ הסעודי ברומזו לתכנית הגרעין של איראן. מנהיגי ערב הסעודית הזהירו לא אחת בעבר כי הם ישאפו לפתח נשק גרעיני אם איראן תעשה זאת, אף שהיא מכחישה שיש לה כוונה כזו.

מקבילו האיראני, שנאלץ להעביר את מסיבת העיתונאים לחדר אחר משום שבחדר המקורי הייתה תלויה תמונתו של הגנרל קאסם סולימאני, אמר כי "איראן מעולם לא ראתה בביטחון דבר שווה ערך למיליטריזם, אלא קונספט נרחב הכולל היבטים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים, כלכליים ומסחריים". הוא הוסיף כי שני הצדדים בחנו את הקמתה של ועדה משותפת שתעסוק בסוגיות כלכליות, פוליטיות ובביטחון גבולות.

עוד בוואלה!

בלינקן ובן סלמאן דנו בנורמליזציה עם ישראל: "הסכימו להמשיך בדיאלוג"

לכתבה המלאה
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדולהיאן ושר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך פייסל בן פרחאן אל סעוד, משתתפים במסיבת עיתונאים משותפת בטהראן, איראן, 17 ביוני 2023.. רויטרס
שרי החוץ של איראן ושל ערב הסעודית במסיבת עיתונאים בטהראן, אתמול/רויטרס

במסגרת הסכם הפיוס שנחתם במרץ, ריאד וטהראן הסכימו לפתוח מחדש את השגרירויות והקונסוליות שלהן בשתי המדינות וליישם הסכמים לשיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי שנחתמו לפני יותר מ-20 שנה.

ערב הסעודית הסונית ניתקה את קשריה עם איראן השיעית ב-2016 בעקבות הסתערות של מפגינים על מבנה השגרירות שלה בטהראן ועל הקונסוליה שלה במשהד, בתגובה להוצאה להורג של מטיף שיעי סעודי. המתיחות בין המדינות, שהגיעה לעתים אל סף מלחמה, השפיעה על הסכסוכים בתימן, בסוריה ובלבנון.

איראן פתחה מחדש את שגרירותה בריאד בתחילת החודש, אולם ערב הסעודית טרם מסרה מתי היא שגרירותה בטהראן תשוב לפעול. ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח כי השגרירות והקונסוליה במשהד צפויים להיפתח מחדש בתום חג הקורבן, שאמור להתחיל בסוף החודש ולהסתיים בתחילת יולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully