וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן ובן סלמאן דנו בנורמליזציה עם ישראל: "הסכימו להמשיך בדיאלוג"

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 11:39

גורם אמריקני בכיר אמר כי הפגישה בין שר החוץ ליורש העצר הסעודי הייתה "פתוחה וכנה", ועסקה במגוון נושאים - כולל באפשרות של כינון יחסים עם ירושלים. בוושינגטון מדגישים כי המהלך לא יבשיל במהרה או בקלות, ובינה לבין ריאד שוררת מתיחות מתמשכת סביב שורת סוגיות

בלינקן מצהיר: "כל האופציות על השולחן - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני"/---

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן נפגש היום (רביעי) עם יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, ודן עמו בין היתר על תהליך הנורמליזציה מול ישראל - כך אמר גורם אמריקני רשמי. הגורם אמר כי השיחה עסקה במגוון רחב של סוגיות בילטרליות, והיא הייתה "פתוחה וכנה".

הביקור של בלינקן בריאד הגיע על רקע המתיחות בין שתי בעלות הברית, החל מהמדיניות כלפי איראן ועד למצב זכויות האדם בממלכה ומחירי הנפט. וושינגטון חוששת מהעמקת ההשפעה של רוסיה וסין באזור, שגברה בשל התסכול שחשות חלק מבעלות בריתה המסורתיות של הממלכה מהצעדים האמריקניים במזרח התיכון.

הגורם הבכיר אמר כי השיחה בין בלינקן לבין בן סלמאן, שליטה בפועל של ערב הסעודית, נמשכה שעה ו-40 דקות. לדבריו, השניים הביעו הסכמות על שורת יוזמות שבהן "אנחנו חולקים את אותם האינטרסים", בעוד שהם הסכימו על כך שיש ביניהם חילוקי דעות ביחס לסוגיות אחרות.

לפי ההערכות, חלק ניכר מהפגישה בין בלינקן לבן סלמאן היה אמור לעסוק באפשרות לנורמליזציה בין ערב הסעודית לבין ישראל, אף שגורמים רשמיים הדגישו כי הסיכויים להתקדמות מידית או משמעותית אינם גבוהים. "הם דנו בסיכויים לנורמליזציה ביחסים עם ישראל והסכימו להמשך דיאלוג בנושא", אמר הגורם האמריקני הבכיר, שלא מסר פרטים נוספים.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן נפגש עם שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן בריאד, 6 ביוני 2023. רויטרס
מנסים לגשר על הפערים. בן סלמאן ובלינקן בפגישתם בריאד, היום/רויטרס

הגורם הוסיף כי יורש העצר הסעודי ושר החוץ האמריקני דנו במלחמה בתימן ובדרכים שניתן לפתור את הסוגיות שנותרו על הפרק, כשבלינקן הודה לו על מאמציה של הממלכה בקידום הפסקת אש בסודאן ובפינוי אזרחים מהמדינה.

במרץ שחררו הרשויות הסעודיות אזרח אמריקני שנשלח ל-19 שנות מאסר בשל ציוצים ביקורתיים בטוויטר, אולם הממלכה עדיין אוסרת עליו לצאת מתחומיה. למרות הרפורמות שהעביר יורש העצר, שכללו שילוב נשים בחברה וצמצום השפעתה של הדת, הן לוו בגל מעצרים של מתנגדי משטר, אנשי עסקים, אנשי דת ופעילי זכויות אדם.

ערב הסעודית, מנהיגת העולם הערבי, נתנה את ברכתה לשכנותיה איחוד האמירויות הערביות ובחריין לכונן יחסים רשמיים עם ישראל ב-2020 כחלק מהסכמי אברהם שקידם ממשל טראמפ. עם זאת, היא עצמה לא הצטרפה אליהן והדגישה שיש לפתור קודם כל את הסוגייה הפלסטינית. לאכזבתה של ירושלים, ריאד אף כוננה מחדש יחסים עם טהראן אחרי שנים ארוכות של נתק ועוינות.

עוד בוואלה!

היהלום שבכתר: כל צעד נורמליזציה מצד סעודיה יהיה מסר מהדהד לאזור

לכתבה המלאה

התנאי של ריאד: תכנית גרעין אזרחית

גורם המעורה בדיונים בין הצדדים אמר כי אחד התנאים שהציבה ערב הסעודית כדי לכונן קשרים עם ישראל הוא הסכמה לפיתוח תוכנית גרעין אזרחית, כפי שדיווח לראשונה העיתון ניו יורק טיימס במרץ. גורמים סעודיים או אמריקניים לא אישרו זאת באופן פומבי, אך בארצות הברית ובישראל חוששים שריאד תוכל להפוך בעתיד את תכנית הגרעין האזרחית שלה לתכנית גרעין צבאית.

שעות לפני שהמריא לערב הסעודית, הבהיר בלינקן בנאום שנשא בוושינגטון בכנס של איפא"ק כי בעוד שלארצות הברית יש "אינטרס ביטחוני לאומי אמיתי" בקידום הנורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל, היא לא תקרה בקרוב. "אין לנו אשליות שאפשר לעשות את זה במהירות או בקלות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully