וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסול של ליברמן: חיכה לרגע המתאים - ופוצץ את שיחות הפשרה

אנה רייבה ברסקי

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 14:05

יו"ר ישראל ביתנו - ולא אף אחד אחר - הוא שעומד מאחורי הטירפוד המבריק של ההסכמות בין נתניהו לבין לפיד וגנץ על הוועדה למינוי שופטים והחזרת דרעי לממשלה. והצעקות שלו על יו"ר יש עתיד עדיין מהדהדות במסדרונות הכנסת

בווידאו: ליברמן טוען: ההסכם על המהפכה המשפטית יפורסם ברביעי, דרעי יחזור לממשלה/רוני כנפו

אילו בישראל היו מייסדים יום אחד פרס למהלך פוליטי הכי מוצלח, יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן, היה לוקח אותו השבוע בהליכה וללא מתחרים באופק. אמנם כרונולוגית, הדפו והשכיחו אירועי הבחירות לוועדה למינוי שופטים שהתרחשו ביום רביעי בכנסת את מה שקדם להם, אך חשוב לדייק: הראיון שליברמן נתן למגיש גדי נס ברדיו צפון ביום ראשון בבוקר, הוא הוא - ולא שום דבר אחר - היה הטריגר לדרמה שהתגלגלה בהמשך השבוע.

מסתבר שליברמן, שמלכתחילה לא רצה להיות חלק של כל פשרה עם בנימין נתניהו שייתכן ותיתפר בבית הנשיא, גם לא היה מוכן להישאר בתפקיד של צופה פסיבי ולתת להסכמות לקרות. מי שנהנה בין היתר ממודיעין מסועף ומדויק כמעט בכל מפלגות המערכת, כולל אלה שבהן לא מחבבים אותו במיוחד (וזה הדדי, יש ציין), היה ער למתרחש עמוק עמוק מתחת לפני השטח. הוא אסף פרטים וחיכה לרגע המתאים כדי לפוצץ את מה שנתפס בעיניו כאסון פוליטי רבתי: ההסכמה בין נתניהו, יאיר לפיד ובני גנץ בחסות בית הנשיא. ההסכמה שאילו הייתה נסגרת וננעלת, הייתה מעניקה יציבות לממשלת נתניהו, תפקיד שר ליו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי, תמונת ניצחון לראשי האופוזיציה ואפילו סוג של פרס ניחומים לשר המשפטים, יריב לוין. את כל אלה ליברמן, שאינו מעוניין בפשרות עם נתניהו אלא בעיקר בהפלתו, היה נחוש לטרפד.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 5 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לא היה מוכן להישאר בתפקיד של צופה פסיבי ולתת להסכמות לקרות. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

וזה מה שאמר ברדיו צפון באותו הבוקר: "מה שכרגע מטריד אותי מאוד זו ההסכמה שמסתמנת בבית הנשיא שפירושה חיזוק דרמטי של הקואליציה המשיחית של נתניהו. אין שום משמעות לכל ההסכמה בבית הנשיא מעבר לכך שזאת הדרך להחזיר את דרעי לתוך הממשלה. זה נוגד את האינטרס הלאומי של מדינת ישראל. האינטרס זה להקמת קואליציה ציונית מקיר לקיר, כולל נתניהו.

בלשכות של לפיד וגנץ שמעו הכול, והציטוט הנ"ל הבעיר אש. יו"ר יש עתיד הכחיש הכל, ולאחר מכן הגיעה ההכחשה של המחנה הממלכתי. בנקודה הזאת קלט ליברמן כי החץ ששיגר קלע בדיוק בלב המטרה: ההסכמה טורפדה. לא לפיד ולא גנץ אינם יכולים להרשות לעצמם להסכים עם משהו שבעיני הציבור, ובעיניהם של אנשי המחאה, עלול להתפרש כהסכמתם להכשרת דרעי.

יצוין כי ליברמן לא עצר גם בזאת והמשיך להעמיק ולהעצים את אפקט מהלכו. הוא הלך עם החשיפה שלו עד הסוף בעוד ראיונות שהעניק ובעוד פוסטים בפייסבוק שכתב, בהם חזר ופירט את משמעות ההסדר השקט: בחירת קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים תגיע כמקדמה בונת האמון, ולאחר מכן הצדדים ילחצו ידיים על ההסכמה שתכלול את חקיקת הצמצום של עילת הסבירות, אולי גם את חוק היועמ"שים - ושאר החקיקה תידחה לתקופה ממושכת.

האישור האולטימטיבי לדברי ליברמן ולמהלך שחשף, הגיע בהפתעה מוחלטת ומהצד הלא צפוי. ביום רביעי הדרמטי התראיין מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, שלא בנוהל, כמעט לכל ערוצי טלוויזיה. בראיון הראשון בסדרה שהעניק בשידור ישיר לכאן 11, אמר פוקס לתדהמת כל המכחישים (שמן הסתם לא מיד האמינו למשמע אזניהם): "עד היום, ליבת עילת הסבירות היא בכך שהממשלה מקבלת החלטות, בית המשפט בא ומבטל אותן. הממשלה ממנה והם מבטלים" - הסביר מזכיר הממשלה למראיינים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יאיר לפיד בישיבת סיעת של מפלגת יש עתיד 29 במאי 2023. יונתן זינדל, אתר רשמי
זכה ל"מטר צעקות". לפיד/אתר רשמי, יונתן זינדל

הסביר ועבר לסקופ המרכזי: "ביממות האחרונות, בהצעה האחרונה שהועברה אליהם, הגשנו הצעה הכי קלאסית של הסבירות. לא משנה סולברג פלוס סולברג מינוס. דרג הממשלה - כל החלטת הממשלה, המדיניות, מינוי שרים - אי אפשר לבטלה. זה העיקר. מלמטה, רשויות רגילות - יש עילת הסבירות ואפשר לבטל".

בא הצד השני ומה אומר? אנחנו מוכנים להחלטת הממשלה על המדיניות, מינוי שרים - הם יודעים כי יש לנו בעיה פנימית של דרעי. איך ליברמן צייץ ובמקרה הוא צדק :"אתם רוצים את דרעי? קחו אותו". "אבל ליבת העילה שאי אפשר לבטל מינויים - זה אין לכם", ציטט פוקס את דברי שותפיו, ויו"ר ישראל ביתנו, שראה את הראיון בלייב, רווה נחת מכל מילה ומילה של מזכיר הממשלה.

הם הסכימו למנות את דרעי? התעקשו המראיינים המופתעים של פוקס. "כן, קיבלנו באמצעות המתווכים מהצד השני תשובה שאם אנחנו רוצים את ההסכמה שאנחנו מגבשים, אם אנחנו רוצים את עילת הסבירות שתכלול מינוי שרים, כאשר המשמעות היא שאריה דרעי יוכל לחזור. אך כל היתר - המינויים הבכירים בשירות המדינה - תשכחו מזה", אישר שוב פוקס, והוסיף כי מי שלא הסכים להצעה בפורמט המתואר הוא דווקא צוות הקואליציה כי "אין דבר כזה: להחזיר את דרעי ללא שום רפורמה המשפטים - זה לא אמיתי, רבותיי!". סוף ציטוט.

גורמים בישראל ביתנו יודעים לפרט את מהלכם, וכך הם מספרים: "ברגע שנתניהו נתן אור ירוק לנוע לכיוון הצבעה לוועדה לבחירת השופטים, היה ברור לליברמן שיש שם דיל, אחרת נתניהו לא היה מסכים בשום פנים ואופן לכנס את מליאת הכנסת להצביע על הרכב הוועדה. מה שהתברר שמהות של אותן ההבנות שאליהן הגיעו בבית הנשיא, ליבה של אותה הסכמה, זה החזרת דרעי לממשלה. בשביל זה הוא נזקק להכשר של גנץ ולפיד. מכיוון שלא האמינו לו, הוצעה תמורה - הסכמה לבחירת הנציגים".

אריה דרעי ובני גנץ. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
דרעי ציפה שנתניהו יציע לו אותו הסדר שהיה לו עם גנץ/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

ברגע שליברמן החליט לטרפד את ה"דיל" על ידי חשיפתו לציבור, התחילה המהומה. הצעד הראשון היה ביום ראשון, עם "חשיפת התרגיל". הצעד הבא היה ביום שני בישיבת סיעתו, שבה מיהר ליברמן להסביר ולהבהיר את דבריו. "הסיפור של דרעי הכי מעיק על נתניהו. זה המוקש הגדול שלו. דרעי ציפה שנתניהו יציע לו אותו הסדר שהיה לו עם גנץ - ראש ממשלה חליפי - כדי לדלג על הבג"ץ. סירובו של ביבי פגע בדרעי מאוד, והמסר הזה הועבר לביבי בכל הזדמנות".

הצעד השלישי היה פנייה לכל אותם אנשי מחאה ולפעילים ברשתות החברתיות להפעיל לחץ על לפיד ועל גנץ שלא להכשיר את מהלך החזרתו של דרעי לממשלה. ואכן, המהלך של ליברמן טירפד הכול. "המהלך המבריק של ליברמן שם סוף פסוק על חזרתו של דרעי לממשלה" - הגדילו להגדיר זאת הגורמים המעורים בסביבת יו"ר ישראל ביתנו. פתאום לפיד הודיע פומבית שלא ייתן יד להחזרתו של דרעי לממשלה, גנץ הכחיש גם הוא - ונתניהו נכנס ללחץ: הרי "המקדמה" המובטחת בדמות ההסכמה לבחירת נציג לוועדה משלהם דרשה "פרעון" מוסכם מהצד השני, וכל אותם הגמגומים (במקרה הטוב, קל וחומר ההודעות הפומביות של יו"ר האופוזיציה) לא נשמעו משכנעים דיים כערבויות לכוונה "לפרוע את אותו השטר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר כינוס ראשי מפלגות הקואליציה. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ליברמן לא מעוניין בפשרות אלא בעיקר בהפלתו. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

וכאן נכנס לתמונה גם השר לוין אשר בנוסף היטיב להסביר לנתניהו מדוע לא כדאי לתת מתנה לאנשי אופוזיציה - כי אולי הבחירות בלשכת עורכי דין שיתקיימו השבוע יסתיימו טוב מבחינתם. אם כן, יש סיכוי שיחד עם נציגים בכנסת לוועדה למינוי שופטים יהיה להם רוב. אולי לא "רוב מוחלט" וגם לא "השתלטות מוחלטת על בית משפט עליון" כמיטב הז'אנר של נביאי הזעם, אבל בהחלט מספיק לבחירת נשיא בית המשפט העליון.

"ועוד עניין שמדגישים פחות, אבל יש לו חשיבות ענקית בעיני נתניהו, היא השתלטות על ועדת הבחירות המרכזית. כי נשיא בית המשפט העליון הוא זה שממנה את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית", מוסיפים ומסבירים בישראל ביתנו. לדברי מקורביו של ליברמן, אם יש רק מועמדת אחת מטעם האופוזיציה, ח"כ אלהרר, זאת תוצאה של המאמצים שהוא הוא השקיע כאשר ישב בנפרד עם גנץ, עם לפיד ועם מרב מיכאלי וביקש מהם לשבת לדבר אחד עם השני.

התדרוכים לא פסקו גם ביום רביעי בבוקר. אנשים שעברו במסדרון הכנסת המוביל ללשכת לפיד (הסמוכה ללשכה הפרלמנטרית של ליברמן) מאוחר יותר באותו יום, מספרים על סצנה קשה בהחלט כאשר יו"ר האופוזיציה נתקל ביו"ר ישראל ביתנו בפרוזדור המשותף לשניים וכי לפיד זכה ל"מטר צעקות", כהגדרת הנוכחים שהזדמנו למקום ברגע חילופי הדברים.

ואחרי הכל וללא ספק, בישראל ביתנו מרגישים סיפוק רב בהצלחת המהלך שלטענתם, "מקרב את סופה של הממשלה הזאת חד וחלק. חייבים להודיע לאלתר שאין יותר שום שיחות בבית הנשיא, כי במהלך שלו נתניהו פיצץ את כל השיחות. נקודה" מסכמים אנשי ליברמן את האירוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully