וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לח"כים: ישראל מחתה בפני רוסיה על שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם איראן

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 9:35

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר רה"מ שישראל הביעה דאגה בפני רוסיה מכך שמוסקבה תספק לאיראן מערכות נשק מתקדמות בתמורה לסיוע למלחמה באוקראינה. נתניהו נשאל מדוע הוא לא נוסע לקייב לפגישה עם זלנסקי, והשיב שזו נסיעה ארוכה ברכבת. "ביידן נסע ברכבת", אמרו לו הח"כים

בווידאו: מתקפת הנגד בעיצומה: צבא אוקראינה שחרר ישובים במזרח המדינה/רויטרס

ישראל מחתה בפני ממשלת רוסיה על שיתוף הפעולה הצבאי המתהדק בינה לבין איראן על רקע המלחמה באוקראינה, והביעה דאגה מכך שמוסקבה תספק לטהראן מערכות נשק מתקדמות, כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך דיון סגור של ועדת החוץ והביטחון ביום שלישי. שלושה חברי כנסת שהשתתפו בישיבה אישרו את הדברים.

למה זה חשוב

  • מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, היחסים בין ישראל לבין רוסיה הפכו לסוגיה מדינית רגישה ביותר. התבטאותו של נתניהו בוועדת החוץ והביטחון הייתה הצצה נדירה אל תוך המגעים בין שתי המדינות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 11 ביוני 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
מחה בפני רוסיה. נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

התמונה הגדולה

  • מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ישראל הייתה נתונה ללחץ בינלאומי הולך וגובר מצד ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות לסייע יותר לאוקראינה, במיוחד בכל הנוגע לסיוע צבאי.
  • הממשלה הקודמת נקטה בגישה זהירה ביותר בכל הנוגע למלחמה באוקראינה בתקווה להימנע ממשבר עם רוסיה שיפגע בחופש הפעולה של צה"ל נגד מטרות איראניות בסוריה.
  • ישראל עדיין מסרבת למכור לאוקראינה מערכות נשק התקפיות או מערכות הגנה מטילים, אבל הסיוע הצבאי הגובר של איראן לרוסיה דחף את ישראל לעשות יותר כדי לסייע לאוקראינה.

מאחורי הקלעים

  • במהלך דיון סגור של ועדת החוץ והביטחון ביום שלישי אמר נתניהו כי יש דיאלוג שקט עם ממשלת רוסיה במסגרתו שתי המדינות דנות במצב "בצורה כנה ופתוחה", כך לפי שלושה חברי כנסת שהשתתפו בישיבה.
  • נתניהו אמר כי לשני הצדדים יש תלונות לגבי הצד השני - הרוסים הביעו דאגה מהסיוע הישראלי הגובר לאוקראינה וישראל הביעה דאגה לגבי שיתוף הפעולה הגובר בין רוסיה לבין איראן.
  • "אנחנו לא יודעים באיזה מטבע רוסיה משלמת לאיראנים על הסיוע הצבאי שהיא מקבלת מהם", אמר נתניהו במהלך ישיבת ועדת החוץ והביטחון.
  • נתניהו הפתיע את חברי הכנסת כששיבח את מדיניות ממשלת בנט-לפיד והדגיש כי הוא מתכוון להמשיך באותו קו במסגרתו ישראל מעניקה סיוע הומניטארי ותמיכה מדינית לאוקראינה, אך נמנעת מאספקת נשק.
  • ראש הממשלה טען כי אחת הסיבות לכך שישראל דחתה בקשות לספק לאוקראינה מערכות הגנה מטילים כמו "כיפת ברזל", הייתה החשש שטכנולוגיה רגישה תיפול בידי הרוסים, שיעבירו אותה לאיראן, ובצורה זו יוכלו האיראנים ללמוד כיצד לעקוף את מערכות ההגנה הישראליות.
  • במהלך הדיון בוועדת החוץ והביטחון נשאל נתניהו מדוע הוא לא נוסע לקייב לפגישה עם נשיא אוקראינה זלנסקי. בניסיון להתחמק מהשאלה נתניהו התבדח כי זו נסיעה ארוכה ברכבת. "ביידן נסע לקייב ברכבת", השיבו לו כמה מחברי הכנסת.
  • בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת וידאו עם חברי המועצה לביטחון לאומי, 2 ביוני 2023. רויטרס
ימשיך לשתף פעולה עם איראן? פוטין/רויטרס

מה הם אומרים

  • השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר אמר ביום שני במהלך הופעה בכינוס של הוועד היהודי-אמריקני בתל אביב כי השותפות הצבאית בין רוסיה לבין איראן עלולה להיות מסוכנת מאוד עבור ישראל.
  • "אנחנו עוקבים אחרי זה. בטווח הארוך זה יישאר סיוע בכיוון אחד והחשש שלנו הוא שרוסיה תספק לאיראן אמצעים שיאיימו על הביטחון שלנו. זה משהו שאנחנו מסתכלים עליו כל יום", אמר דרמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully